כיצד לגייס מנהל שיווק לתחום המדיה החברתית?

11 בפברואר 2010

12 תגובות

image

אזהרה: פוסט ארוך… אבל בסופו סוכריה.

כמעט כל ארגון גדול גייס לאחרונה או מתכנן לגייס מישהו שיוביל את הפעילות בתחום השיווק הדיגיטלי / המדיה החברתית / ניו מדיה (ויש עוד הרבה שמות יצירתיים).

אחד האתגרים הגדולים הוא את מי לבחור לתפקיד החדש הזה?…

מדובר בתחום חדש שבו רק למעטים יש ניסיון אמיתי. לא כל מי שיש לו הרבה חברים בפייסבוק מבין בשיווק… מצב שני, רוב אלה שכן מבינים בשיווק ובעיקר הבכירים שבהם, מבינים מעט מאוד בשיווק דיגטלי.

בזמן האחרון אני מקבל הרבה פניות בנושא ולכן החלטתי לרכז כמה עצות ותובנות שיעזרו לכם לגייס את המועמד הטוב ביותר לתפקיד:

1. סגנון חיים דיגיטלי. אחת הטעויות המרכזיות שלצערי ראיתי בלא מעט ארגונים גדולים היא שמגייסים מישהו שלא באמת חי את העולם הדיגיטלי. מדובר באנשי שיווק מוצלחים, נחמדים וחכמים אבל כאלה שלא באמת חיים את העולם הדיגיטלי. אין להם מושג מה המשמעות של כתיבת בלוג, מה הצורך הנפשי בויתור על הפרטיות ועוד. לצערי הסיכוי שלהם להצליח קלוש…

2. תסמונת הש"ג. טעות נפוצה נוספת היא להביא מישהו שיהיה אחראי על המדיה חדשה כאשר הוא מוקף במנהלי שיווק שלא מבינים דבר וחמור מכך, סמנכ"ל השיווק לא מתעניין בתחום. במקרה הזה לאותו איש שיווק דיגיטלי יהיה קשה ואפילו בלתי אפשרי להניע מהלכים משמעותיים. מהלכים כאלה מחייבים הובלה של מקבל ההחלטות כחלק מהאסטרטגיה הארגונית. הם מחייבים שיתוף פעולה הדוק עם מנהלי השיווק בתוך הארגון. אם כולם לא מבינים דיגיטל סביר שהם ימצאו המון סיבות למה לא ומעט מידי למה כן.

3. האם לגייס מישהו מתוך הארגון או מבחוץ? אחת הדילמות היא האם לגייס מישהו מתוך הארגון בלי ניסיון אבל עם פוטנציאל או לחפש מישהו מנוסה מחוץ לארגון. היום כמעט כל מובטל הי-טק מציג את עצמו כמומחה מדיה חברתית… אחרי שמנפים את החבר'ה האלה רואים שאין באמת הרבה אנשי שיווק דיגיטלי פנויים בשוק. במצב כזה, עדיף בהחלט לקחת מישהו מתוך הארגון גם אם יש לו מעט ניסיון. כל זאת בתנאי שהוא איש שיווק טוב וכזה שחי ונושם דיגיטל. הוא לא חייב להיות מומחה טוויטר אבל אם מוצאים מישהו שיש לו בלוג, פרופיל פייסבוק פעיל ועניין אמיתי בשירותי אינטרנט חדשים – יש לאותו מועמד תנאי פתיחה לא רעים.

4. מומחיות. איך יודעים אם מישהו מומחה? זה מזכיר לי שבהרבה הצעות עבודה רושמים "היכרות עם Office – חובה". פתאום מגלים שיש הבדל גדול בין מישהו שיודע להוסיף ממוצע ב-Excel לעומת מישהו שיודע לעשות Pivot Table. שניהם יגידו שהם יודעים Excel טוב מאוד אבל ההבדל בניהם תהומי. אם אתם מחפשים מומחה, עליכם לדעת לבדוק האם הוא אכן מומחה. אם גם אתם לא מומחים, אתם חייבים לוודא שמישהו עוזר לכם לבחון את המומחיות של המועמד.

5. אל תחפשו אסטרטג גדול. האסטרטגיה השיווקית כמו תמיד נגזרת מתובנות לגבי הצרכן, המוצר והתחרות בשוק. זה התפקיד של מקבלי ההחלטות שחייבים להחיל את אותה החשיבה תוך הבנת הדינמיקה שמתרחשת באינטרנט. חפשו אנשים שיודעים להוביל בהצלחה כמות גדולה של פעילויות דיגיטליות. הדגש כאן הוא על כמות גדולה של פעילוית קטנות שתאפשר לימוד מהניסיון במטרה להעצים את הפעילויות המוצלחות תוך כדי ריצה.

6. "אנחנו חייבים מישהו שיעשה משהו בפייסבוק". שיווק דיגיטלי זה הרבה יותר מפעילות בפייסבוק. ההייפ סביב פייסבוק גורם להרבה מקבלי החלטות לחשוב שאם עושים משהו בפייסבוק – מפצחים את השיווק הדיגיטלי. הלוואי וזה היה כל כך פשוט…

7. תסמונת "עלה התאנה". אל תחשבו שבזה שהבאתם מנהל שיווק דיגיטלי סיימתם את תפקידכם. בעוד 5 שנים, כל איש שיווק יהיה חייב לשלוט בתחום הדיגיטל! בינתיים זה בסדר לרכז את המומחיות במקום אחד אבל כל ארגון השיווק חייב להיכנס לתהליך מתמיד וארוך של למידה. קורסים (לצערי אין הרבה), כתבות רלוונטיות בעיתונים, ימי עיון ועוד.

עד כאן העצות שלי… מקווה שתרמתי ולו במעט.

ועכשיו לסוכריה…

אני מקבל הרבה פניות אנשים שמחפשים את אותם אנשי שיווק דיגיטלי. אחד הפונים הסכים שאפרסם את פנייתו ואולי דווקא מתוך הפרסום הזה הוא יגיע לאנשים איכותיים.

אז הנה ההצעה לפניכם – לתפקיד מנהל ניו-מדיה בחברת ניופאן.

image

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות

  1. נסים11 בפברואר 2010 ב 19:56

    כמו תמיד,
    פשוט, מדוייק ומחכים.

    הגב
  2. b10011 בפברואר 2010 ב 20:51

    ליאור, איפה כל הפוסטים שהיו לך פעם, של ה"לחיות שיווק"?
    עכשיו אתה רק מביא מדריכים או קיטורים.
    הייתי שמח אם היית מביא יותר כל מיני דברים שפוגשים בחיים, עם ניתוח.

    זה לא שאני לא נהנה מהפוסטים עכשיו, להיפך. פשוט זה נהיה הרבה יותר דליל…

    הגב
  3. דביר רזניק11 בפברואר 2010 ב 22:03

    יופי של עצות ליאור, כרגיל.
    עידו – סחטיין על היוזמה ומוכנות לפרסם אצל ליאור. אני בטוח שהאינבוקס שלך יתפוצץ בקרוב.. 🙂
    אה, וכבוד על המספר פלאפון!

    סקוט מונטי (פורד) נותן את הטיפ שלו למי שעושה את הצעדים הראשונים בתחום, שווה צפייה:
    http://www.steverubel.com/video-interview-scott-monty-ford-motor-compan

    הגב
  4. ליאור צורף11 בפברואר 2010 ב 22:23

    תודה לכלום.

    b, אני לא בטוח שאני מבין מה הם הפוסטים של "לחיות שיווק". בכל מקרה, אני אכן כותב בבלוג פחות בגלל שאני מעדכן הרבה בטוויטר ובפייסבוק. שם אני הרבה פעמים שם לינקים לאתרים עם דוגמאות של מהלכי שיווק מרשימים.

    ליאור

    הגב
  5. ריקי כהן11 בפברואר 2010 ב 22:51

    פוסט מצויין, הוא מבהיר בצורה פשוטה ונגישה את הנושא שלו.

    הגב
  6. Rich Text Editor11 בפברואר 2010 ב 23:18

    טיפים מוצלחים אחד אחד. יש לי הערה קטנה לגבי מה שכתבת בסעיף הראשון.

    אתה כותב על "הצורך הנפשי בוויתור על פרטיות" מצידם של מנהלי הנוכחות האינטרנטית/מנהלי שיווק דיגיטלי/אוונגליסטים במדיה חברתית ונדמה לי שאני שם לב שלא מעט נושאי תפקיד בתחום הזה מרגישים חובה מסוימת להפוך לסלבלוגרים או celeb tweeps שעולמם הפנימי וחייהם האישיים פרושים לעיני כל במדיומים החברתיים.

    נכון שאלו העומדים בחזית הדיגיטלית של ארגונים ועסקים חייבים לחיות חיים דיגיטליים ולהיות נוכחים בכל ערוץ וירטואלי אפשרי, אבל אין שום סיבה שהנוכחות הזו לא תישאר מקצועית ועניינית ותתמקד בנישה העסקית שלקידומה הם נשכרו.

    במילים אחרות, לא כל מנהל שיווק דיגיטלי חייב להעלות וידיאוקאסטים בהם הוא מעדכן על חייו האישיים. לא כל מנהל שיווק דיגיטלי חייב להיות סחבק של העוקבים בטוויטר שלו כאילו סיימו כולם יחד מסלול בגולני.

    יש סגנונות שיווק שונים ולא מעט Online Presence Managers שאני עוקב אחריהם מתמקדים בנישה העסקית שלהם בלבד בנוכחות הרשתית האישית שלהם.

    אני לא יודע אם התכוונת ספציפית לעניין הזה כשכתבת על הצורך בויתור על פרטיות, אבל זו נקודה שנראית לי חשובה.

    ושוב, תודה רבה על הפוסט המצוין.

    הגב
  7. ליאור צורף12 בפברואר 2010 ב 12:43

    מסכים עם כל מילה.
    תודה

    הגב
  8. דיגי13 בפברואר 2010 ב 0:19

    בהחלט פוסט מצויין כל הכבוד,

    המלצה נוספת: קחו משהו עם נסיון מוכח בלהביא ביזנס והגדלת מודעות המותג מערוצים דיגיטלים, אי אפשר למדוד ידע של מנהל דיגיטל אלא עי בחינה של קמפיינים ותוצאות שהשיג בתחום.

    הגב
  9. כפיר פרבדה21 בפברואר 2010 ב 20:45

    אחלה פוסט יקירי.
    לדעתי איש שיווק דיגיטלי צריך להיות קודם כל איש שיווק. קרי, הוא צריך להבין את העובדה ששיווק דיגיטלי הוא חלק מתמונה כללית של מאמצי שיווק של הארגון. כך הוא יוכל להביא ערך לאורך זמן לארגון. מסכים עם כל השאר, אם כי אני חושב שאנשי שיווק דיגיטליים צריכים לזכור שהם לא המותג – וזה דבר שלפעמים קצת מתבלבלים בו.

    הגב
  10. ליאור צורף23 בפברואר 2010 ב 10:24

    כפיר, תודה. כיף לראות אותך כאן. מסכים עם ההערה בהחלט.

    הגב
  11. Ami Vider24 בפברואר 2010 ב 11:37

    I am looking to do this kind of work,
    any suggestions of how to get the e-mails from people who need "digital marketing". Now, how about the "opposite" article? How to find a place where they need and appreciate "digital marketing"??

    ami.vider@gmail.com
    http://israeltomorrow.blogspot.com
    5+ years in digital marketing

    הגב
  12. גילה גדעון31 במרץ 2010 ב 14:04

    פוסט חשוב על נושא שעוד יתלבטו בו רבות השנה. ניכר כי השוק הישראלי עובר דיי מהר משלב ההבנה שמדיה חברתית זה דבר חשוב לעסקים לשלב של "אוקיי, הבנו שצריך , עכשיו מי יעשה את זה"… וכאן הרבה עסקים עשויים ליפול. בהיות כלי מדיה חברתית לרב חינאמיים ולאור העובדה שכל בן טיפשעשרה יכול לפתוח חשבון בפייסבוק, יקל על כל מנכ"ל או מנהל שיווק לזרוק על הפקידה או כל פקוד אחר… "תפתח לנו חשבון בפייסבוק" נשמע קל. נשמע חינם. מה כבר יכול לקרות…
    זהו שזה ממש לא כך 🙂
    חומר נוסף על הנושא :
    http://gilagideon.co.il/?p=1260
    בהצלחה לכולנו. גילה גדעון

    הגב