לו הייתי טאפטי

7 בפברואר 2008

 


Edward Tufte, הגורו הגדול של עיצוב מידע, משבח את הצגת המידע של האייפון. הוא עושה זאת בדרך גוּרוּאית למדי – מראה שהקונספט עומד בהנחיות שהוא עצמו ניסח לפני כעשור במסגרת עבודתו ב-IBM. טוב, אם הייתי טאפטי, גם לי היה מותר לעשות דברים כאלה.

אבל נראה שמורשתו לא ממש השתרשה ב-IBM. קבוצת חוקרים מחטיבת המחקר של החברה השיקה לפני שנה את האתר ManyEyes שגם הוא עוסק בעיצוב מידע. אומנם לא ידועה לי דעתו של האיש עצמו על המיזם, אבל אני משוכנע שלמשל הויזואליזציה הבאה הייתה גורמת לו להתקף לב מינורי. מה שמוצג כאן זה רמת הפשיעה בקמפוסים השונים בארה"ב.



ואפרופו קונספטים של אנשים אחרים. שלב בלתי נמנע בעבודה עם כל לקוח מגיע כאשר הלקוח מסתכל על הקונספט שהוצע לו ואומר: "רגע, אבל X עשו את זה אחרת, הנה תראו". שזה יפה ומקובל ונחוץ, כי זה מבליט את השוני שבין הצרכים שלו לצרכיו של X ומדגים כיצד שני הפתרונות תפורים בהתאם (בשאיפה). הבעיה מופיעה כאשר הוא אומר את זה בצורה כזו: "רגע, אבל מישהו עשה את זה אחרת, אבל אני לא זוכר מי ואיך. היה שם למעלה כזה סגלגל ועגול ואם היית מקרב אליו את העכבר, אז בפינה היה נפתח כזה, ככה", ואז הוא מראה עם הידיים. וזה מתסכל, כי גם אנחנו רוצים לדעת מי עשה ואיך. אז לטובת הלקוחות ולטובתנו קם האתר UI-Patterns שאוסף פתרונות מקובלים לאתגרים נפוצים. להבדיל ממספר אתרים דומים, כאן מנתחים את הבעיה ומנמקים את הפתרון. יפה ומועיל ביותר, במיוחד לאנשים שיודעים להשתמש במשאבים מהסוג הזה בשביל לנתח את תוצריהם שלהם, בשביל לקבל השראה ובשביל לבצע אינטגרציה של מספר פתרונות שתוביל לפתרון חדש מותאם למצב. אפשר כמובן גם להעתיק אחד לאחד, אבל זה פשוט לא כיף.

ולבסוף משהו קטן שמאוד אהבתי. באינטרנט מסתובבת לה תגלית אינפוגראפית מרעישה: מכירים את זה שכשאתם צריכים לתדלק ברכב כלשהו בפעם הראשונה, אתם לא בטוחים באיזה צד נמצאת פיית מיכל הדלק? אז מסתבר שבפּיקטוגרמה של משאבת דלק שעל לוח המחוונים של הרכב, הצינור יוצא מאותו צד של המשאבה, שבו נמצאת הפיה ברכב. בעיניי זה פתרון מקסים ושנון, אבל כזה שאף אחד לעולם לא ישים לב אליו ולא ישכיל להשתמש בו. כלומר, אפילו אם זה היה נכון. וזה ממש לא – זוהי רק אגדה אורבנית חמודה. אבל אני כן מתלהב מזה שיש אגדה אורבנית שקשורה להנדסת אנוש. אם מישהו מכיר עוד כאלה, אשמח לשמוע.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות

  1. Moshe L8 בפברואר 2008 ב 12:39

    מעניין. בס"כ ממשק משתמש זה הדבר שהגולש רואה. לא אכפת לו ממש איזו טכנולוגיה הוצפנה והושקעה עבודה רבה מאחוריה. אכפת לו רק שזה עובד.

    ואת האתר ui-patterns אהבתי.

    הגב
  2. מורד שטרן10 בפברואר 2008 ב 15:05

    העיניין עם הפייה התברר כלא נכון. (אצלי ברכב, לדוגמה, זה הפוך)
    כתבתי בעבר פוסט נחמד על תדלוק והנדסת אנוש, אולי תמצא את זה מעניין:
    http://usabilitytalking.blogli.co.il/archives/104

    הגב
  3. YaakovGreenshpan11 בפברואר 2008 ב 8:48

    מורד, כן, רוב האגדות האורבניות אינן נכונות 🙂

    באמת פוסט נחמד. אם כי לאחרונה אני שומע על חלק מהדברים האלה שגם הם אינם אלא אגדות אורבניות (סכנת הסלולר) או תקנות מיושנות שלא רלוונטיות לרכבים מודרניים (העניין עם המנוע). אבל מסתובבות הרבה טרנטות (סליחה, הרבה רכבים קלאסיים) על הכביש, אז אולי עדיין יש טעם באזהרה הזאת.

    לגבי הסלולרי – mythbusters עשו על זה פרק נחמד והגיעו למסקנה שזה כמעט בלתי אפשרי פרקטית. כאן יש דיון קטן על זה:http://www.museumofhoaxes.com/hoax/weblog/comments/2604/

    הגב