על הדרך הנכונה ללמוד PowerShell לאיש IT עסוק וקצת על ROI

26 באוגוסט 2013

תגיות: , , , ,
אין תגובות

Graphical_Powershell_Product_Icon_256x256_72כפי שכבר הזכרתי ברשומת יומן רשת קודמת, PowerShell היא חלק חשוב באסטרטגיית האוטומציה והניהול של מערכות מחשב בעולם של מיקרוסופט (ולא רק). ה Windows Management Framework היא כיום התשתית החשובה והקריטית ביותר של מיקרוסופט לניהול מערך המחשבים (הפרטי והארגוני). איש IT שלא יודע להשתמש נכון ויעיל ב PowerShell יעבוד יותר קשה ופחות יעיל. זה לא אמור לעניין אף אחד אם אתה עובד יותר קשה או פחות קשה, זו בהחלט הבעיה האישית שלך. אבל היעילות של העבודה שלך היא משהו שחורג מהתחום האישי שלך. ויש לו השפעות על קידום, אם אתה בארגון הירארכי או על הרווח שלך, אם אתה נותן שרותי IT ללקוחות.

מה שאומר, שמה שלא תעשה, בסופו של דבר תצטרך ללמוד את הנושא הזה, והשאלה שתעמוד בפניך היא היא איך לעשות את זה הכי מהר ויעיל. לא רק בגלל חסכון הזמן שלך, אלא בעיקר בגלל שככל שתלמד את זה יותר מהר, היעילות שלך תגדל, תספיק דברים בפחות זמן, מה שיאפשר לך אם אתה שכיר לצאת יותר זמן לארוחת צהריים ו/או לצאת יותר מוקדם הביתה. ואם אתה עצמאי, זה אומר שתוכל להספיק יותר לקוחות ביחידת זמן וזה יאפשר לך להרוויח יותר כסף, או לחילופין, יאפשר לך להתחרות במכרזים עם מחיר אטרקטיבי יותר.

מיקרוסופט יוצאת מגדרה להראות לך ש PowerShell פשוט וקל ונוח לשימוש. הכלי ממפה את כל העולם המוכר לך ל"שפה" של PowerShell ועושה הכל כדי להיות ידידותי לאיש ה IT ולא משנה מה הרקע שלו. אם אתה בא מהעולם המיקרוסופטי dir עובד, אם אתה בא מעולם ה UNIX, אז תגלה ש ls עובד גם כן. כנ"ל לגבי Type, cat או Help, man ועוד המון פקודות שימושיות ומוכרות אחרות. על פני השטח הכל נראה עובד חלק. אבל ברגע שאתה מנסה לעשות משהו קצת יותר מורכב, אתה מגלה שבלי להבין לעומק את ה "ראש" של PowerShell ובלי להבין את ה"שפה" של הכלי אתה לא יכול להתקדם.

זה ממש כאילו יש תקרת זכוכית, שמפרידה בין אלה שמבינים את ה"שפה" לאלה שרק משתמשים במעטפת מבלי להבין מה שהם עושים. קחו לדוגמא את Dir, זה עובד יפה כמו שאתה מכיר, אבל Dir /s ייתן לך הודעת שגיאה, וכדי להבין למה קיבלת אותה, תצטרך  להיכנס לפרמטרים של Get-ChildItem, ולהבין את פקודות ה PowerShell שמטפלים במבנים הירארכיים. זה לא מסובך להבין את זה, ואחרי שתשלים את פער הידע הזה, תגלה שהידע שרכשת שימושי להמון דברים אחרים, אבל המיפוי שנועד לעשות לך את החיים קלים יותר נשבר כאן, יחד עם הפסאדה של הכל כל כך קל ופשוט.

מיקרוסופט לא מסתירה את זה שבסופו של דבר תצטרך להכיר את ה"ראש" ואת ה"שפה" כדי להוציא את המירב מהכלי, אבל היא גם לא יוצאת מגדרה כדי להדגיש את הנקודה הזו, ובטח לא אומרת לך עד כמה עקומת הלימוד הזו היא חדה בשלב הראשון ועד כמה היא דורשת את הזמן והמאמץ שלה.

אבל דבר אחד חשוב ניתן לומר לזכות התשתית הזו, והיא שלאחר שהתגברת על השיפוע הראשון, השאר זה פחות או יותר מישור ללא שיפועים. אני מניח שמיקרוסופט מצפה שאחרי שתתחיל לגלות כמה הכלי חזק ויעיל, זה ייתן לך מספיק מוטיבציה לאורך הדרך, וכאשר תגיע לראש ההר "תראה את האור", וזה יפצה אותך על המאמץ שהשקעת. יכול להיות שזה נכון, אבל מצד שני, הרבה מחקרים הראו, שאם אתה מסביר מראש את המסלול, כולל הקשיים, למשתתפים, המסע יותר קל, ואני (כמחוספס ישראלי טיפוסי) מאמין דווקא בסגנון הפתוח והישיר.

המערכת נותנת המון יכולות של Self Discovery ויש לה מערכת Help דינמית וחזקה מאד. ה Help הוא פרקטי ומספק המון דוגמאות שימושיות, יש פקודות לחקירת הפקודות ויש פקודות לחקירת התוצרים של הפקודות. יש מערכת סימולציה שמאפשרת לך לבדוק מה התוצאה של פקודה מבלי לבצע אותה בפועל על מנת למזער נזקים אפשריים, ויש סביבת עבודה נוחה שכוללת Tab-Compleation וגם IntelliSense. אבל למרות כל הדברים הטובים האלה, הם עוזרים הרבה יותר לאחר שאתה מכיר כבר את הכלי. והדרך הכי קצרה להיכנס לעניינים היא שיהיה מי שיכניס אותך לשם, לפחות בהתחלה. אחרי שהגעת לראש ההר, ההמשך יהיה משחק ילדים, אבל בשלב של הבנת המערכת, אתה צריך הנחיה וסיוע.

מיקרוסופט בונה המון על הקהילה בנושא הזה. וזה בסדר גמור להשאיר שאלה בפורום ולקבל (או לא לקבל) עליה תשובה בזמן סביר (או לא סביר) אבל זה לא הכי יעיל. אני לעומת זאת חסיד גדול של הדרכה מתודית של הנושא, ורק אחר כך לאלתר. כן, אני יודע שאנחנו הישראלים חזקים באלתורים (וככה  בדיוק אנחנו גם נראים הרבה פעמים), אבל לטעמי, צריך לשמור את האלתור למקרה חירום ואת היסודות להניח בצורה דידקטית ומתודית. זה נותן תוצאה הרבה יותר יעילה. ועדיף את ההתגלחות הראשונה לעשות בסביבה מוגנת ולא בשטח ו/או בסביבת הייצור.

אנשי IT הינם משאב עמוס במערכת, הם בדיוק האנשים שאף פעם אין להם זמן כדי ללמוד איך לחסוך זמן. מה שמעורר את הבעיה של איך לעשות להם הדרכה מתודית ויעילה, מבלי לגרום להפרעה בתפקוד השוטף שלהם, בתקורה מינימלית, ועם החזר השקעה (ROI) מהיר. צריך לקחת בחשבון שכל מערכת מחשוב היא עולם שונה של תרחישים. כדי להטמיע נכון את הידע, צריך שהדוגמאות יילקחו מעולם התוכן של הסביבה התפעולית ועם התרחישים הספציפיים לארגון. בנוסף, צריך לתת זמן לחומר ולקונספטים לשקוע ולהפוך לכלי עבודה שימושיים, זה לא יכול להיות פרויקט של פגע וברח ולא זבנג וגמרנו. זה תהליך, תהליך שדורש תכנון, התאמה וליווי.

התוצאה הסופית מצדיקה את ההשקעה, כי אם עושים את זה נכון, מקבלים בתמורה שיפור משמעותי ביעילות התפעול של אנשי ה IT וזה חסכון עצום בעלויות, כי ההשפעה שלו מורגשת לאורך תקופה ארוכה. אם יש לכם קושי להעביר את המסר הזה להנהלה, צרו איתי קשר. אני תמיד שמח לעשות חישובי ROI ל CFO – ים ולראות איך הפה שלהם נפער בתדהמה, אני אפילו נהנה מזה סמיילי.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *