UI: דוגמא למימוש הסיסמא "פשוט = יותר טוב!"

22 בדצמבר 2007

3 comments

לפני שאציג את הדוגמא, ברצוני להציג קטע מתוך ספר שמאוד אהבתי:


Windows Presentation Foundation Unleashed
By Adam Nathan


"In movies and on TV, the main characters are typically an exaggeration of the people you encounter in real life. They're more attractive, they react quicker, and they somehow always know exactly what to do. The same could be said about the software they use. This first struck me back in 1994 when watching the movie Disclosure, starring Michael Douglas, Demi Moore, and an email program that looks nothing like Microsoft Outlook! Throughout the movie, we're treated to various visual features of the program: a spinning three-dimensional "e," messages that unfold when you open them and crumple when you delete them, hints of inking support, and slick animations when you print messages. (The email program isn't even the most unrealistic software in the movie. I'll just say "virtual reality database" and leave it at that.) Usability issues aside, Hollywood has been telling us for a long time that software in the real world isn't as compelling as it should be. You can probably think of several examples on your own of TV shows and movies with comically unrealistic software. But real-world software is starting to catch up to Hollywood's standards! You can already see it in traditional operating systems (such as Mac OS and more recently Windows Vista), in software for devices such as TiVo or Xbox, and on the Web thanks to Adobe Flash. Users have increasing expectations for the experience of using software, and companies are spending a great deal of time and money on user interfaces that differentiate themselves from the competition. …"


– לפי דעתי אדם (הכותב של הספר) מביא בצורה טובה את המצב שמתחיל לקרות היום בתחום UI: "הוליווד מתחיל לחדור לשולחן העבודה שלנו (המחשב)".



בהמשך לפוסט אחרון "פשוט = יותר טוב!" מתוך סדרת פוסטים על UI, אני רוצה להציג מספר קטעים קצרים מתוך סרט אנימציה "גארפילד בעולם האמיתי". קטעים אלה מציגים שימוש ב-UI במהלך ההפעלה של אולפן סרטים ועריכה של סרט (קומיקס). כפי שהזכרתי בפוסטים הקודמים, UI – בעיניי זהו ממשק "אדם-מכונה" וסרט אנימציה זה מביא דוגמאות טובות למימוש של UI תוך כדי יישום של סיסמא "פשוט = יותר טוב!".


איליי (טכנאי) מפעיל "סט פארק":












– כאן ניתן לראות שאיליי (טכנאי) מפעיל כפתור "סט פארק" על המקלדת היעודית (על השולחן בחדר שידור/עריכה). כמו במפעלים (למשל מפעל לייצור מוצרים ממתכת) טכנאי מפעיל מכונה ע"י לחיצה על כפתור מסויים וכתוצאה מתרחשת סדרה של פעולות, עבודת המשתמש הנה מינימלית, לעומת התוצאה – הרכבה אוטומטית של "סט פארק" תוך כדי שימוש בכלים (במה, תפאורה, תאורה ועוד) הנחוצים.


איליי (טכנאי) מפעיל "סט מטבח" ו-"סט רכבת":














– כאן ניתן לראות בנייה אוטומטית של סטים שונים. לחיצה אחת קטנה = תוצאה גדולה.


בטי עורכת קומיקס:












– בטי עורכת קומיקס ע"י שימוש במחשב עם מקלדת מיוחדת (מאוד מופשטת) הכוללת סט כפתורים בסיסי הנחוץ לפעולות עריכה של הקומיקס.


בטי (עורכת הקומיקס) קוראת לאיליי באינטרקום:












– קטע מעצבן במיוחד (אולי בגלל הקול של בטי)… אנשים משתמשים בטכנולוגיה ללא צורך, "כי זה די מגניב"… כמה מאיתנו קנו מוצרים שלא נזקקו להם, כי היה צורך למלא סיפוק מיידי לרכוש גאג'ט מגניב.


איליי (טכנאי) מכין את אולם התצוגה למעקב אחרי העיתון בו מודפס הקומיקס:





















 – מודגם שימוש במקלדת היעודית (UI של שולחן שידור). ניתן לראות שמקלדת מכילה סט בסיסי של כפתורי הפעלה (בדומה למקלדת של בטי) וכל כפתור מתאים למשימה ספציפית.


האם UI שהצגתי כאן הוא פשוט (פרימיטיבי) מדי? לפי דעתי "פשוט = יותר טוב!", העבודה היומיומית של הדמויות המצויירות כאן הנה קלה אודות ל-UI שרואים כאן. ממשק משתמש אשר קל להפעלה יכול לעשות חיים של המשתמשים קלים יותר, לחסוך זמן יקר ולמנוע טעויות הפעלה שלפעמים יכולות לגרום לאבידות ברכוש ובחיי האדם (או בעלי החיים). מצד שני אין לזלזל ביכולות המשתמשים, כמעט כל מוצר מותאם לאוכלוסיה מסויימת; רובנו מפתחים UI ללקוח (מגזר) ספציפי (לא כולם מיקרוסופט עם מוצרי מדף כמו וורד).


בכנס MS Dev. Academy II ד"ר יעקב גרינשפן נתן הרצאה מסכמת על WPF ואמר בערך כך: "משתמש טירון יהפוך פעם למשתמש מנוסה"… – בהמון מקרים משתמש יהיה הרבה יותר מנוסה בשימוש במוצר (במקרה שלנו בתוכנה) מאשר מפתח המוצר. חוויתי זאת על בשרי: אנשים עושים שימוש בתוכנות שפיתחתי לצורכיהם בצורה שלא הייתי מעלה בדעתי (בקטע חיובי), אנו מספקים כלי ומשתמש יעשה בו שימוש בהתאם לכשרונותיו. בסרט מודגמים כלים די פשוטים ולפי דעתי משתמש מנוסה אשר ירצה להרכיב שימוש בכלים האלה יהיה מוגבל, כל כפתור משוייך מבחינה פונקציונאלית לתחום מסויים ("סט מטבח" למשל). אבל, זה טוב למפתחים – לקוח רוצה תוספות (הכסף הוא בתחזוקה), כפתור שיפעיל סט נוסף – אין בעיה פיצ'ר (כפתור) חדש בתוספת מחיר. הכל עניין של "באיזה צד אתה…".


פיתוח UI עניין לגמרי לא פשוט, מציאת איזון בין מורכבות פונקציונאלית לבין פשטות ההפעלה הוא קסם שהכנתו דורשת מאמצים רבים ומיומנות.

Add comment
facebook linkedin twitter email

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

3 comments

  1. אייל25 בדצמבר 2007 ב 8:03

    לא הבנתי איך זה מדגים את הסיסמא שלך "פשוט שווה יותר טוב"… טכנאי משתמש באיזה לוח עם כפתורים שמפעילים דברים ספיציפיים. איפה כאן הצד של התוכנה?
    מה שכן בטי מעצבנת ברמות והוספה של פיצ'ר תעלה להם כסף.

    Reply
  2. Maxim25 בדצמבר 2007 ב 22:11

    הי אייל,
    1. "פשוט = יותר טוב!" -> אתה רואה כאן ממשק הפעה פשוט שמפעיל אוטומטית מספר דברים מסובכים. לחיצת כפתור אחת בונה סט שלם על הבמה. פשוט מבחינת המפעיל, ז"א יותר טוב בעבודה היומיומית.
    2. הצד של התוכנה -> בכל דבר שטכנאי (איליי) משתמש יש תוכנה, גם אם הוא מפעיל משהו שלא נראה כמו מחשב, לוח יעודי (אלקטרוני) מכיל בקרים מתוכנתים, מעבדים ועוד רכיבים שבתוכם התוכנה מבוזרת. (היום אפילו שואב אבק בא עם תוכנה, אפשר לומר שכל רכיב אלקטרוני מתוכנת בצורה כלשהי)

    Reply