חזון השירות העצמי מתגשם בענן הפרטי של מיקרוסופט עם System Center 2012

20 ביוני 2012

אין תגובות

Sharon Abarbanel

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3964_169D3435

 

 

 

        מאת: לאון שפריצקי ושרון אברבנאל – מלם-תים

 

למרות שפורטל השירות העצמי (self-service portal) אינו מושג חדש, משפחת System Center 2012 , מציגה יכולות חדשות אשר מעמיקות את האינטגרציה בין הכלים השונים ומאפשרות מימוש של חזון השירות העצמי מקצה לקצה תחת מושג הענן הפרטי של מיקרוסופט.

למה צריך בכלל שירות עצמי בענן הפרטי?

אתם וודאי תסכימו שבדרך כלל תהליך הקצאת משאבי IT הינו מסורבל, אורך זמן רב מידי, ובסופו של דבר מקשה על ניהול המשאבים אשר הוקצו לפרוייקטים השונים בארגון. כל ארגון מנהל זאת בצורה שונה, אך ניתן לומר שבדרך כלל התהליך מתחיל בשליחת בקשה למחלקת ה- IT (לעיתים בטופס מובנה ולעיתים במייל פתוח) בו המשתמש מפרט את הצרכים שלו ואולי את התצורה הרצויה. התהליך בדרך כלל מלווה בכל מיני שיחות טלפון, שאלות, הבהרות וכו'; המנהל צריך לאשר את הבקשה תוך התייעצות עם מנהל ה- IT לגבי זמינות משאבים; מנהל ה-IT צריך לבדוק את זמינות המשאבים תוך התחשבות בצרכים העתידיים של הארגון ושל פרוייקטים עתידיים; בנוסף מנהל ה-IT צריך להקצות כוח אדם אשר יקים את הסביבה המדוברת; תהליך זה יכול לקחת זמן רב אפילו ימים ולעיתים שבועות. אם לא די בכך, נניח שהסביבה הוקמה עבור איזה POC שאורך כחודש, הרי שבסופו של החודש המשאבים שהוקצו לטובת הפרוייקט הזמני ישארו כך עד שמישהו יזכר שההקצאה היתה אמורה להיות זמנית וניתן להשתמש במשאבים למטרות אחרות. כלומר תהליך זה אינו כולל סטנדרטיזציה, הוא מסורבל ובירוקרטי מאוד, מקשה על תפקוד הארגון, ואינו מאפשר שליטה וניהול יעיל של משאבי ה- IT.

אז מה התחדש ב- System Center 2012?

פורטל השירות העצמי היה קיים גם בגירסה הקודמת של הענן הפרטי של מיקרוסופט, אלא שכאמור, בגירסה הנוכחית, System Center 2012, אותו חזון של פתרון ממוכן מקצה לקצה ממומש באופן מובנה יותר. אם בעבר תהליך היישום של הפתרון הצריך אינטגרציה בין הכלים השונים שנתפסה כטלאים בין המערכות, הרי שגירסה זו מציעה אינטגרציה מובנית וחזקה out of the box, המאפשרת אוטומציה של תהליכים תוך סטנדרטיזציה מלאה ושליטה מלאה על משאבי ה- IT לצרכים הנוכחיים ולצרכים עתידיים בארגון.

איך זה עובד?

1. מילוי הבקשה – בשלב ראשון מנהל הפרוייקט\מחלקה יוזם את הבקשה למשאבים באמצעות פורטל ייעודי בו הוא ממלא את הטופס בהתאם לצרכיו. הבקשה כוללת את מאפייני השירות המבוקש, לרבות מכונות וירטואליות, זכרון, אחסון וכו'. הפורטל מסוג Self Service Portal מבוסס על תשתית System Center Service Manager 2012.

 

מילוי הבקשה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. אישור\דחיית הבקשה – בהמשך לבקשה שנשלחה על ידי מנהל הפרוייקט, נפתחת בממשק הניהול של System Center Service Manager פניה אל מנהל ה- IT לאישור או דחייה של הבקשה.

אישור-דחיית בקשה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. תהליך אוטומטי של הקצאה – לאחר אישור הבקשה, מערכת ה System Center Orchestrator דואגת להרצת התהליכים הנדרשים על גבי המערכות השונות. ניתן להתאים תהליכים אלו לדרישות הארגון.

תהליך אוטומטי של הקצאה

 

 

 

 

 

 

למידע נוסף בנושא תהליך אוטומטי של הקצאה: לחצו כאן

4. בניית ענן/פרויקט עבור המחלקה –שרת ה- System Center Virtual Machine Manager מבצע את ההגדרות על פי ההוראות שניתנו לו ממערכת ה- Orchestrator.

ניהול המשאבים שהוקצו – בתום הקצאת המשאבים, מעודכנים במייל כל הגורמים הרלוונטים אודות זמינות המשאבים החדשים, המשתמש מופנה אל ממשק ניהול המשאבים המבוסס על מערכת System Center App Controller לשם ניהול המשאבים שהוקצו עבורו בענן הפרטי שהוקם עבורו. בממשק זה ניתן להקים מכונות חדשות, לבצע Scale-out לשירותים וכו', הכל על בסיס Service Templates ו Templates קיימים.

 

ניהול משאבים

 

 

 

 

 

 

5. ניטור משאבי הענן – את כל תהליך הקצאת המשאבים בארגון מלווה תשתית ה System Center Operations Manager כך שבאם ישנו נסיון לאשר הקצאת משאבים שאינם זמינים, המערכת מתריעה על כך, בנוסף – בתום תהליך זה, מנהל הפרויקט יכול לנטר את משאבי הענן שהוקם עבורו באמצעות תשתית System Center Operations Manager.

 

לסיכום

ראינו כיצד תהליך השירות העצמי ב- System Center 2012 מציע תמיכה מלאה מקצה לקצה של תהליך הקצאת משאבים ואינטגרציה בארגון. באמצעות תהליך זה ניתן להנות מניצול מקסימלי של תשתיות ה- IT בארגון, הקצאה מהירה של משאבי IT לפי דרישה, צריכה מבוקרת, ושיפור הניהול והזמינות באמצעות אוטומציה ובקרה על תהליכים ארגוניים. כמו כן המערכת מציעה חסכון בזמן על ידי הטמעת סטנדרטים לשירות ושדרוג.

 

לאון שפריצקי הוא מומחה מחשוב עם ניסיון של כ-16 שנים. ההתמחות העיקרית שלו וירטואליזציה של שרתים בעזרת טכנולוגיות של חברת מיקרוסופט. לאון משמש כ-Microsoft Regional Specialist בנושא זה משנת 2004. לאחר שחרור מממר"ם בשנת 2000, לאון עובד כמנהל פרויקטים בחברת מלם-תים.

שרון אברבנאל, מומחה מחשוב ומנהל פרויקטים, בעל ניסיון רב שנים והתמחות בטכנולוגיות ניהול. החל את עבודתו בחברת מלם-תים מיד עם שחרורו מממר"ם.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *