חוויות מהרצאה על UX/UI ב Think-Next Academy

21 באוקטובר 2012

אין תגובות

הכותרת של ההרצאה היתה The Basic Commandments of UX by Ronel Mor. והיא חלק מסדרה של הרצאות ב Think-Next Academy תחת הכותרת Design Your Startup for Success. לצערי אני הולך לפספס חלק מהסדרה, כי זה נופל על ה Build 2012 בארה"ב, ויהיה לי קצת קשה לקפוץ מסיאטל לשעתיים בהרצליה. אבל מי שנשאר פה, שווה שיעקוב אחר הסדרה.

את ההרצאה העביר מור רונאל, ראש התכנית לעיצוב אינטראקטיבי במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. את ההרצאה שלו ניתן לסכם בנוסחא אחת: הכפולה של רמת הציפיות של המשתמש, בחיכוך הנדרש להגיע למטרה, חייבת להיות קטנה מהתוצר שהמשתמש מקבל, אחרת הוא ינטוש אותך. כן, אני יודע שאתה לא מצפה ממישהו שעוסק בתחום ה"אומנותי" לדבר בנוסחאות מתמטיות, אבל זו היתה בסופו של דבר רק נוסחא אחת בכל ההרצאה, וככל שרונאל התקדם בהרצאה, ונתן יותר ויותר דוגמאות מהחיים לנכונות הנוסחא, כך היא קיבלה יותר תוקף ומשמעות. אמנם בעולם המתמטי, מספיק דוגמא אחת לא נכונה, על מנת לפסול נוסחא, אבל בעולם האומנותי, רוב משמעותי זה מספיק.

כשמשתמש מגיע לאתר או לתכנה שלך, יש לו ציפיות מסוימות ממה שהוא הולך לקבל, וככל שיש לו יותר ציפיות, כך אתה מתחיל מנקודת התחלה קשה יותר. על מנת להגיע למטרה שלו, על המשתמש להתמודד עם מימשק המשתמש שלך, וככל שהמימשק יותר מורכב ומסובך, כך החיכוך שלו יותר גבוה, והמוטיבציה של המשתמש יורדת. כשהמשתמש מגיע לבסוף למטרה, המטרה צריכה לא רק לספק את התוצר, אלא לעשות את זה בצורה כזו, שאתה כמשתמש תחוש שגם ענו לך על הציפיות, וגם המאמץ שהשקעת היה שווה את זה.

עד כאן מתמטיקה ולהלן כמה דוגמאות והקשרים. ב Touch לסיסמא גרפית יש מקדם חיכוך נמוך יותר מאשר ל PIN ובטח נמוך יותר מהקלדת סיסמא על לוח המקשים של ה Touch. להוציא טלפון כדי לראות את השעה זה יותר חיכוך מלהציץ בשעון של מי שלידך. לסובב כפתור יותר קל מלהקיש על מקש. כמה שתוסיף יותר אופציות ויותר פונקציונאליות למוצר החיכוך יגדל. כמובן שמצד שני אם לא תספק פונקציונאליות מספקת אף אחד לא ישתמש במוצר שלך, כך שצריך לשים גבול למינימליזם האומנותי.

מבחינת התמורה להשקעה צריך משהו שנותן לך הזרקה קלה של דופאמין. כדי להבין את הראש, לכו למשל לאתר של Line Rider ושחקו קצת, ואחר כך צפו באחד מהסרטונים בתחתית העמוד, כדי לראות כמה אנשים יכולים להיות מורעלים על דופאמין. באותו הקשר, לא יפתיע אתכם לשמוע ש harley davidson מרויחה יותר ממכירת מוצרי מותג מאשר מאופנועים. קפצו גם לכאן, אתרו את הידית המסומנת Do not pull וכמובן תלחצו עליה, בהמשך גלגלו את הדף עד למטה ותקבלו צילום מתנה. מה שהרבה אתרים לא קולטים זה שפרסומות, בעיקר אלה הצעקניות, הם גורם חיכוך ענק.

בציפיות של הלקוח קשה לשלוט, אבל הקשר הרגשי למוצר ו/או האתר מאד חשוב להגדלת יכולת הסבל של הלקוח. גם בתפעול השוטף וגם ברגעי משבר. סיפור (אמיתי או מומצא) יוצר קשר רגשי, וגם הפתעות יוצרות חיבור רגשי. תביאו לשם שינוי פעם אחת פרחים לבן/בת הזוג שלכם, ותראו איזה תגובה זה ייצור (מה קרה, יש לך מצפון לא נקי ? עוד פעם בגדת בי ?)

דרך אגב, אם התמורה שווה את זה, אנשים יסבלו את עקומת הלמידה. כך שאם התמורה מספיק טובה החיכוך יכול להיות גבוה. ראה למשל את מימשק המשתמש המורכב של Ebay, או CraigsList (או מימשק המשתמש החדש של Windows 8 ((:-)).

אין מימשק מושלם, תמיד יהיו טעויות של המשתמש גם במימשק האידאלי. את מידת החמרה של המימשק מודדים לא רק בזה שהמשתמש לא מבצע איתו טעויות, אלא גם בפרמטר לא פחות חשוב, האם המשתמש יחזור על אותה טעות פעם נוספת.  

אם משהו עובד, אל תשנה אותו. ואם אתה כל כך רוצה לשנות משהו עובד, שכולם כבר מכירים, תעשה את זה לאט, בצעדים קטנים, ועם המון מבחני A/B לאורך הדרך. כי אחרת אתה יכול בקלות לשפוך את התינוק ביחד עם האווזה (זו עם ביצי הזהב), על מזבח היופי או הקונספט השיווקי החדש.

בעולם של המצליחים,  צניעות היא תכונה מאד חשובה, ועוד יותר חשוב לדעת מה אתה לא יודע וגם לדעת לבקש עזרה. נחמד ללמוד כל הזמן דברים חדשים, אבל זה לוקח זמן, ואם ה Time to market חשוב, אז אין לך את הזמן הזה, כי עד שתלמד תהפוך ללא רלוונטי.

כמה קישורים לספרות עזר Steve Krug Don't Make Me Think, וגם Getting Real של 37signals ואני הייתי מוסיף כאן גם את Why Software Sucks של David Platt (שצפוי לבוא לארצנו בשנה הקרובה), כחומר עזר שיהיה קליט יותר גם לאלה שאינם בתחום המקצועי הספציפי הזה.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *