נקודות שליקטתי מה KeyNote הראשון של MIX 2010 חלק ראשון.

30 במרץ 2010

4 תגובות


למי שלא יודע כנס Mix 2010 היה בלאס וגאס ב 15-17/3/2010. מאחר והיו לי התחיבויות קודמות חשובות שלא יכולתי לוותר עליהן (כמו כנס Alt.Net ובעיקר ה Developers Academy 4, סתאאם…), נאלצתי לדלג על הנוכחות הפיזית שלי בארוע החשוב הזה ולהשתתף בו באופן וירטואלי.


קודם כל, בניגוד ל Developers Academy 4, ב MIX אתה יכול להוריד את כל ההקלטות של הכנס לצפיה Offline. ולא רק זאת, אתה גם יכול לבחור מבין כמה פורמטים נפוצים. למי שלא מכיר את ה Free Down Load Manager, שהוא כלי עזר חשוב להורדות מאסיביות, יש באתר אוסף של Scripts מוכנים מראש, להורדה של כל ההקלטות והשקפים בפורמט המבוקש. רק תוריד ותראה ותחשף לידע. מה שמחזיר אותי לשאלה שכבר שאלתי בפוסט קודם, למה אי אפשר להוריד את ההקלטות של ה Developers Academy 4 ? למה לחייב אותי לראות את זה רק שאני מחובר Online ? למה שאני לא אוכל להוריד את ההקלטות בעבודה, ולראות אותם בבית קפה עם החברים ? למה אני צריך לחפש חוסרים, אצל חברים שהספיקו להוריד את ההרצאות שלא הספקתי להוריד, לפני שהלינקים להורדה נעלמו מהאתר של סלע באופן מיסתורי ? טוב, תעזבו, סתם עלה לי הסעיף.


הרצאות Key Notes הם הרצאות מאד חשובות בארועים של מיקרוסופט (לפחות בארה"ב). זה המקום שבו מרוכזים כל המסרים השיווקיים החשובים ביותר, וזה המקום שבו מוצגים גם החזון, גם המפה, וגם המסלול שבו מיקרוסופט הולכת לצעוד בתקופה הקרובה.


בהרצאת ה Key Note, מיקרוסופט אומרת לכל השותפים שלה, מה היא מצפה מהם, על מנת שה Eco System יעבוד נכון, ולא יהיו נפילות והפתעות. השותפים לא תמיד הולכים בכיוון שמיקרוסופט אומרת להם, כי יכולים להיות להם אינטרסים אחרים. ומצד שני גם מיקרוסופט משנה לפעמים כיוון באמצע הדרך, ומבלבלת את השותפים. אבל עם כל ההסתיגויות, זה מאד מעניין לנתח את ה Key Note מבחינת המסרים השיווקיים שלו, כי זה בעצם הדבר הכי טוב שיש לך, בנקודת הזמן הזו, כדי לדעת לאן זז, הגוף הגדול והעצום הזה, שנקרא מיקרוסופט.


נקודה נוספת שצריך לזכור לפני שאנחנו נכנסים לבשר, זה שכנס MIX מתרכז בכל מה שקשור ל Web ולמדיה ושה Design תופס שם את המקום החשוב. בניגוד ל Tech Ed, ששם תמצא המון טכנולוגיות וכלים הקשורים לפיתוח (או IT).


אז לאחר כל ההקדמה הזו, בהרצאת ה Key Notes הראשונה (מתוך שניים), היו שני נושאים שהודגשו, והם Silver Light ו Windows Mobile 7. כאשר הנושא של ה Windows Mobile 7 תפס כמעט את כל הזמן. מדובר ביחס של 27 דקות ל Silver Light בלבד, אל מול שעה ושלושים וחמש דקות שהוקדשו ל Windows Mobile 7. זה לא אומר ש Silver Light פחות חשוב, או שיש בו פחות חידושים, אבל כרגע המלחמה והסיכון והאויב הכי גדולים מבחינה שיווקית זה ה IPhone וכל החפיצים המתחרים. ובמלחמה כמו במלחמה, לשם הולכת מירב תשומת הלב השיווקית.


על המהפכה של מיקרוסופט עם ה Mobile Phone 7 החדש, אני הולך לדבר ב Post אחר איל"ז, כי זה נושא מאד מעניין עם פוטנציאל עצום למי שמכיר את עולם הפיתוח במיקרוסופט. אבל הייתי רוצה להתחיל קודם כל ב "זוטות", דהינו ב Silver Light ונושאים קשורים.


שחקן החימום למופע היה דווקא Bing Maps. אתם מוזמנים ללכת לקישור www.bing.com/maps ולהקליד San Francisco, CA בשורת החיפוש (כן, זה חשוב להיות שם דווקא). לאחר מכן בלשונית הפרטים משמאל, בחלק העליון שלה, אחרי Directions ו Save, תמצאו את StreetSide, לחצו על הקישור ותתחיל לשוטט. שימו לב לסגנון של ה Augmented Reality, עם הכיוונים וההנחיות שצצים לכם פתאום על התמונה.


לאחר מכן, אם לא זזתם רחוק מדי, תמצאו במרכז הלשונית שלוש צלמיות של תמונות. השמאלית אמורה להוליך אותך לפרויקט http://photosynth.net, שהוא פרויקט מרתק בפני עצמו. חיבור תלת מימדי של העולם הדיגיטלי מתוך צילומים דו ממדיים.


לסיום, אם לא התרחקתם יותר מדי (וגם אם כן), חפשו בתחתית הלשונית את MAP APPS וטענו את היישום WordWide Telescope, ואז הפנו את ההסתכלות שלכם אל השמיים (גלגלו למעלה עם העכבר) ותתחיל לחקור את הכוכבים שמעל, כאשר המפה מזהה לך את המזלות וקבוצות הכוכבים הידועות. אתם מוזמנים לעשות Zoom אינסופי אל החלל ולראות שהכל שם בעצם זז אם חלון ההסתכלות שלך קטן מספיק. פרטים נוספים ב www.worldwidetelescope.org, ושוב שימו לב למימשק בסגנון ה Augmented Reality.


אם אתם כבר בסביבה אתם מןזמנים לטעון מתוך MAP APPS את היישום Streetside Photos, שלוקח מתוך Flickr, תמונות שנעשה להם שייוך גיאוגרפי (ונמצאות תחת רשיון CC) ומציג לכם אותם במיקום הגיאוגרפי שלהם (בשלב זה רק סאן פרנסיסקו, ונקובר וסיאטל). האתר http://discoverbingmaps.com מסכם חלק ממה שדנתי בו והאתר http://discoverbing.com הוא נקודת המידע הראשית לגבי כל מני דברים מעניינים שאתה יכול למצוא ה Bing.


למי ששואל מה הקשר ? אז הקשר הוא אתרי Web מדליקים, קהילה, משאבי קהילה, Bazz וכמובן הרבה Silver Light והרבה שימוש ב Deep Zoom. שימו לב למעבר החלק בין אזורים עם רזולוציה דינמית, לאורך כל הדרך, בכל הפרויקטים הנ"ל. ושימו לב לחיבור השקוף למימשקים דמויי Augmented Riality, שלייצר אותם זה די פשוט ב Silver Light.


את הכנס פתח סקוט גטרי, עם חולצת הפולו האדומה המסורתית שלו (נושא שהפך כבר גם למסורת, וגם לבדיחה פנימית מתמשכת, שירידות ועקיצות עליה מפוזרות לאורך כל הארוע). כנס MIX בניגוד לכנסי מפתחים נע סביב חווית המשתמש ולא סביב חווית המפתח. זה הוזכר כבר בשורה השניה של הפתיחה על מנת להסיר ספק. גם מיד בהתחלה נאמר שהדגש של ה Key Note היום הוא Silver Light במדיה, במימשק משתמש עשיר, וב Mobile Phone. כפי שכבר ציינתי בתחילת הפוסט, רוב הזמן הלך דווקא על ה Mobile Phone.


כהוכחה לכך ש SilverLight כבר נפוץ בתעשיה, נתן סקוט שקף מוטיבציה, עם שש גופים גדולים כדוגמא.


 mix1001


נורא התלהבתי והלכתי לאתרים הללו כדי לראות דוגמאות חיות של שימוש ב SilverLight. אז מסתבר שכל האתרים האלה כנראה משתמשים ב SilverLight, אבל לא בדיוק.


ניקח לדוגמא את האתר של מקדונלדס http://www.mcdonalds.com, מסך הפתיחה דורש Flash, אבל אם תלך פנימה לאזור הילדים, ותגיע ל ,Fun ושם תבחר את אליפות הילדים, תגיע ל http://www2.mcdonalds.com/mcnuggets, ושם באמת זה SilverLight יפה ועשיר.


גםבאתרים של NFL, UFC והאתר השומר על סודותיה של ויקטוריה, ידרשו ממך קודם כל Flash בכניסה, ואני מניח שבאיזה שהוא מקום בפנים, תמצא גם את SilverLight באיזה שהוא תת אתר. זה מוליך לכמה תובנות, אבל להלן עוד כמה פרטי מידע חשובים, לפני התובנות.


בשלב הבא סקוט הציג כמה חברות מסחריות גדולות שמשתמשות ב SilverLight.


mix1002


הלכתי ל JNJ כדוגמא, וגם שם בכניסה מבקשים Flash, אבל כמובן שזו סתם עקיצה, כי כאן מדובר בחברות שמשתמשות בטכנולוגיה הזו, עבור האתרים הפנימיים שלהם, ועבור המוצרים שלם ולא עבור אתרי התדמית שלהם.


הנתון המעניין הבא הוא, שאם ב PDC האחרון בנובמבר, SilverLight היה מותקן על 45% מהמכשירים המחוברים לאינטרנט, היום הוא מותקן כבר על קרוב ל 60% מהמכשירים המחוברים לאינטרנט. שימו לב למונח "מכשירים המחוברים לאינטרנט", דהינו, לא רק מחשבים, אלא גם טלפונים ניידים, גאדג'טים וכו'.


אז מה התובנות שלי משש דקות ורבע של Key Note מתוך כמעט שעתיים. אז נתחיל ממשהו שאתיחס אליו באחד מהפוסטים הבאים ביתר עומק. ה SilverLight הוא מוצר חזק מאד מבחינה טכנולוגית, ויש לו יכולות חזקות מעבר למתחרים (בעיקר Flash). אחרת הוא לא היה מגיע ל 60% אלא היה נעלם מזמן.


דבר שני Silver Light עדיין במקום שני בעולם האתרים לקהל הרחב. אף מנהל שיווק לא יעיז לדרוש מהלקוחות שלו את SilverLight כתנאי לגישה למסרים השיווקיים של המוצר שלו, כל עוד Flash נפוץ יותר. לא משנה כמה SilverLight נותן לך יותר, בשלב הזה של המשחק, אתר ללא Flash, נתפס כהתאבדות שיווקית, ומנהל השיווק צריך סיבה טובה, כדי להוסיף לאתר שלו SilverLight (ויש הרבה אבל על זה בהמשך). זו גם הסיבה שגם אם יש באתר שימוש ב SilverLight בפנים, עדיין ה HomePage (אם צריך) בדרך כלל ידרוש Flash.


אז כרגע מיקרוסופט במאבק קשה על המקום הראשון, היא ה Under Dog. אבל בניגוד לתחרויות, ששם לקהל יש בדרך כלל סימפטיה למתחרה הנחות יותר, כולם אוהבים לשנוא את מיקרוסופט, כך שאפילו את אהדת הקהל אין לה.


תוסיפו למשואה שרוב בוני האתרים מכירים Flash, ולגביהם SilverLight זה תחום ידע חדש, וגם פרדיגמה חדשה. את מעצבי האתרים הממוצעים, לא מעניין בדרך כלל (ואני מתנצל מראש על ההכללה), שעם המוצר החדש הם יכולים לתת משהו טוב יותר מבחינה טכנית (וגם אומנותית) ללקוח שלהם. הם יודעים איך אפשר לעשות את זה בכלי הרגיל שלהם, והם לא ילכו סתם ככה ללמוד כלי חדש, שבו הם טירונים, ושיקח להם זמן להגיע בו לרמת המאסטר, שיש להם על הכלי הנוכחי. בטח לא בגלל כמה ענינים טכניים, כי הלא האומנות והקונספט חשובים יותר ולא הכלי.


אז מה מיקרוסופט עושה. כמובן את הכל כדי להצליח. זו לא המלחמה השיווקית הראשונה של מיקרוסופט, ובטח לא האחרונה. תמיד מאד מעניין לעקוב אחר המלחמות של מיקרוסופט, גם מבחינה אסטרטגית וגם מבחינה טקטית.


נתחיל בקטע של מנהלי השיווק שאחראים על מה נכנס לאתר של המוצר שלהם. מיקרוסופט מראה להם שהם יכולים לעשות דברים טובים יותר ללקוחות שלהם עם ה Silver Light בנקודות מסוימות, דברים שה Flash לא יודע לעשות, או שיותר קשה לעשות את זה עם Flash. המשחק בשכבות, ה Deep Zoom, יכולות ה Streaming החזקות והתמיכה המובנית בהאצת חמרה, מאפשרים למיקרוסופט להראות חוזק באותם נקודות. ואז, מנהל השיווק יכניס אותם לאותם אזורים באתר ששם הוא רואה את הערך המוסף ללקוח, ושם שוה לו לקחת את הסיכון. וכאשר אתם נכנסים לאותם אתרים שצוינו, לאזור שבו משתמשים ב SilverLight, אתם יכולים לראות באותם תת אזורים, את הערך המוסף. כל הכנסה כזו, זה עוד כמה מיליונים שמורידים SilverLight, ועוד כמה אחוזים במלחמה מול המתחרים.


בקטע של האומנים, מעצבי האתרים, מתכנני ה UI ואנשי הקונספטים, המלחמה שונה. כאן מיקרוסופט מביאה מוליכי דעת קהל, ואנשים שהשם שלהם ידוע בקהילה המקצועית, ומראים מה הם יכולים לעשות עם הכלי החדש. דברים שקשה או בלתי אפשרי לעשות עם הכלי הישן. ועל ידי הצגת קונספטי UI חדשים שמתאימים ל SilverLight כמו כפפה ליד, וסתם דברים מהממים, הם מושכים עוד ועוד אנשים מהתחום לנסות את הכלים, הפעם מהזוית של בוא ותהיה מקצוען, ותראה כמה הכלי הזה הופך אותך לאומן טוב יותר. כנס MIX מהבחינה הזו, הוא המקום הכי חשוב, שבו מופיעים כל הגורו-ים של העיצוב, וההרצאות שלהם בכנס, והפרויקטים המשותפים שלהם עם מיקרוסופט, הם הכלי העיקרי של מיקרוסופט לדחוף את עולם העיצוב לכיוון ה Silver Light.


בקטע של האתרים הפנים ארגוניים, היכולות של SilverLight בתחום ה OffLine וה OnLine, בתוספת היכולות הגרפיות המתקדמות שלו, נותנות את המוטיבציה. ושם ממילא האויב הוא לא Flash אלא WinForms, אז ממילא הבעיה קלה יותר.


אני אולי תמים, אבל אני באמת חושב שאף אסטרטגיה שיווקית לא תצליח לטווח רחוק, אם לא יסתתר מאחוריה מוצר טוב. אני, כאיש טכני,  חושב ש SilverLight הוא מוצר טוב מאד מבחינה טכנולוגית, ולכן אני מניח, שבסופו של דבר, מיקרוסופט תצליח לשים אותו במקום הראשון. אבל מצד שני, גם את המתחרים לא עשו באצבע, כך שדבר אחד בטוח, משעמם לא יהיה כאן.


להזכירכם, זה שש דקות מתוך שעתיים (ותוסיפו לזה עוד שעתיים של הרצאת ה Key Note השניה שהיתה מרתקת לא פחות מהראשונה). אז מספיק לפעם אחת ואני אמשיך לכתוב פוסטים על MIX איל"ז.


לכל הפוסטים שלי בנושא MIX2010.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות

  1. Itay Shakury31 במרץ 2010 ב 1:03

    בהתחלה היה ניתן להוריד את המצגות של DEV AV.

    אני עוד הספקתי להוריד את שלי ואז הם העלימו את האפשרות הזו משום מה.

    כך שאני מניח שזה מכוון ולא מתוך חוסר תשומת לב.

    הגב
  2. GadiM31 במרץ 2010 ב 4:25

    הי איתי,
    בוודאי שזה היה מכוון, ואני כועס מפני שזה היה צעד חסר הגיון מהמון סיבות.

    הגב
  3. Avi Pinto31 במרץ 2010 ב 14:32

    גם אם הורדת את הקבצים עם FDM (כמו שאני עשיתי) עדיין ממליץ להוריד את הסקריפט שמשנה את השמות של הקבצים לשמות של ההרצאות : MIX10Renamer.zip,

    וכמובן – הנה הלינק להורדת ההרצאות (למתקשים בגיגול) live.visitmix.com/Videos

    הגב
  4. אמיר12 באפריל 2010 ב 9:10

    iwebcast1.you-niversity.com/Dev4

    מקווה שלא יעלם עוד כמה ימים.

    תהנו.

    הגב