"עולים לרגל – כי בקרוב נלך ברגל"

30 בספטמבר 2009

tags:
one comment

למרות שזאת לא הבמה האידיאלית לנושא אני מעוניין להציג את הנושא ואת הצעדים בהם אנחנו (בעלי אופנועים) נוקטים על מנת לעלותו על סדר היום הציבורי.


“הפגנה” או בעצם מחאה אזרחית חוקית שאינה זקוקה לאישורים


דבר ראשון אני מבקש לעדכן כי ביום רביעי ה 30 לספטמבר 2009 מוזמנים בעלי אופנועים להצטרף לקיום מצוות עליה לרגל אל עיר קודשנו ירושלים.


נתכנס לרכיבה משותפת אל משרד האוצר בירושלים, שם נתפוס חניות ונפגין נוכחות כנגד גזרותיו של המפקח על הביטוח. ציבור הרוכבים יתכנס בשעה 07:00 בדיוק במחלף לטרון (מיקום מדוייק ימסר בהמשך). הפעילות צפויה להסתיים בשעה 10:00


לאחר שפעילות המחאה הירושלמית שיצאה הבוקר מאיצטדיון טדי, פוצצה על ידי משטרת ירושלים ולמרות נסיון תאום לארוע שבוצע ע"י מטה המאבק, משטרת ישראל השיבה בשלילה לכל בקשותינו. החלופות שהוצעו על ידה לא ישימות, לא הגיוניות ולא רלוונטיות עבור פעילות שאינה חורגת מן המותר בחוק ובעיקר במדינה דמוקרטית.


כל רוכב מתבקש לוודא כי רשיון הנהיגה, רשיון הרכב ותעודת הביטוח נמצאים עימו. כמו כן, זיכרו כי יש חובה לנשיאת הווסט הצהוב. בנוסף – הצטיידו במים בכמות מספקת לשלוש שעות.


ואחרי ההקדמה מה הוא כל הסיפור


המפקח על הביטוח החליט להעלות את מחיר ביטוח החובה לאופנוע החל מה 1 לנובמבר 2009. ביטוח חובה למרות שמו אינו באמת ביטוח כפי שתוכנן להיות אלא בעצם סוג של מיסוי.


ההגדרה של הביטוח היא בעצם דרישת המדינה מכל בעל רכב (בעל שניים או יותר גלגלים) להשאיר בצד כמה שקלים למקרה שתהיה פגיעה פיסית כל שהיא בו או בצד שני.


אך בישראל – כמו בכל תחום – כמובן צריך להמציא את הגלגל מחדש. המחוקק הישראלי לא הסתפק בביטוח חובה בסיסי אלא הבטיח לכל נפגע חבילת VIP פרימיום משודרגת. בכדי לממן את זה נקבע מבנה תעריפים בו בעלי יכולת המחזיקים ברכב יקר, מממנים את הכיסוי הנרחב לשאר האוכלוסייה.


המפקח על הביטוח, בחפזונו לאשר את הרפורמה בביטוח חובה בכנסת, "שכח" להוציא ממנה את ההסדרים הסוציאליים המרחיבים. כתוצאה מכך אנו נדרשים היום לשלם עבור חבילה חסרת כל הגיון ועוד מחיר מופקע.


לדוגמא אפשר לבחון את ההבדל בין חובת הביטוח אותה נוטלת המדינה על עצמה, לחובת הביטוח אותה היא מטילה על הרוכב. המדינה מבטיחה לאזרחיה ביטוח בריאות בהיקף אותו המדינה מסוגלת לממן. לעומת זאת, בביטוח חובה כלולים כל הטיפולים האפשריים שאינם כלולים בשום ביטוח, גם לא בביטוח הבריאות הפרטי המרחיב ביותר. למה? כי בגיליון האקסל של הרפרנט במשרד המפקח, אפשר לגלגל את כל העלות המטורפת הזו על הסטודנט, שבסך הכול רוצה למצוא חניה בעיר, להגיע ללימודים באוניברסיטה, ולהיות עצמאי, וכל זאת ממשכורת בסיסית וטיפים בעבודת מלצרות.


רוצים עוד? בבקשה. מדינת ישראל עיגנה את הזכות לימי מחלה בחוקי העבודה, אבל כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים, הוא יכול להפעיל 'כפל ביטוח', ולתבוע מהפוליסה את ימי המחלה שממילא כבר הובטחו לו בחוק. למה? כי אפשר לגלגל אותם על אותו סטודנט מסכן.


כיסוי סביר במחיר סביר


לפעמים אפשר לחשוב שההסדר נכתב עבור קומבינאטורים. כאשר רוכב מחליק חלילה בכיכר, נהג האמבולנס ידאג להביא אותו לבית חולים, ושם יסבירו לו בפשטות שרק אם יחתים את הנייר המסוים במשטרה, הם ישלחו את החשבון לחברת הביטוח. הוא מצידו יוכל תמורת חתיכת קיבוע הבד הקשור לידו לקבל 10,000 ₪ מהביטוח, גם אם בעצם לא קרה לו שום אסון. מעניין בכמה היה אפשר להפחית את מחיר הביטוח אילו היה משמש לייעדו האמיתי – לסייע למי שנקלע למצוקת אמת.


חתיכת חגיגה


אבל גם כך חברות הביטוח יודעות שהמחיר הנוכחי מופקע ואפשר לבטח אופנוענים יותר בזול, הן רק לא טורחות לספר את זה למפקח על הביטוח כדי לא להפסיק את החגיגה. כן, חגיגה. מאיפה אני יודע את זה? כאשר אני נוסע לרכב בחו"ל אני מציין בפני חברת הביטוח ממנה אני רוכש את ביטוח הנסיעות, כי הנסיעה כוללת רכיבה על אופנוע. ראו איזה פלא: מחיר הביטוח הכולל את ביטוח הנסיעות הרגיל והסיכון הנובע מהאופנוע, יוצא במונחים שנתיים זול ממחיר ביטוח החובה לבדו, אותו אני נדרש לשלם בארץ. כן, בדקתי – החברה שהנפיקה לי את ביטוח הנסיעות חברה בפול. מעניין מה היא יודעת שהיא לא מספרת למפקח.
עוד דוגמא? אחת לשבוע בערך מתקשר אלי סוכן ביטוח למכור לי ביטוח תאונות אישיות שופרא דה שופרא, הכל כלול; רק להיפצע – ואפשר לצאת לפנסיה מוקדמת. גם לו אני מספר שאני רוכב על אופנוע אבל עדין המחיר בסביבות שקל עד שניים ליום. תמיד סקרן אותי איך אותה חברת ביטוח, המפסידה לטענתה מאות מיליונים בביטוח חובה, ששה למכור לי ביטוח נוסף לאותם מקרים בדיוק. יכול להיות שמישהו משקר פה במצח נחושה? אולי סתם מעלימים את כל המידע המעניין הזה?


הנה, קחו סוכרייה


כאשר המפקח יצר את הרפורמה בביטוח החובה, לפחות בכל הקשור במכוניות, הוא הפסיק את החגיגה של חברות הביטוח. במקום תעריף מרכזי שכל החברות מתיישרות על פיו, ואשר הן מצידן רק דואגות שיעלה עם השנים, הוא הכריח אותם להתחרות על הלקוח: להוריד מחירים ולמצוא דרכים לספק את אותו הביטוח יותר בזול. אבל סוכרייה אחת גדולה הוא השאיר להם: ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים.


ולכן בדו-גלגליים עדין מתנהל קרטל של חברות הביטוח בתיאום ובאישור המפקח. ככל שהן מציגות הפסדים גדולים יותר – כך עולה התעריף וכך גם דמי הניהול של החברות; של אותן החברות שמוכנות ללא היסוס לבטח אופנועים בביטוחים אחרים. לי לפחות, זה נראה כמו גן עדן של שוטים, רק שאנחנו השוטים שעל גבם חוגגות חברות הביטוח. המפקח מצידו, בונה לו אחלה קריירה.
אילו לא היה ביטוח חובה, כל חברה הייתה מגלה את היצירתיות הנדרשת ומתאימה ללקוח מוצר המתאים לצרכיו וליכולתו הכספית. בדיוק כמו בביטוח נסיעות או ביטוח תאונות אישיות. בסופו של דבר, כל אחד היה מצליח למצוא ביטוח המתאים לו בעלות כספית סבירה. 2,600 ₪ נשמע לי המחיר אותו אני הייתי מוכן לשלם. מאיפה שלפתי את המספר הזה? זה הסכום שדורשת ממני חברת הביטוח כדי לבטח אותי בחו"ל. על אופנוע כבד, כמובן.
כדאי שהמפקח, שפעם אחרונה כשבדקתי – הינו עובד ציבור המקבל את משכורתו מאיתנו ולכן גם מחויב לטובת הציבור – יבין סוף סוף שתפקידו להציע הסדר סביר במחיר סביר. צריך לעשות מעשה שיגרום למי שאחראי עליו – לדרוש את תשובות לשאלות הללו. כאן ועכשיו.

Add comment
facebook linkedin twitter email

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

one comment

  1. מיקי30 בספטמבר 2009 ב 12:07

    טכניקת ההפגנות הינה אמצעי לגיטימי בדמוקרטיה.

    אבל, עדין יש הבדל בין חסימת כבישים ע"י כבאים שמשכורתם משולמת ע"י האזרחים ולכן כשאנחנו עושקים אותם זכותם לחסום כבישים.

    לעומת זאת – אזרחים שהחליטו שהם רוכשים מכספם הפרטי כלי רכב כל שהוא ואמנם משרד האוצר כפי שיודע לעשות לזקנים ולנכים (להם אין אפי' אופנוע לחסום איתו כביש…) החליט להעלות מיסים כל שהם לאוכלוסיה זו.

    אמת, הם נפגעים – אבל מדוע שאר האזרחים צריכים להיפגע – לאחר לעבודה, חלק מן האנשים כנראה איחרו לרופא או לטיפול רפואי.
    למה? האם כל מי שנפגע בישראל זכותו לפגוע באזרחים אחרים?

    אזרח שנוסע מס' פעמים בשבוע לירושלים ומידי פעם קבוצה זו או אחרת מפריעה לו להגיע לעבודה בזמן.

    Reply