נקודות שליקטתי מה KeyNote הראשון של MIX 2010 חלק שישי ואחרון.

8 באפריל 2010


כל הקטע מהדקה ה  41:45 ועד הדקה ה 54:30 שימש בעצם כמתאבן לקראת החלק הבא, שעסק בכלי הפיתוח הנדרשים כדי לייצר יישומים ל Windows Phone 7, איך למכור אותם, ואיך לעשות מהם כסף. אני מקווה שברור לכולם שמיקרוסופט רוצה שיהיו הרבה מפתחים שיפתחו המון יישומים כדי להיות על המפה מול המתחרים. 


אז לכל אלה שחולמים על לבנות יישום שעולה דולר, ולמכור אותו למליון משתמשים, ולהפוך למיליונרים. כמו כמה סיפורי הצלחה ב iPhone, אז כאן, בעולם של Windows Phone7, זה הרבה יותר קל, עולה לך פחות, ובהנחה שאתה כבר מכיר את Visual Studio, לא דורש ממך עקומת לימוד.


השאלה הגדולה במשוואה היא כמובן אם מיקרוסופט תצליח למכוא את Windows Phone 7 למספיק לקוחות פוטנציאליים. אין לי תשובה לשאלה הזו, פרט למשפט האידיוטי "ימים יגידו", אבל זו קודם כל בעיה של מיקרוסופט ולא שלי. ואם הם יצליחו ואני אהיה שם, אז אני ארויח גם, ואם לא, אז מה כבר הפסדתי ומה סיכנתי ? אני מניח שמיקרוסופט הולכת לתת Good Fight לכולם, וזו לא פעם ראשונה שהיא נכנסת לשוק מלא ותופסת בו נתח שוק, אז זה לא הימור כל כך מסוכן. הבעיה העיקרית מבחינתי היא מה ימשוך מליון משתמשים להשתמש במוצר שלי.


כדי לייצר ישום על, צריך קודם כל לתכנן אותו, כך שה UI שלו יהיה מדליק, ושהוא ישתלב בצורה מושלמת בפלטפורמה. היו ארבע דוגמאות בקטע הזמן שבין 41:45 ל 54:30 שכל אחת מהם הדגימה אספקטים אחרים הקשורים לשלב ה Design וה Concept.


היישום הראשון (41:45-45:20) היה יישום של News Reader, שמציג חדשות של AP. הדגש בישום הזה היה על חווית המשתמש, הנוחיות הרבה של מעבר בין הנושאים השונים, היכולת להגיב לחדשות, Breaking News. דוגמא טובה למימשק חוויתי, מותאם לנושא, שמושך את המשתמש ועושה לו כף להשתמש בתכנה. הודגמה גם היכולת לשלב בתכנה בצורה שקופה פרסומות, שזו אחת הדרכים לייצר כסף מהישום שלך. היתה גם הדגשה על זה שהחמרה התקנית של ה Windows Phone 7 כוללת מסך ברזולוציה גבוהה שמשפר את חווית הצפיה.


היישום השני (45:20-48:59) הראה, איך יישום שהקונספט הויזואלי שלו שונה לחלוטים מהמטפורות התקניות של ה UI של ה Windows Phone 7, עדיין יכול לרוץ היטב, ולתת את הערך המוסף שלו, גם אם הוא שונה לחלוטין בתפיסה הויזואלית. מה שאומר, אתה לא חייב לעשות את זה עם המטפורות שלנו.


היישום השלישי (48:59-51:20) הראה איך יישום יכול להכריז על עצמו כמתאים ל Hub מסויים, ובכך לעשות את עצמו discoverable בצורה אוטומטית, בתפריט של אותו Hub. זה כמובן אספקט חשוב בשיווק של המוצר שלך למשתמש הסופי.


היישום האחרון שהודגם (51:20-54:30) היה משחק תלת מימד של Xbox Live, שהדגים את היכולות המרשימות של ה GPU, (להזכירכם ל Windows Phone 7 יש GPU חזק כחלק מהמפרט הטכני), ואת ההתחברות Online של המשחק מהטלפון לרשת ה Live של ה Xbox, תוך כדי המשחק.


ואז חזר סקוט גטריי לבמה ועבר לתכלס של איך מפתחים לפלטפורמה הזו. אז קודם כל יש שתי פלטפורמות פיתוח, SilverLight ו XNA ששתיהן רצות תחת Visual Studio. אתה יכול להשתמש ביכולות של מימשק המשתמש המובנה של ה Windows Phoone 7 ולקבל במתנה את ה Look & Feel התקני, או שאתה יכול לבנות מימשק משתמש משלך. לא משנה באיזה מימשק תבחר כל Windows Phone 7 כולל בתוכו GPU ומספק Hardware acceleration לגרפיקה שלך. מה שאומר שאתה יכול לסמוך על זה שעיצובים גרפיים מיוחדים וגם משחקים ירוצו מהר ולא יספקו חווית משתמש איטית. ה SilverLight זה אותו SilverLight שאתה מכיר (או תכיר לאחר שתלמד את מה שגירסא 4 נותנת), ללא שום שינוי במודל או ביכולות המסופקות על ידי ישום SilverLight רגיל שאתה מפתח.


ההדגמות של הפיתוח התחילו בדקה ה 56. הדגמה אחת (56:20-1:05:02) נעשתה עם Visual Studio והשניה (1:05:03-1:15:48) נעשתה עם Expression Blend. בשניהם נעשה יישום SilverLight. אתם מוזמנים להסתכל על ההדגמות, כל מי שעבד עם אחד מהכלים הללו, יגלה שזה פשוט כמו שזה נשמע.


יש סימולטור מלא שכולל גם תמיכה במסך מגע (אם יש לך אחד כזה) וגם יכולת לשנות אורינטציה. אתה יכול לטעון ולדבג באותה קלות גם על הטלפון עצמו, בדיוק כפי שהיית מצפה. למרות שהוקדש להדגמות האלה המון זמן של keyNote, זה חומר שגרתי, שאין בו חידושים והפתעות, לכל מי שמפתח כבר עם Visual Studio.


ההדגמה השניה, שייצרה יישום מלא עם Expression Blend ב 8 דקות. יכולה להיות מאד מעניינת ומרשימה, למי שמעולם לא ראה, מה מעצב מיומן יכול לעשות עם הכלי הזה. אבל למי שיש כבר נסיון עם הכלי, תאמינו לי שזה Basic Stuff.


כל התוספים הנדרשין לייצירת יישומים ל Windows Phone 7 יהיו חינמיים (אמרנו כבר שלמיקרוסופט יש אינטרס שתפתח יישומים ?) וניתן להוריד אותם מ http://developer.windowsphone.com.


הזמן  מ 1:16:50 הוקדש למצעד של שותפים, שהציגו מה הם הספיקו לעשות, בכמה שבועות מרגע שקיבלו את הכלים ועד לכנס. מה שנועד בעיקר להדגים עד כמה קל להשתלא על פלטפורמת הפיתוח לכל מי שכבר מכיר VS. אל להלן סקירת של הדוגמאות לפי סדר הופעתם עם תקציר הנקודות החשובות של כל הדגמה.


היישום הראשון (1:17:20-1:20:28) הדגים תמיכה של Smooth Streaming בנגן של SilverLight, ושילוב של כל המידע על מה שנוגן, בחווית המשתמש של משתמש הטלפון.


הישום הבא (1:20:38-1:24:30) הראה מה Deep Zoom יכול לעשות. היכולת של ה Deep Zoom להתאים רזולוציה לרוחב פס, וגם לשנות את הרזולוציה בצורה דינמית, בהתאם לאן שהמשתמש מוליך אותה, ממש נולדה לטלפונים סלולריים. ויכולת האצת החמרה המובנית, מביאה את היכולות הללו לשיאים חדשים. השימוש שהודגם בזה לספריית קומיקס ניידת בטלפון היה מרשים.


היישום הבא (1:25:30-1:29:11) הדגים חלק מהיכולות מבוססי המיקום, כולל איתור חברים שהסכימו לוותר על פרטיותם. את ההתחברות השקופה למפות של Bing (כמובן), וגם איך לצעוק בטויטר.


הדמו הבא (1:29:50-1:31:40) הראה שילוב של מיקרופון ביישום, יישום באמת מדליק, שבו אתה מקליט קטע משיר שאינך יודע מהו, ושולח אות לשרת, שמאתר תוך שניות שם שם השיר, המבצע, הגירסא, מתי ההופעה הבאה של הלהקה ואיפה, והיכן ניתן לקנות אותו (בחנות של Zune כמובן), וגם מכין לך קפה באותה הזדמנות. כן, אני לא צוחק, דוגמא יפיפיה של זיהוי וחיפוש של קטע שיר, בים של מסמכי קול.


הקטע הבא (1:31:50-1:36:00) הדגים את יכולות ה Push של הודעות. המשתמש עושה מנוי על דברים שהוא רוצה לדעת עליהם ברגע שהם קורים (במקרה של ההדגמה, על גול במשחק בין קבוצות). וההודעה תידחף לטלפון ותוצג, אם אתה פעיל, בראש המסך, ואם אתה לא פעיל, ברגע שתהיה פעיל (או אם תרצה, תזמזם לך שיש לך הודעה חדשה). ההודעה אינה סתם הודעה, ברגע שאתה לוחץ עליה, היא מביאה אותך ישר לארוע (במקרה זה לוידאו של הגול שהתרחש לפני כמה שניות).


בשלב הבא (1:36:30-1:37:50) הדגים סקוט איך הוא משתמש ביכולות מד התאוצה המובנה בטלפון כדי להתעלל בסטיב בלמר. סטיב דווקא נראה מרוצה מההתעללות וגם צעק Developers Developers.


השלב הבא (1:38:00-1:45:55) היה הדגמה ליכולות ה Multy Platform של ה SilverLight, ומטרתה העיקרית היתה להראות, שאותו מסד קוד, עובד גם על חלונות, גם על מקינטוש, ובעיקר, עם שינויים מינוריים, גם על ה Windows Phone 7.


הדוגמא הבאה (1:46:05-1:49:58) היתה מתחום המשחקים, והראתה פיקוח ובקרה על רובוט, מיישום שרץ על ה Windows Phone 7. היו כמה בעיות רשת, שדי גרמו לפחד בקהל, כי מדוברה היה בתותח אמיתי, שיורה חולצות (פולו אדומות כמובן) לתוך הקהל. הקוד יהיה זמין ברשת, למי שרוצה לירות חולצות, עם הטלפון שלו.


הדוגמא התכנותי האחרונה (1:50:10-1:55:10) היתה של משחק אמיתי, שנעשתה עם XNA. המסר הוא שגם כאן, אתה מייצר את זה פעם אחת, וזה זמין לכל פלטפורמות המשחק, דהינו ל Xbox, ל PC וגם כמובן ל Windows Phone 7.


הנקודה החשובה לכל בוני המשחקים למיניהם, זה ש Xbox Live Support תהיה זמינה לכל המשחקים על Windows Pone 7, ואתה תוכל לשחק במשחקים מרובי משתתפים, ולתקשר עם חברים ברשת ה Xbox. מי שרוצה להשתעשע בקטע הזה, מוזמן להוריד את XNA Studio גירסא 4 ולהינות http://developer.windowsphone.com/windows-phone-7-serie.


לסיום (1:55:30-1:58:10) הודגמה חווית המשתמש, שקונה יישום מחנות היישומים של מיקרוסופט ל Windows Phone 7. כולל תמיכה אוטומטית ב DRM ובתקופת נסיון.


בקיצור, למה אתם מחכים, הכלים חינמיים, http://www.microsoft.com/express/phone, וגם Expression Blend 4 וגם XNA. פרטים נוספים ב http://developer.windowsphone.com. המיליונים ממתינים לכם על הריצפה, רוצו לאסוף אותם.


עד כאן הרצאת ה Keynote הראשונה של MIX 2010, השניה היתה מענינת לא פחות אבל אכתוב עליה פעם איל"ז.


מה מאפיין את ה Windows Phone 7 מבחינת חמרה. אז להלן רשימת מצאי. מסך ברזולוציה גבוהה, GPU חזק, שלושה כפתורים קבועים, שני גדלי מסכים תקניים בלבד, זיהוי אורינטציה אוטומטי של Lanscape ו portraite. יש App Processor אחד. יש Graphic part אחד. יש תמיד מסך מגע. יש תמיכה מובנית ב GPS ו/או שרותי מיקום מבוססי רשת, מיקרופון ומצלמה, IM ודחיפת הודעות, מד תאוצה ותנאי סביבה כמו תאורה וטמפרטורה (אם החמרה מספקת אותם).


לכל הפוסטים שלי בנושא MIX2010.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות

  1. גיזי בן-טובים11 באפריל 2010 ב 0:09

    גדי תודה על החומר המאלף

    מאוד מעניין ומועיל

    הגב
  2. ניב קלדרון13 באפריל 2010 ב 1:08

    שלום, יש לי ג'וקים בצנרת, אז באתי להגיד שלום 🙂

    הגב