UI – פוסט 5: Simple IS Better

13 בדצמבר 2007

זהו פוסט המשך לפוסט הקודם "מהפכה ב-UI" מתוך סדרת פוסטים על UI.כתבתי בפוסט הקודם על המהפכה הגדולה בממשקי אדם-מכונה בשנים האחרונות, נתתי סקירה קצרה על השינויים בממשקים של מוצרים וסיפרתי סיפור אישי על החוויה של שימוש במוצר מתקדם עם ממשק הפעלה מסובך.
(אפשר לקרוא את הפוסט הזה גם ללא קשר לפוסטים הקודמים)



UI – פוסט 5: Simple IS Better
 (פשוט = יותר טוב)


פשוט = יותר טוב! – סיסמא מאוד חזקה בכל תחום חיינו, במיוחד אם מדובר בעיצוב ממשקי אדם-מכונה.
מוצר פשוט אינו בהכרח מוצר דל מאפיינים, הכוונה כאן למוצר אשר פשוט לשימוש ע"י בן אדם ממוצע, ז"א מוצר "נגיש".


לקוחות רוצים לקבל יותר בפחות כסף, אך למעשה רובם אינם יודעים מה הם רוצים באמת. אם ניקח לדוגמא את מוצרי האלקטרוניקה הבידורית או תקשורת, ניתן לומר ששני התחומים מאוד קשורים ואף משולבים באותם מכשירים אלקטרוניים כמו טלפונים סלולאריים. כיום תעשייה מייצרת ביקוש ע"י פרסום ושווק אגרסיבי, בהמון מקרים מייצרים מוצר חדש או משכללים קיים בתכונות חדשות. צצים מוצרי צריכה שנקראים בשפת הנוער "מגניבים", כולם רוצים את המוצרים האלה, אך לא יודעים האם ישתמשו בהם או בחלק הגדול מהתכונות שלהם.


יצירת מוצר משוכלל עם המון תכונות משולבות אינה משימה פשוטה. לאחר שמצליחים לדחוס טכנולוגיות שונות לתוך מוצר אחד יש לדאוג שיהיה לו ממשק הפעלה נוח. אם נקח לדוגמא מכשיר טלפון סלולרי, בדורות האחרונים יש כ"כ הרבה תכונות ויכולות, בעבר מחשבים שולחניים לא היו מצוידים בהם או לא יכלו להריץ יישומים שהיום רצים בתוך הטלפון. הבעיה היא שלרוב המכשירים יש ממשקי הפעלה מסובכים, למשל קיימת תכונה שהיינו רוצים להשתמש בה, אבל מסתבר שהיא מאוד קשה להפעלה, או שאנו לא מודאים לקיומה בתוך המכשיר, כוון שנדרשים המון דפדופים (או מעברים) בתוך התוכנה של המכשיר, אם נרצה להשתמש בה.


לאחרונה חל שינוי תפיסתי בעיצוב ממשקי אדם-מכונה. ממשק, זהו למעשה מתווך המשמש לתקשורת עם המכונה, בין אם מדובר בכפתורי הפעלה של שואב אבק, טלפון או תוכנת מחשב.
מקצוע של מעצב תעשייתי נהיה מאוד מבוקש. בעבר בחלק גדול מהתעשיות עיצוב המוצר נעשה ע"י מהנדסים שפיתחו את הליבה הטכנולוגית של המוצר. לאותם המהנדסים מוצרים אלה נראו פשוטים להפעלה, אבל עבור משתמש ממוצע היו מסורבלים ומפחידים. עיצוב מוצרים הנם אומנות ומדע יחד. מדע, כי נורמות העיצוב מוגדרות על בסיס מחקרי ועל סמך היבטים מדעיים כמו פיסיקה, כימיה, ארגונומיה ועוד. אומנות, כי עיצוב בהגדרתו זו יצירה בעלת טעם, יופי ואופי.



"פשוט, זה יותר טוב!" על מנת לקרב מוצר לסיסמא זו, יש להשקיע לא מעט זמן ומשאבים. צריך לשאוף לפתח מוצר מתקדם, אבל הוא צריך להיות נוח לשימוש. זה מצריך שילוב של מהנדסים, מעצבים ועוד אנשי מקצוע רבים. לא כל חברה יכולה להרשות לעצמה העסקה של כל אלה, אך יכולה להשתמש בשיטות וטכנולוגיות שעוזרות לעצב מוצר מתקדם ופשוט כאחד.


PS
פרסמתי פוסט (עם דוגמאות) כהרחבה לפוסט זה – קישור לפוסט.



ראו בהמשך פוסט על "MS Framework 3.0", אשמח לקבל הערות/תיקונים לגבי הפוסט. לרשימת הפוסטים של הסדרה לחצו כאן.

Add comment
facebook linkedin twitter email

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

one comment

  1. OhadAston13 בדצמבר 2007 ב 23:33

    מסכים בהחלט! לצערי לא כולם מבינים את זה, ולפעמים ממשקי משתמש נראים כמו בוידאו שהעלת בעבר:).

    כל הכבוד גם על ההשקעה בסידור הפוסטים!

    Reply