Link

יש משהו מאוד אכזרי בלהרצות בכנס.
מצד אחד השקעת הרבה מאוד זמן, עבודה וכסף על מנת להכין את ההרצאה שלך לכנס, מצד שני הקהל באולם ממש לא שמח לשמוע שבאת למכור לו משהו.

מה הקשר לזה ולניהול פיתוח?
מי שלא שם לב מסביבו, השוק היום (נכון לספטמבר 2015) הוא שוק של מוכרים. אם אתה מתכנת מוכשר, חיית עיצוב, נינג'ה של אוטומציה או סתם כוכב רוק ששמע פעם על מוצרים במובייל, עכשיו זה הזמן לשופינג. וכשהשוק מתנהג ככה, גם החברות נהפכות ליצירתיות יותר. אם בעבר היצירתיות התמצתה בהגעה לכנסי תעסוקה באוניברסיטאות, גיוס דרך חברות השמה ותוכניות "חבר מביא חבר" עם בונוס לחבר המאושר, הרי היום צריך להשקיע קצת יותר.

אז איך מוצאים אנשים טובים (חוץ מלשלוח אחריהם ציידי ראשים)?

  1. האקאתון: לך זה נראה כמו הזדמנות מצויינת להתחכך באבק הכוכבים של Wix, Google או פייסבוק? להם זאת הזדמנות להכיר מקרוב אנשים עם יכולות ולהגיע לקשר בלתי אמצעי איתם (ונראה אותך אומר לא אחרי שני לילות לבנים בלי שינה שבהם פוטמת בפיצה)?
  2. כנסי גיוס טאלנטים: שמתם לב לריבוי הכנסים בזמן האחרון בנושאים טכניים במלונות מפוארים או סתם כך על הגג מול השקיעה? באופן מפתיע מדברים בכנסים הללו על טכנולוגיות, פתרונות מדהימים וארכיקטורות מופלאות, כאשר הכל בחינם ובלי שאתם כאנשי טכנולוגיה מוכשרים תקנו מזה משהו (הרי הלקוחות של אותן חברות הן בכלל גופי פרסום, מדיה או צרכני קצה). אם הגעתם לכנס כזה ולא הבנתם למה אז כן: if it's free you're the product.

אז אחרי שהבנו שהיום כדי לגייס מהנדס טוב אי אפשר לחכות לקו"ח מחברת ההשמה (אתם יודעים, כנראה שהטובים נחטפו ע"י ציידי ראשים או ע"י החברים שלהם), כנראה שבמוקדם או במאוחר תקראו לבמה, וכדאי מאוד להיות מוכנים לרגע הזה.

אז איך מוכרים כשאסור למכור?

The first rule of Fight Club is: You do not talk about Fight Club

אז כן, זה נשמע הזוי, אתם מימנתם את האולם, הקייטרינג, הצלם והדי ג'יי, אבל אף אחד לא בא לראות אתכם מתחתנים (מילא זה, אפילו צ'קים האורחים לא מביאים פה). אז כן, האורחים שלכם באירוע באו לפגוש חברים, לאכול אוכל טוב, להתחכך בסלאבים (ולחשוב שפעם היו יורדים עליהם בבית הספר) וכן, גם לשמוע הרצאות מעניינות.

חשוב שנדגיש שתי מילים:

  1. הם באו לשמוע הרצאות, מה שאומר שהם לא באו לשמוע את נאום המכירה שלך כמה החברה היא כמו משפחה או כמה המשרדים שלכם יפים וכמה אתה סחבק עם המתכנתים ואנשי ה – QA.
  2. ההרצאה צריכה להיות מעניינת: היא צריכה להכיל ארכיטקטורה של משהו יחודי (אף אחד לא בא לשמוע על ה – Design Pattern שהוא עושה שלוש פעמים בשבוע) והיא צריכה להיות טכנית. כי הקהל שלך הוא קהל טכני, והוא מעריך אנשים שמדברים טכנית (אם אתה מגייס מעצב UX, רצוי שהיא גם תהיה עיצובית) ומה לעשות, זה מה שמעניין אותו.

או כמו שיואב אברהמי, הארכיטקט הראשי של וויקס אומר: "אל תמכור מוצר. תספר סיפור. מה בנית: איך, למה, מה היה האתגר וכיצד פתרת אותו? אנשים תמיד מעריכים הרצאות שבהן הם לומדים משהו חדש. אז פשוט תלמד משהו חדש"

אז כן, כמו שאמרנו קודם. אתם לא אמורים למכור, והסיבה לכך שכנסים הם קודם כל אמצעי שיווק תדמיתי שנועד לחזק את תדמית החברה שלך בעיניי הלקוחות הפוטנציאלים (או ליצור אותה, אם היא לא קיימת עדיין).

אז איך כן מגייסים בהרצאה כזאת?
אחרי שהבנו שהרצאה היא קודם אמצעי תדמיתי, בואו נסכים שבכל זאת עדיף לצאת עם לפחות 2-3 שמות מההרצאה הזאת כדי לזמן אותם בראשון בבוקר לראיון (האמת שעדיף 20, אבל לזה מעטים טוענים שהם מסוגלים).

בדיוק בשביל זה גייסנו כמה עצות מאנשים שראו כנס אחד או שניים כאלו:

  1. אסף סלנט מ – IBM ממליץ שתציינו בתוך המצגת גם בהתחלה וגם בסוף את פרטי הקשר: שם, דוא"ל, לינקדאין ואפילו טלפון לאמיצים. אם אתם ממש מתוחכמים אתם יכולים לשלב בתוך פרופיל הלינקאין שלהם אמירה מפורשת מה אתם מגייסים כרגע, מתוך הנחה שמי שמתעניין בהרצאה גם יציץ בפרופיל שלכם.
  2. יובל לשם, שגייס כמה וכמה מועמדים מבריקים, ממליץ שתסיים את ההרצאה באמרה בדיוק איפה תהיה לאחר ההרצאה והזמן אותם לשיחה. ציין בפירוש שאתה מחפש טאלנט, אבל שחק אותה קשה להשגה, רק כאשר מישהו מעניין יוצר איתכם קשר, רק אז תעשה את החיבור. זה בדיוק כמו דייטינג. אתה צריך להיות אטרקטיבי אבל לא מובן מאליו
  3. ירון סגיב מ Funzing אומר שמנסיונו אתה צריך להיות שונה מכל דובר אחר, תן לקהל להתאהב בסרקזם שלך ותתחיל תתחיל בבדיחה. זה יגרום להם לפנות אליך אח"כ.
  4. דודי כהן מ – PandaOS ממליץ שתספרו גם על כשלונות במהלך פתרון הבעיה.
  5. רומי קונצמן מ – Totango מדגיש שהיום בעולם של (MOOC (Massive Open Online Courses, הקהל בכנס הוא חלק קטן מצרכני התוכן שיצרת, והשקעה מתאימה תחשוף אותך לקהל יעד גדול ולמשך תקופה ארוכה. חשוב להשקיע במצגת שמעבירה את כל הנקודות החשובות וההפניות לאתרים הרלוונטיים ולהעלות ל – Slideshare. חשוב גם להקליט בצורה איכותית בוידאו ולקשר בקבוצות רלוונטיות בפייסבוק..
  6. שחר דומאי מאמדוקס ממליץ שתמנף את עזרת המארגנים על מנת להפוך את ההרצאה לכחלק מקמפיין, ע"י הכנה לפני (ואם אפשר לקבל מהמארגנים רשימת משתתפים ולשלוח להם אימייל או לכלול משהו בברושור של האירוע אז מעולה), שילוב Cues במצגת שיעזרו למי שמתעניין למצוא עוד חומר, ופעילות אחרי כדוגמת משלוח דוא"ל למשתתפים רלוונטים לאחר ההרצאה עם המצגת והצעת הערך שלך,
  7. טיפ אחרון שלי: תביאו עוד אנשים מהחברה. אמנם אתם בסיכון שיגייסו אותם בסוף, אבל יש סיכוי יותר טוב שהם בטעות יפגשו שמה שני מכרים מהצבא ועד שלושה מהאוניברסיטה ויביאו לכם כמה לידים נוספים. בנוסף, הזמן בהפסקות מוגבל, והם יעזרו לך לדבר עם כמות גדולה בהרבה של לידים, לבצע סינון ראשוני ולרתק גוזלי זמן מקצועיים שגם בחינם לא היית נותן להם לגעת בקוד שלך.

שורה תחתונה
יכול להיות שלא זה מה שתכננתם לעשות כלמדתם באוניברסיטה, אבל בואו נהיה כנים, אם הגעתם לנהל את הפיתוח אצלכם, כנראה שביישנים אתם לא, ולהיות על הבמה לא מפחיד אתכם, רק אל תשכחו, כמו שיועד דביר שכבר סגר יותר מעיסקה או שתיים תמיד אומר: "Don't hard sell, it never works".

יש לכם שיטות נוספות? אתם משתמשים בכלים או שירותים לאחר ההרצאה או באמצעה על מנת להוציא עוד לידים מהקהל? שתפו אותנו…

ממשיכים לפתח,
משה קפלן

נ"ב תהיו חברים ותצטרפו לעמוד הפייסבוק של הבלוג. אנחנו משתדלים לפרסם שמה מאמר מעניין ורלוונטי פעם בשבוע,