נקודות שליקטתי מה KeyNote הראשון של MIX 2010 חלק רביעי.

6 באפריל 2010

בשלב הבא עבר סקוט לתמיכה של Visual Studio 2010 ב SilverLight4. החל ממשטח ה WYSIWYG, דרך תמיכה ב Intelisenes ב XAML, אינטרגרציה עם ה WCF RIA Services, נושאי Data Binding ו Layout. סך הכל מה הטעם בכל היכולות הללו אם אין לך כלי פיתוח שיכולים לנצל אותם. למי שכבר יצא להוריד ולשחק עם Visual Studio 2010, כדאי שילך ויוריד את התוספים הנדרשים לתמיכה בפיתוח ב SilverLight4 ואת ה SilverLight 4 RC וישתעשע עם כל החידושים.

אבל כמובן שמי שבאמת צריך כלים רציניים לעבודה עם SilverLight 4 הם המעצבים. ואף מעצב שמכבד את עצמו, לא ידרדר את עצמו ממרומי העל של המקינטוש שלו, למערכת חלונות, ולכלי נחות כמו Visual Studio. אפילו לא בשביל מתן שרות ויכולות טובים יותר ללקוח שלו. לך תסביר למעצב, שיש עולם שלם מחוץ ל Photoshop ו Ilustrator ו Dreamwaver. זה כאילו שתנסה להסביר למפתח בחלונות, שיש לא רק Visual Studio אלא גם Eclipse.

את המלחמה שלה כאן, מיקרוסופט נותנת עם משפחת ה Expression שלה, ובעיקר עם ה Expression Blend. קודם כל הרקע של הכלי הזה שחור, כי שחור זה יפה, כי מעצבים אוהבים לראות שחר בעיניים, וזה גם קונטרסט מתאים ללבן של ה Visual studio. ושנית, זה כלי שיודע להוציא את המיץ מ Xaml בלי שום קשר לקוד, ומעצבים שונאים קוד. זו הסיבה שמפתחים לא מסתדרים כל כך עם הכלי הזה, וטוב שכך. המפתח נשאר עם ה Visual Studio והמעצב משתמש ב Blend.

מה שטוב בכלים האלה זה ששניהם יודעים לקרוא אחד את קבצי הפרויקט של השני (אותו קובץ). למי שלא היה מעורב בפרויקטים מהסוג הזה, כדאי שידע, שרוב זמנו של מנהל הפרויקט, מוקדש לטיפול בילדי הגנון שלא יריבו (המפתחים והמעצבים) ובמניעת משברים. היכולת של שני הכלים הללו, לעבוד ביחד בלי להפריע אחד לשני, מורידה המון עומס ממנהל הפרויקט.

אז יש לנו גירסא חדשה של Expression Blend 4 שמתאימה יפה למה שנותן Silver Light 4. ומי שרוצה מוזמן להוריד את הביתא. הבלוג של צוות ה Expression Blend הינו מקור לא אכזב של מידע עליו. יש בו המון שיפורים וחידושים. כל זה נהדר למפתחים, אבל הבעיה האמיתית היא איך לעזזל משכנעים את המעצבים, לבדוק את הכלי החדש, ולאמץ אותו ככלי חוקי בארגז הכלים שלהם. 

נתחיל כמו תמיד בכלכלה. מיקרוסופט מקפידה על תמחור אטרקטיבי (גירסה 4 תינתן כ Upgrade חינם, לכל מי שקנה את גירסא 3, שגם היא מאד זולה יחסית למתחרים). ובגלל שעבור המעצבים היא ה Under Dog, היא יודעת לקרוא את הפורמט של המתחרים לתוך הכלי שלה. ולמרות הנסיון הרב שלה בראש של מפתחים. בכלים האלה היא נותנת מימשק משתמש עם ראש של מעצב. 

מהצד השני, שלא תחשבו לרגע שקל למעצבים לעשות את המעבר. בטח לא לותיקים המקצועיים שבהם אלה עם הנסיון הרב. העבודה עם Xaml היא קונספט חדש בשבילם. הטכניקה לביצוע אנימציות, שונה ממה שהם רגילים וגם הרבה יותר "מדעית". היכולות שבהן SilverLight טוב יותר מהמתחרים, דורשות מיומנות מקצועית עד ששולטים בהם. תזכרו שאת הכלים שלהם הם מכירים טוב מאד וברמת Master, בעוד שעם הכלים החדשים הם Novice.

אז איך בכל זאת משכנעים את המעצבים לנסות את הדת השניה. הדרך היחידה שתשכנע אותם, היא אם מישהו מהתחום שלהם, יראה להם משהו שירשים אותם, שעשה עם הכלי החדש. משהו שהם יוכלו להעריך את הערך המוסף המקצועי שלו. ו/או לראות את היתרון הכלכלי שהוא נותן להם.

אז השלב הבר ב KeyNote הביא דוגמא מהשטח, של איש מקצוע מוכר, שנועדה להראות שעם הכלים של מיקרוסופט גם ניתן לעשות דברים מרשימים, גם ניתן לעשות אותם מהר, וגם ניתן להרויח מזה כסף.

דקה 15:00 ואילך לאורך 11:45 דקות, מוקדשות לדוגמא של פיתוח מוצר, שנותן חווית הצעת פריט למכירה מהירה קלה וחוייתית, לכל מי שירצה למכור משהו דרך Ebay. הדוגמא כללה כמעט כל אחד מהתכונות החדשות של Silverlight 4.  אפשר היה לחשוב, שהיא הוכנה במיקרוסופט, כחלק מדוגמאות ה SDK שנועדו להדגים טכנולוגיות. אבל לא, זו באמת היתה דרישה של לקוח, שהופיע בעצמו על הבמה, והגדיר במדויק את הערך המוסף שלו, בצורה ברורה וחדה, לאורך כל חלקה הראשון של ההדגמה.

הפיתוח של הכלי נעשה על ידי חברת  cynergy (שימו לב לניחוח הצורפתי). המפתח סיפר שהם היו עד לפני שלוש שנים חנות של הטכנולוגיה המתחרה, ואז ראו את האור (הכסוף) המירו את דתם. וכתוצאה מכך הם מסוגלים לספק מוצרים טובים יותר ללקוחות, במהירות רבה יותר, וגם להגדיל את נפח הפעילות העיסקית שלהם לשווקים נוספים. כשגוף כזה בא ומספר כמה SilverLight4 זה דבר טוב, התעשיה מקשיבה. אני לא יודע איך זה מסתדר עם זה שדף הבית שךלהם דורש Flash כדי להראות לך את נפלאות ה SilverLight, אבל בואו ולא נהיה קטנוניים.

לזכותו יש לציין שהוא הדגים על הבמה, איך עברו דרך כל התהליך. משלב הקונספט. דרך עיצוב. עבודה עם Scatch Flow ליצירת דגם האב. ביצוע Styling של פקדים, תוך שימוש בציורים של המעצב. קבלת משוב מהלקוח ומכל המעורבים, דרך יכולות המשוב של Blend. שאיבה של גרפיקה מתוך הכלי המתחרה, תוך שימור מבנה השכבות. שימוש באנימציה ושיפור האנימציה תוך שימוש ב Behaviours. שילוב שקוף עם הפיתוח לאורך כל התהליך כאשר מעבר בין סביבת הפיתוח לעיצוב נעשה בצורה שקופה ללא בעיות. שיפור העיצוב לרמה סופית במקביל לפיתוח מבלי להפריע אחד לשני. בדיקות. ולסיום הצגת המוצר סופי. כל זה  תוך שמונה שבועות בלבד !!!. זה מרשים.

דרך אגב, למי שלא יודע, Ebay מספקת למפתחי יישומים, APIs, המאפשרים להם לייצר בעצמם יישומי Ebay. פרטים נוספים ב http://developer.ebay.com.

למי ששואל מתי SilverLight 4 יצא לשוק, אז סקוט התחייב שזה יצא בחודש הבא (דרך אגב, אנחנו כרגע כבר בחודש הבא, כך שזה יקרה החודש). בשלב הזה (מהדקה ה 27 ואילך), סקוט עבר ל Windows Phone 7 ונשאר שם עד הסוף של ה KeyNote. אבל על זה באחד הפוסטים הבאים איל"ז.

לכל הפוסטים שלי בנושא MIX2010.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נקודות שליקטתי מה KeyNote הראשון של MIX 2010 חלק שלישי.

אין תגובות

בשלב הבא של ה KeyNote (בערך החל מדקה 9:52), עבר סקוט גטרי ל "מה חדש ב SilverLight 4". ויש הרבה חדש ולא סתם. אחד מהוקטורים השיווקיים החזקים ביותר שיש ל SilverLight מול המתחרים, הוא מה שהוא נותן ואין למתחרים. ומשתמע מזה גם ההופכי, השלמת חוסרים לגבי מה שיש למתחרים ואין לו. אז בוא נראה איך מיקרוסופט מצד אחד סוגרת פערים מול המתחרים ומצד שני פותחת פערים חדשים מולם.

להלן הרשימה שסקוט טרח להדגיש בשקף הראשון, סגירת פער בנושא התחברות ל WebCam ולמיקרופון. יכולת עבודה ב MultiCast. הגנה על הפלט (מניעת העתקות). יכולת ל DRM במצב OffLine (למי מותר לראות). ומה עוד ? תמיכה במספר מסכים כך שאתה יכול לראות סרט באיכות HD על מסך אחד ולעבוד על המסך השני. והמון יכולות RIA, שזה ראשי תיבות ל Rich Internet Applications, דהינו יישומים שנותנים חווית משתמש טובה יותר. למשל תמיכה בהדפסה, ב Drag & Drop, גישה ל Clip Board מתכנה שילוב עם ה WCF RIA Services שמאפשר בקלות רבה קשר לשרת למצוא לקרוא ולשמור מידע מתוך SilverLight ועוד כמה דברים כאלה.

השימוש ב Out of browser Appplication עם יכולות Trust, היא תכונה חשובה, שמאפשרת ליישום העצמאי לצאת מקופסת החול הסגורה של הדפדפן, ולבצע דברים שאינם ניתנים לביצוע מתוך הדפדפן, ממש בדיוק כמו יישום מותקן רגיל. מה שמוליך מיידית ליכולת לתת מוצר, שעובד גם Online, כשהוא מחובר לשרת, וגם Offliline, כאשר אין שרת, עם אותה חווית משתמש. זו יכולת חשובה להמון יישומים שדורשים יכולות Online/Offline.

אחד מהדברים החזקים של SilverLight היא יכולת ה Cross Platform שלו. הוא רץ גם על חלונות, גם על מקינטוש, גם על יוניקס (בערך) גם על Windows Mobile 7 (כמובן) וגם על סימביאן, ועל עוד כמה וכמה פלטפורמות כמו למשל כרום של גוגל. כלומר לא משנה מאיפה יגלשו אליך, אם הפלטפורמה תומכת ב SilverLight יש לך מסד קוד אחד, ויישום אחד, שתומך בו. זה לא משהו קטן.

להלן שקף עם כל החידושים נכון לעכשיו.

mix1004

אני שונא את השקפים האלה, כי אני צריך לעבור עליהם בזכוכית מגדלת, ולבדוק עבור כל קבוצת אותיות, אם אני מבין מה בדיוק היא עושה, מה המשמעות הארכיטקטונית שלה, מה ה API אומר, והכי חשוב מה אומרות האותיות הקטנות. בהתחשב בזה שהכל ביתא וכפוף לשינויים, זו עבודה די סיזיפית, שאינה ניתנת לדחיה.

דרך אגב, השקף הזה זה כל מה שצריך, כדי להכין סילבוס מלא ומפורט, לקורס בן שלושה ימים (כולל מעבדות), שהכותרת שלו היא מה חדש ב SilverLight 4. אם מישהו מעוניין בקורס כזה, שישלח אלי דואל.

להלן בחינת פתע לכל מי שקורא את הפוסט הזה. מה זה MVVM, מה מקור המונח Toast Notification, מה ניתן לעשות עם Composite Transform, למה משמש XAP Signing ולמה לעזזל צריך BIDI & RTL.

אבל התכונה החשובה ביותר שמופיעה שם, היא משהו מאד טכני, שמעטים שמים אליו לב, שנקרא GPU Acceleration. מה שאומר יכולת לבצע פעולות גרפיות מתקדמות, מהר, תוך שימוש ב GPU של כרטיס התצוגה. אנחנו עוד נחזור לנקודה הזו כשנדבר על Windows Mobile 7, אבל היכולת של SilverLight להתחבר טוב יותר ל GPU, נותנת לו עוצמה רבה מול המתחרים, גם בשוק של משחקי ה Online וה Offline.

המון זמן מהקטע הזה של ה KeyNote (כמעט שלוש דקות) הוקדש למשהו חדש שנקרא Pivote, שזו יכולת להציג בצורה גרפית מידע מתוך מסדי נתונים. שוב בשילוב עם יכולות הגרפיקה החזקות של SilverLight עם קצת עזרה מ DeepZoom. אתה יכול עם Pivote להציג גרף שמורכב מגרפים, או מתמונות, או ממה שאתה רוצה. מה שנותן יכולות הפשטה וניתוח מידע, שאף אחד בעצם, עוד לא יודע לאן הם יוליכו אותנו. סרטון ההדגמה מתחיל בדקה ה 11:55 ונמשך בקושי דקה ועשרים שניות, ושווה להציץ בו, כדי להבין במה מדובר (במקרה הזה סרטון וידאו של דקה, שווה יותר מאלף מילים). זה כיוון משנה קונספט, שדורש מחשבה מעמיקה על מה בדיוק ניתן לעשות איתו.

אנחנו בדקה ה 11:35 מתוך קרוב לשעתיים, לא יאומן כמה חומר ניתן להוציא מדקה וחצי על SilverLight 4. וכאן סקוט עובר לדבר על הכלים, אבל על זה באחד הפוסטים הבאים איל"ז.

לכל הפוסטים שלי בנושא MIX2010.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *