רשמים מהרצאת הפתיחה של היום השני ב Mix 2011על Windows Phone 7 החלק הרגשי, ובעיות העבר בעידכון

18 באפריל 2011

2 תגובות


להלן הקישור להרצאה למי שרוצה לעקוב תוך כדי קריאה. ההרצאה החלה בשתי דקות של סרטון עם מוזיקה של משחק מחשב Retro, שהראה בעיקר טלפנים עושים תרגילי סדר. אני מנתח סרטים כאלה, כי בדרך כלל יש בהם המון מסרים, אבל אני חייב להודות, שלא הבנתי את המסר של הסרטון הזה. אחרי הסרטון (ב 02:51) עלה לבמה Joe Belfiore, שנושא בתואר סגן נשיא ומנהל תכנית Windows Phone במיקרוסופט (התואר חשוב ונדבר על זה בהמשך). הדבר הראשון שהוא עשה, היה להזמין לבמה את Brandon Foy, שמסתבר שהוא זה שעשה את הסרטון. מסתבר שהמסר של הסרטון היה פשוט אנחנו אוהבים את Windows Phone ואני פשוט פיספסתי את זה בגדול. אני צריך כנראה להתחבר יותר לצד הרגשי שלי. בכל אופן להלן הדיל, אם הסרטון הזה יקבל מעל 200,000 עוקבים בטויטר, מיקרוסופט תהפוך אותו לפרסומת רשמית. לא רע לבחור בן 24 ששם סרטון ב Utube.


 comrtial


משם (ב 04:39) עבר ג'ו לדבר על נושא ה Update שהיה או לא היה. אנחנו פה בפריפריה רחוקים ממרכז העניינים, ולכן לא הייתי מודע לכל הבעיתיות שטמונה בסיפור. אבל אם סגן נשיא במיקרוסופט עומד על הבמה, ומתנצל משך קרוב ל 7 דקות, בארוע כזה, זו אומר שזו היתה בעיה מאד קריטית.


מסתבר, שהיו המון בעיות עם Windows Update של ה Windows Phone 7, שגרמו להמון לקוחות לצעוק מאד חזק. ולפני שאני קוטל פה את מיקרוסופט, על ידי ציטוט קטעים נרחבים מדבריו של ג'ו, כדאי לציין למען ההגינות, שלא בכל הבעיות מיקרוסופט אשמה, אבל מי כמו מיקרוסופט יודע, שזה לא טיעון קביל, גם אם הוא נכון.


בעיה ראשונה נבעה מזה שהעדכונים על כל ה Feature – ים החדשים שהובטחו ב PR, איחרו להגיע ללקוחות, ובחלק מהטלפונים הם לא מותקנים עד היום. מישהו התחיל את הבאזז מוקדם מדי, עוד לפני שהעדכון היה מוכן ובדוק וסגור אצל המפתחים במיקרוסופט. וכאשר אתה מחמם שוק, איחור בהגשת הפרויקט זה דבר רע, בטח בשוק הצרכני של הטלפונים והחפיצים.


אבל זה רק הבעיה הראשונה. כדי להבין את שתי הבעיות הבאות, צריך להבין במה תהליך העדכון של Windows Phone 7, שונה מזה שקיים בטלפונים אחרים בשוק. ב Windows Phone 7, האחריות על הפצת העדכונים היא אצל מיקרוסופט, ולא אצל יצרני החמרה או ספקי השרות (או הלקוח). זו לא רק מהפכה פורצת דרך ושינוי פאראדיגמה, אלא גם החלטה מאד נכונה מבחינה טכנית לנו המפתחים. הרבה ממשתמשי הטלפונים הניידים, שמשתמשים במערכות הפעלה אחרות, תקועים עדיין עם גירסאות ישנות של מערכת ההפעלה שלהם, רק בגלל שנותני השרות שלהם, לא טורחים לעדכן אותם.


הנושא של עדכוני מערכת הפעלה משפיע ישירות עלינו, המפתחים. כי כתוצאה מכך, מפתחים של יישומים לטלפונים הללו, לא יכולים להשתמש ביכולות המתקדמות של מערכות ההפעלה החדשות יותר, על טלפונים שתקועים עדיין במערכות הפעלה ישנות. וזה מחייב אותם או לרדת למכנה המשותף הנמוך ביותר, ולייצר יישומים מוגבלים ביכולות. או לעבור לניהול של ריבוי גירסאות, שזה כאב ראש לא נורמאלי. הבעיה הזו מקשה מאד על ה Eco System של מפתחי הישומים לטלפונים ניידים. מאחר ומיקרוסופט באה מתחום הפיתוח, ואת הבעיה הזו היא מכירה טוב מאד מ Windows. ברור שהיא רצתה להבטיח, שהבעיה הזו לא תקרה ב Windows Phone 7. זו הסיבה שמיקרוסופט לקחה עליה גם את תשתית העדכון, וגם את ניהול ההפצה. וכפי שכבר כתבתי מקודם, מבחינתנו, כמפתחי יישומים, זו החלטה נכונה. אבל מבחינת השוק של הטלפונים הסלולריים, זו החלטה מאד חריגה, הפוכה למגמה וחדשנית.


לאחר ההסבר הזה, אנחנו יכולים להבין את הבעיה השניה. כי אמנם מי שאחראי על תשתית העדכונים, ומתי עדכון יוצא להפצה, זה מיקרוסופט, אבל למפעילים הסלולריים יש זכות וטו, והם אלה שמאשרים למיקרוסופט, בסופו של דבר, לאיזה טלפונים שמחוברים לתשתית שלהם, מותר לה לבצע עדכון, ולאיזה לא.


כדאי אולי לציין, למי שזה לא ברור, שספקי השרות הסלולריים, עובדים מאד לאט בקטע הזה. קודם כל כי הם מפחדים, ובצדק, שכל נגיעה בטלפון "שלהם" יכולה לגרום לבעיות, שאחר כך מחלקות השרות שלהם יצטרכו להגיב עליה, וזה חתיכת כאב ראש. מצד שני, צריך לזכור שמבחינת מפעיל סלולרי, שימותו כל המפתחים, ושילכו לעזזל כל היישומים האלה, שהוא לא מרוויח מהם הרבה, הם רק עושים לו כאב ראש במחלקת השירות, וגורמים לו בסופו של דבר להרוויח פחות כסף מהשיחות ומה SMS – ים. אז המפעילים בודקים, ובודקים, ובודקים, אולי ימות הכלב, ואולי ימות הפריץ. ועד שהם לא מסיימים את הבדיקות, העדכון מבחינתם לא ירד לטלפון "שלהם".


אבל הצרכן (שזה בסופו של דבר הטלפון "שלו"), אינו פראייר. כאשר הצרכן רואה שהחבר שלו, שקיבל את העדכון האחרון עם כל הצעצועים והיכולות החדשות (כי הוא בטלפון לא מוגבל, או אצל ספק זריז), נהנה מהחיים ומתגאה ביכולות הללו מול כל החברים, והוא, לעומתו, לא קיבל את העדכון, למרות שיש לו אותו טלפון בדיוק, הוא צורח. ועל מי הוא צורח, כמובן על מיקרוסופט. ועכשיו מה מיקרוסופט יכולה לעשות ? אם מיקרוסופט אומרת בקול רם, שזה לא היא, אלא הספק הסלולרי, היא פוגעת בספק הסלולרי וב Eco System, וזה יתנקם בה מהר מאד בסיבוב הבא. אם מיקרוסופט לא מגיבה, היא יוצאת אשמה, ו Windows Phone 7 מקבל בשוק תדמית של מוצר דפוק, ודווקא על אחד מהדברים, שאמור היה להיות נקודת החוזק העיקרית שלו אל מול המתחרים. עכשיו לך תצא מזה.


הבעיה השלישית נובעת מזה שלא כל יצרני החמרה (הטלפונים) הבינו והטמיעו לעומק, מה המשמעויות של עדכון דינמי של הטלפון. בעולם ה PC ישנה תאימות טובה של החומרות, כי אורך חיי המדף של המוצר הוא יחסית גבוה, וגם יש הרבה הסטוריה ונסיון. אבל זה לא נכון לגבי הטלפונים בסלולריים. גם הקונספט של הטלפון הנייד כמחשב, לא לגמרי חילחל ליצרני הטלפונים הסלולריים. מהכיוון השני, מיקרוסופט לא קלטה בזמן ובצורה מלאה, שטלפון נייד זה לא בדיוק PC. הנושא של Compliance של החמרה אל מול התכנה, לה היה מספיק Strict. ולא כל האפשרויות נלקחו בחשבון בדרישות שהוצבו ליצרני הטלפונים.


בקיצור, יצרני הטלפונים שינו פה ושם כמה דברים שנגעו בנקודות רגישות במערכת העדכון של מיקרוסופט בטלפון, או של הקפידו על הדרישות במלואם. ומצד שני, בדיקות הקבלה והדרישות של תכנית ה Logo, לא כיסו את כל ספקטרום הבעיות. בסופו של דבר, התוצאה היתה שנתעוררו המון בעיות בתהליך העדכון עצמו. אצל חלק מהצרכנים. למשל, חלק מהטלפונים סיימו את העדכון כשהם עוברים למצב דיאגנוסטיקה של בית חרושת, במקום למצב צרכן. וחלק סיימו את העדכון במצב אפילו גרוע מזה.


כל הסיפור הזה חייב כמובן את מיקרוסופט לעשות תיקונים ב Update Client שבטלפון, כדי לטפל בכל התסבוכות הלא צפויות האלה. ובטח שהיו המון לקחים ליצרני הטלפונים ולמערך הבדיקות והדרישות. אבל את חווית הלקוח השלילית, קשה יותר לתקן. מיקרוסופט גילתה בדרך הקשה, שהנסיון הרב שצברה עם Windows Update בעולם ה PC, לא הספיק כדי להתמודד עם עדכון הגירסאות של הטלפונים הסלולריים.


אבל לומר לכם את האמת, כל הסיפור הזה מבחינתי, הוא לא יותר מפיקנטריה היסטורית, ואולי זוית הסתכלות נוספת, על המוטיבציה לכמה שינויים שנעשו בחטיבה הסלולרית של מיקרוסופט. הסיבה שאני אומר את זה, היא שמהנסיון שלי, אם יש משהו שמיקרוסופט יודעים לעשות טוב, זה להפיק לקחים ולתקן אותם. ואני לא מדבר פה על תיאוריה, אם תציצו לאחר כל ההסברים הקודמים שלי בדף עדכון המצב, ותקראו אותו בעיון לאור המידע שסיפקתי בפיסקאות הקודמות. ואם תנקו מהניסוחים את כל הנימוסיות האמריקאית והאילוצים הפוליטיים הנובעים מהקשר ל Eco System, תקבלו את התמונה האמיתית, שהיא נכון להיום טובה. ואני רוצה להוסיף בנקודה הזו, שבתור מי שתחום עיסוקו הינו פתרון משברים ותקלות במערכות ייצור, שבע הדקות הללו, היו מבחינתי הרצאה מעולה שעוסקת בניתוח של Test Case, מתוך ספר לימוד על "איך לנהל נכון משבר מול קהל צרכנים", עם סוף טוב.


ולמה אני אומר שהסוף טוב ? המשך ההרצאה (11:19) הראה את זה. 13,000 יישומים רשומים בחנות (ולהזכירכם אנחנו מדברים על שישה חודשים מאז ההשקה הרשמית שזה פרק זמן קצר מאד), 35,000 מפתחים רשומים (כאלה עם טלפון פתוח לחיבור ל Debugger, ועם יכולת לדחוף יישומים לחנות היישומים), מעל 500,000 הורדות של סביבת הפיתוח (החינמית, בניגוד לחלק מהמתחרים) שמראים על הכמות של כל אלה שעדיין לומדים את הנושא. עכשיו, תשוו את זה בבקשה, לקצב הגידול של כל אחד מהמתחרים (קצב גידול בבקשה ולא כמות, על מנת לנרמל את ציר הזמן), ותבינו למה מיקרוסופט (ולא רק) חושבת שהעתיד וורוד.


ומה העתיד ? To Deliver Happiness ?!. אני בטוח שחלק מכם תוהים אם לא לקחתי משהו לפני הצפיה בהרצאה, אז אני לא, הנה השקף להוכחה שלא המצאתי את המשפט הזה.


DeliverHeppines


ולעתיד שיביא לנו רק אושר ושמחה, יש שם, והוא נקרא Mango, שזה שם הקוד לגירסא הבאה של מערכת ההפעלה של Windows Phone 7. אבל על זה איל"ז.


הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות

  1. Ofek19 באפריל 2011 ב 0:01

    גדי,
    Eco-System, לא Echo-System. מערכת אקולוגית, לא מערכת-הד 🙂 .חשבתי שזו טעות דפוס, ואז היא חזרה וחזרה..

    תודה על הפוסט!

    הגב
  2. GadiM19 באפריל 2011 ב 0:37

    תודה אופק,
    מסתבר שהטעות הזו מלווה אותי כבר הרבה זמן, תיקנתי.

    הגב