הפסקת התמיכה ב- Windows XP ומשמעותה

1 בספטמבר 2013

אין תגובות

_MG_5195

 

 

 

 

 

  מאת: יובל שיין

 

כפי שפורסם לא מכבר ב-8 לאפריל 2014 תופסק התמיכה ב- Windows XP. למרות שרובכם וודאי כבר שדרגתם את מערכות ההפעלה בארגונכם, עדין ישנם ארגונים אשר נשארו מאחור ושוקלים מהו העיתוי הנכון לבצע את מהלך השדרוג. לכן, החלטתי לרכז בפוסט זה את הסיבות מדוע לא כדאי להשאר עם XP בארגון ומספר כלים אשר יקלו על תהליך השדרוג.

למה לא כדאי להישאר מאחור?

ראשית יש להזכיר ש-XP הנה מערכת הפעלה בת למעלה מעשור המצויה שני דורות מאחור ובקרוב אף שלושה דורות מאחור. אך הסיבות המרכזיות לשדרג אינן קשורות לגילה המתקדם. על פי ממצאים של חברת IDC, חוסר הכדאיות העסקית נובעת מסיכונים, מפרובוקטיביות של המשתמשים ומעלויות התפעול והתמיכה של ה- IT.  המחקר נעשה בארגונים ממגזרים שונים שהעריכו את התמיכה ב XP.

עלויות זמני IT

עלויות ה-IT חושבו על בסיס שדרוג מחשבים, פעילויות אבטחה, פריסת אפליקציות, ניהול עדכונים, שירות תמיכה ועוד.

הפסקת התמיכה ב- Windows XP ומשמעותה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בטבלה זו ניתן לראות את ההשפעה על מדדים שונים והשינוי שיכול לחול לאחר מעבר ל Windows 7\ 8.1. כך למשל, ניהול עדכונים מהווה 49% מהפעילות התפעולית הדרושה להמשך תמיכה ב Windows XP. מעבר לWindows 7/8.1 יקטין את הזמן הדרוש לניהול עדכונים בכ-82%. במילים אחרות, XP מצריך פי חמש יותר שעות לכל פי.סי. לשנה. אם מתחשבים בכל המדדים יוצא שארגונים אשר יבצעו את המעבר לWindows 7/8.1 יהנו מירידה של 70% בזמן הדרוש לתמיכה במחשבי הארגון.

מימד נוסף אשר מוצג בטבלה הנו ההשפעה על השבתה והטיפול בבעיות אשר מסכנות את המחשבים ומצריכות את התערבות מחלקת המחשוב לשחזור המערכת. המרכיב הדומיננטי במקרה זה הנו תופעות ה- help desk, אשר מהווה 58% מהזמן הדרוש לטיפול בהשבתות. מדדים אלו יכולים להצטמצם בכ-78% עד 84% עם Windows 7/8.1. כאשר מצרפים את כל פעילויות ה- IT יוצא 11.3 שעות מבוזבזות על כל פיסי לשנה עם Windows XP, לעומת 2.3 שעות הדרושות ב- Windows7/8.1. כלומר, הפרש ל 9 שעות עבור כל מחשב בשנה. אם תחשבו על זה הרי שעבור כל 230 מחשבים הארגון צריך להקצות עוד משרה מלאה רק לתמיכה הנוספת של מחשבי XP.   ולאחר המעבר לWindows 7/8.1 משרה זו יכולה להיות מוקצית לפעילות בעלת ערך לארגון.

יעילות משתמשים

עלויות הפרודוקטיביות חושבו על בסיס הזמן שמתבזבז על וירוסים ורוגלות,  אתחול, השבתה, ופניות לתמיכה.

הפסקת התמיכה ב- Windows XP ומשמעותה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אחד המרכיבים שמשפיעים על המשתמשים הינו הזמן שבו הם נאלצים להמתין עד אשר הבעיה נפטרת. מרכיב זה מהווה מעל מחצית מהזמן המבוזבז השנתי בעבודה עם XP. מרכיב נוסף הינו זמן האתחול, אשר מהווה 28% מהזמן המבוזבז של המשתמשים.שני המרכיבים יחד מהווים 80% מהזמן המבוזבז. לעומת זאת, משתמשים אשר משודרגים ל- Windows 7/8.1 הזמן ההמתנה לאתחול פשוט כמעט ולא קיים עם ירידה של 94%. בנוסף, בשל העובדה ש Windows 7/8.1 הינו יותר יציב ומאובטח, הזמן המבוזבז לפתרון בעיות יורד באופן משמעותי לפחות משעה עבור כל פי.סי בשנה. בסך הכל יעילות המשתמשים עם גדלה משמעותית לאחר המעבר ל Windows 7/8.1, בעוד משתמשי ה- XP מבזבזים 7.8 שעות יותר כל שנה. 

סיכום תוצאות

תוצאות המחקר קובעות שארגונים הממשיכים לתחזק XP לא רק חושפים עצמם לסכנות אבטחה ולבעיות תמיכה, אלא מבזבזים תקציבים אשר יכלו לשמשם במודרניזציה של השקעות ה-IT שלהם:

  • עלות העבודה של המשך התמיכה בxp גבוהה פי חמש מ- Windows 7/8.1.
  • ככל שממתינים עם השדרוג כך העלות עולה – עלויות ה-IT צפיות לעלות בכ-25% בשנה הרביעית של המשך התמיכה ובשנה החמישית ב- 29%.
  • עלות הפרודוקטיביות של המשתמשים עולה בכ-23 אחוזים בשנה הרביעית ו- 40% בחמישית.

בנוסף לכך Windows7 ו-Windows 8 מציעות יכולות שאינן קיימות ב-XP כמו WiFi ו- בלוטות' מובנים, חומרה עם ביצועים טובים יותר, ממשק מתקדם, ממשק מגע, התאמה למחשבי לוח ותמיכה בתסריטי ניידות.

הפסקת התמיכה ב- Windows XP ומשמעותה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לסיכום, ארגונים משקיעים בממוצע, $712 ל PC כדי להחליף את XP ב Win7/8.1(כולל חומרה ותוכנה) וחוסכים $1,685 על כל PC מהורדת עלויות התמיכה השוטפת ואובדן שעות עבודה בשלוש שנים. חשוב עוד לציין כי מאפריל 2014 לא יהיו עוד עדכוני אבטחה מה ששם את הארגונים שלא עוברים בסיכון גבוה לפגיעות מהתקפות וירוסים וזליגת מידע.

כלים ומשאבים לעזרה בשדרוג

  • סדרת ה- Springboard של טקנט כולל עצות מעמיקות לעזרה עם המעבר.
  • כלי ה- MDT של מיקרוסופט יכול לזרז את הפריסה.
  • מוצרי ה- MDOP כוללים כלים אשר מספקים דוחות compliance אשר יאפשרו לכם לדעת את הסטטוס בארגונכם.
  • כדאי לשקול שימוש ב- Windows Intune, שמספק ניהול מחשבים ואבטחתם באמצעות הענן, וזכויות שדרוג לגרסאות האחרונות של windows – זהו פתרון מצויין לארגונים הכוללים קבוצות מחשבים המנוהלים חלקית וכאלה שאינם מנוהלים בכלל.

למידע נוסף –

הורדו את ה- white paper של IDC – לחצו כאן

למידע על הסיכונים של שימוש ב- XP לאחר סיום התמיכה – לחצו כאן

לקורס על פריסה של Windows 8 – לחצו כאן

 

יובל שיין הינו מנהל תחום תשתיות למשתמשי קצה במיקרוסופט ישראל

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *