הרהורים בנושא WPF

22 בינואר 2008

תת חבילה של דוט-נט 3.0 – WPF, מהווה שכבה לוגית מעל Direct3D שהנה חלק מ-DirectX, במילים פשוטות: WPF משתמשת ב-API של Direct3D על מנת לצייר אובייקטים גראפיים של GUI. מיקרוסופט "עטפה" Direct3D בעזרת WPF ובכך איפשרה להמון מפתחי תוכנה לבנות ממשקים מתקדמים ללא רקע חזק ב ++C וללא התעמקות במעמקי ה API של החבילה. אם בעתיד מיקרוסופט תחליט לבסס WPF על מנוע גראפי אחר, הרי ש WPF על פקודותיו, לא יעבור שינוי משמעותי ויישאר עם אותו API שכבר מוכר למפתחים שצריכים בעיקרון להכיר את XAML ואת את אחת השפות של דוט-נט.

gdi_vs_wpf

 

Mac-OS מול Linux ו-Windows

– כיום בשוק המחשבים האישיים מובילות שלש מערכות הפעלה: MS Windows, Linux ו-Mac-OS, האחרונה היא של חברת Apple וניתן לציין שמבחינת החידושים בתחום הממשקים הגראפיים במערכות הפעלה היא המובילה. מושגים רבים שרק לאחרונה נכנסו לסביבת העבודה החדשה של מיקרוסופט היו מוכרים מזמן במערכות הפעלה הראשונות של Apple. עד לאחרונה המחשבים של Apple היו בשימוש ע"י מגזרים כמו טיפוגראפיה (דפוס ועיצוב גראפי), אולפני הקלטה (מגזרים שעבורם פלטפורמה של Mac-OS הייתה הכי מתאימה). חברת Apple הייתה בין הראשונות שפיתחה מערכת הפעלה עם ממשק גראפי (ללא התייחסות לעובדה שמ"ה גראפית ראשונה פותחה ע"י מהנדסים מ"זירוקס") וכבר אז ניתן דגש על תצוגה נכונה של טקסטים ואלמנטים שונים של הממשק. (רכילות: מסופר שהמייסד של Apple – סטיב ג'ובס פרש בזמנו מלימודיו האקדמיים בתחום המחשבים ולאחר מכן חזר ללמוד לאוניברסיטה, אבל עשה רק קורס אחד: "עיצוב גופנים טיפוגראפיים", ז"א הוא הלך ללמוד במיוחד קורס בעיצוב גופנים לבתי הדפוס. אז זה נעשה על גבי הנייר ומחשבים עוד לא היו חלק מתעשייה זו).

מיקרוסופט בד"כ מואשמת בכך שמעתיקה רעיונות ממערכת הפעלה של Apple. חברת Apple קבעה סטנדרטים מסויימים בתחום הממשקים הגראפיים ויתר החברות אימצו אותם. לפני הופעת דוט-נט 3.0 עם WPF מבוסס DirectX ועם גראפיקה וקטורית, Apple פיתחה מנוע גראפי חדש שכבר שולב במערכת הפעלה Mac-OS 9.0, מערכת הפעלה מגיעה עם מספר חידושים בתחום הממשקים, שלא היו בשום מערכות הפעלה אחרות. כעבור זמן מסויים מיקרוסופט ייצא עם WPF.

ניתן לציין שמערכת הפעלה חינמית – לינוקס, לא מפגרת אחרי מערכות הפעלה מסחריות, גם היא ייצאה עם מנוע גראפי חדש, בעל יכולות דומות לאלה שיש במערכות מסחריות; לאחרונה אף הופיעו גרסאות חדשות של טלאים ללינוקס עם יכולות גראפיות העולות על האלו שיש ב-MS Windows ו-Mac OS.

מספר נקודות לציון: מערכות הפעלה לינוקס ו-Mac OS מצויידים במנוע תלת-ממד מסוג OpenGL שהוזכר בפוסטים קודמים. שתי המערכות הנ"ל מבוססות על מערכת הפעלה – UNIX.

 

os_dicectx_opengl

 

Add comment
facebook linkedin twitter email

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

2 comments

  1. Event1120 באוגוסט 2008 ב 6:59

    נו, ציפיתי להרהורים. מה קיבלתי זה אולי רשימת עובדות…

    Reply