תלמד להפתיע

29 ביוני 2010



  • איך לשפר את תהליכי הפיתוח?

  • איך לשפר תפוקות?

  • איך להתאים את המבנה הארגוני של הפיתוח לצרכים העסקיים (מענה ללקוחות מרובים, ריבוי מוצרים, הגעה מהירה לשוק?

  • במה כדאי להתמקד?

  • אילו דברים ניתן להביא ממקורות אחרים (בתוך הארגון או ע"י שימוש ב – Outsourcing לסוגיו השונים)?

אם אחת מהסוגיות האלו העסיקה אותך, יכול להיות שהתשובה הטובה ביותר נמצאת אצלך בצוות, בקבוצה ו/או ביחידה העסקית. גופי פיתוח נדרשים לחדשנות תמידית ושבירת מחסומים. אף על פי כן הבעייה העיקרית שכולנו נוטים להצמד לתבניות מוכרות ולתהליכים שאנחנו מורגלים להם ביום יום. גם אם נערוך שיחה אישית עם אנשי הקבוצה, פעמים רבות נקבל תשובות שטחיות שהן טובות פחות ממה שהיינו מקבלים משיחה על כוס קפה או ארוחת צהריים שגרתית. 


Wikimedia hacking days 2006 API discussion whiteboard.jpeg


איך יוצאים מהמצב הזה?


ישנם פתרונות רבים, חלקם כולל הבאת מומחים חיצוניים, ואחרים ניתנים לביצוע בקלות וללא השקעה גדולה. אחד הפתרונות שניתן לבצע בבית הוא יצירת אווירה של פתיחות והעלאת רעיונות בתוך הקבוצה על ידי קיום פעילות יזומה של סיעור מוחות.


כיצד לארגן פעילות סיעור מוחות בצורה אפקטיבית?



  1. ארגנו חדר ישיבות לפרק זמן של כשעתיים

  2. שלחו זימון לפגישה ובו בקשו מהאנשים להביא רעיונות בנושאים המדוברים. אל תדאגו אם הם לא באמת יעשו שיעורי בית. עצם קריאת הזימון תיצור אצלהם תהליך מחשבתי לא מודע

  3. כשעה לפני תחילת הפעילות תלו על הקירות לוחות ו/או ניירות/בריסטולים גדולים, שימו ניירות דומים על השולחן או על הרצפה במקרה של אולם גדול

  4. על כל אחד מהלוחות/ניירות רשמו כותרת אשר תציין תת סוגיה. לעיתים אלו יכולות להיות כותרות לא ישירות שיסייעו למחשבה (קונספטים מעולם ה – NLP בהחלט באים בחשבון). לדוגמה:


    1. הטכנולוגייה הבאה היא

    2. איך נוכל לפתח פי 2 תכולות בכ"א הקיים ובלו"ז הנוכחי

    3. בעוד שנתיים נוביל טכנולוגית כי

    4. המערכת תוכל לבצע פי 10 פעולות בשנייה אם

    5. נוכל לתמוך ביותר לקוחות אם

  5. הכניסו את אנשי הקבוצה לחדר

  6. בצעו הקדמה ובו הסבירו שאתם מצפים לפתיחות, שבהחלט ניתן להציג הסתיגויות ולהעלות חסמים, אבל המטרה היא למצוא מעקפים ולא לחסום רעיונות (שבירת אקסיומות היא הבסיס לפריצות דרך)

  7. תנו לאנשי הצוות טושים בצבעים שונים ותנו להם להתבטא, תתפלאו כמה מהר הלוחות יתחילו להתמלא

  8. לאחר שאתם רואים שהתהליך מתחיל להתייצב, החזירו את אנשי הצוות למקומם

  9. בחרו את השלט המוצלח ביותר ובצעו סבב על הנושאים שהועלו. בקשו הסבר והצגה של כל נושא ע"י אותו אדם שכתב אותם

  10. תנו לויכוח להתפתח אבל חתכו התנגדויות מיותרות (תמיד יהיו כאלו עם קיבעון, "דובי לא לא", או סתם כאלו עם התנגדות לכל התהליך והפורמט)

  11.  סכמו את הרעיונות הטובים יותר והטובים פחות, וסגרו את הישיבה לאחר שתעדכנו את אנשי הקבוצה על המשך התהליך

  12. בשלב זה ניתן להעלות את הרעיונות לפורטל/וויקי ולבקש מהאנשים להרחיב ולהצביע על הרעיונות המועדפים

  13. גבשו קבוצות עבודה שיבצעו בדיקת התכנות לרעיונות השונים ויגבשו תוכניות פעולה ליישום כולל עלויות, לו"ז, מדדי הצלחה ודרישת משאבים

 למה זה כל כך חשוב?


מה היה קורה אם לא היינו מחדשים וממשיכים לעשות את אותו דבר שאנחנו עושים כל יום? התשובה קשורה לנושא מחזור החיים של מוצרים וארגונים בכלל. אם נמשיך באותם דברים שעשינו לפני שנה, שנתיים ושלוש, סביר שנפספס את ההפתעה שנמצאת מאחורי הפינה. ההפתעה הזאת יכולה לשתות לארגון שלכם את השוק, לשנות את דרישות הלקוחות ואפילו להביא את הארגון לסוף ימיו. חדשנות היא אחת הדרכים הטובות ביותר לדאוג שתהיו מודעים להפתעה הבאה, ואם יתמזל מזלכם, יתכן שאף אתם תביאו אותה לשוק. אם תמנעו מניהול החדשנות, כנראה שהארגון שלכם יצטרך במוקדם או במאוחר לעמוד בפני ניהול משבר ועם קצת מזל תוכלו לצאת ממנו.


השורה התחתונה


החדשנות בידיכם, וניתן להגיע אליה באמצעים פשוטים


נהנית מהפוסט? רישום לבלוג הפתוח למנהל הפיתוח יבטיח לכם עדכונים חדשים ישירות לדוא"ל!


ממשיכים לפתח,


משה קפלן


הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *