בינה עסקית לאיש IT

5 בינואר 2012

תגיות: ,
אין תגובות

יוסי אלקיים מאת: יוסי אלקיים, קבוצת הייעוץ (MCS) במיקרוסופט ישראל 

אנשי IT רבים צריכים להתמודד עם משימות בתחום הבינה העסקית כחלק מהמשימות שמוטלות עליהם בארגון. כמה פעמים הם הגיעו עליי עם מטלות כמו הכנת דוח המכירות הרבעוני מהיום למחר, כאשר לרוב ההכשרה שלהם היא יותר טכנולוגית ופחות בשימוש בכלי בינה עסקית.

העקרונות שרלוונטיים למנהלי IT בתחום הם פשוטים להבנה: צריך להבין את מקורות הנתונים כדי לייצר את הדוחות הנדרשים, להחליט אם הנושא ישים לביצוע או לא, לבדוק אם הנתונים דורשים טיוב או הכנה ואז לחשוב גם על קהל היעד. צוות ההנהלה הבכיר של הארגון ירצה לראות דוח אחד מרוכז, בעוד אנשי מכירות יעדיפו דווקא שימוש ב-Dashboards. אנליסטים או צוותים פיננסיים בארגון יעדיפו דוחות נתונים מפורטים או אפשרות לחתוך את הנתונים כרצונם.

תמיד כדאי לזכור שהמטרה היא ליצור איזה תהליך "חי" של בינה עסקית, ולא מצב של דוח שהוא סטטי לחלוטין. חשוב לאפשר לצרכן הידע כלים לשאול שאלות חזקות יותר ממה שסיפקנו לו בבסיס. בינה עסקית זה לא חומר, זה לא משהו שעושים – זהו תהליך שבו אנחנו והטכנולוגיה חיים ביחד עם סביבת הנתונים. חשוב שנספק תהליך מבוסס שלבים כדי להגיע אל הידע ולהעזר בטכנולוגיה כאמצעי ולא כמטרה. זה גם אחד העקרונות שמנחים את מיקרוסופט בפיתוח פתרונות בינה עסקית, לעבור למצב של פתרונות שירות עצמי, כאלו שמשתמשי הקצה וצרכני המידע יכולים לנהל בעצמם ללא תלות באנשי IT או אנליסטים.

 

נתונים בשליפה מהמותן

אחד מכלי הבינה העסקית החביבים עליי הוא PowerPivot שמתווסף ל-Excel. הבחנתי שגם אנשי IT אוהבים להכנס לעולם הבינה העסקית עם הכלי הזה, שמאפשר להם לראות באופן כמעט מיידי את היכולות האדירות שטמונות בניתוח נתונים.

PowerPivot יכול לענות על הדרישות של ניתוח עסקי במהירות. הוא מתחבר למגוון מקורות נתונים, מאפשר לנו לבנות מודל נתונים מעל כל הישויות העסקיות, מסוגל להתמודד עם נפחי ענק של מידע וכולל יכולות של ניתוח המידע והגדרת לוגיקות עסקיות. בעזרת PowerPivot יכולים אנליסטים בארגון לבנות מודלים מורכבים של נתונים, תוך שימוש בכלי מוכר ונגיש עבורם, תוך שהם חוסכים מאנשי ה-IT את הזמן הנדרש בהטמעת מערכות בינה מורכבות יותר. אולי בגלל זה אנשי IT מחבבים כל כך את PowerPivot.

אם אתם רוצים להבין מה הכוח של בינה עסקית, אפילו על עצמכם, כדאי לכם להכיר את Calendar Analytics Tool. כמו רבים אחרים גם אני כל היום "משחק" טטריס עם לוח השנה השלי במטרה לנצל את הזמן בצורה היעילה ביותר. בניגוד למשחק האמיתי, בלוח השנה אני בדרך כלל מפסיד J, ולא מוצא את הזמן לכל המשימות. בעזרת Calendar Analytics Tool ו-PowerPivot מתחבר לתיבת הדואר שלי ב-Exchange, ומסוגל לנתח את הנתונים על לוח השנה שלי. עם מי אני נפגש הכי הרבה, כמה זמן פגישה ממוצעת, עם מי אני נפגש הכי פחות ועוד. תמיד הנתונים מצליחים להפתיע אותי מחדש כשרואים אותם בצורה מרוכזת מתקופת זמן ארוכה. בעזרת הכלי הזה אני תמיד מוצא הזדמנויות ודרכים חדשות ליעל את עצמי, כדי בסופו של דבר לסייע ללקוחות באופן מקסימלי במהלך יום העבודה.

למידע נוסף מומלץ לצפות בסרטון קצר שהכינו במיקרוסופט על Calendar Analysis Tool או לקרוא על פתרונות הבינה העסקית של מיקרוסופט .

 

יוסי אלקיים הוא  יועץ בכיר לתחום הבינה העסקית בקבוצת הייעוץ (MCS) במיקרוסופט ישראל, במסגרת התחום יוסי מוביל כבר למעלה מ 10 שנים פרויקטי בינה עסקית כארכיטקט ויועץ לכלל הסגמנטים בשוק.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *