תדרוך שנתי של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט ישראל

22 ביוני 2009

תגיות: , , , ,
2 תגובות

קיבלתי אתמול דואל, ששואל אם אני יכול להגיע, הבוקר, לתדרוך השנתי לעיתונאים (ובלוגרים), של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל (זה שבהרצליה). למי שלא מכיר את מרכז המו"פ של מיקרוספט ישראל, כדאי שיציץ קצת באתר שלהם כדי להתרשם. עשיתי עבודת הכנה ועברתי על האתר ברפרוף והתיצבתי כמו ילד טוב, קצת לפני הזמן, בחדר הישיבות של קומה 6. היתה מכונת קפה טובה, והספקתי אפילו לשתות אספרסו אחד לפני שהעסק התחיל. לומר את האמת, תמיד ידעתי שעושים שם משהו בהרצליה, אבל לאחר שעתיים ומשהו של דחיסת מידע, הבנתי שיש שם קצת הרבה יותר ממשהו.

עוד לא יצא לי לפגוש פנים אל פנים אישית, את משה ליכטמן (שנושא בתואר המכובד של סגן נשיא במיקרוסופט העולמית ונשיא מרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל), אבל אם יצא לי, אני אלחץ לו את היד בכל הכבוד הראוי. מרכז המו"פ של מיקרוסופט בארץ שהוא הקים (בשנת 2006 סך הכל), מאגד במקום אחד, את כל השלבים שחברת הזנק עוברת לאורך כל מחזור החיים שלה. החל ממחקר הבסיס, דרך החממה, כל שלבי הכנת המוצר והטכנולוגיה, כל נושא המימון וההון סיכון ועד שלב ביצוע ה Exit שכל יזם שואף אליו. עם 600 עובדים, שפחות או יותר חצי מהם מגיעים מצמיחה אורגנית וחצי משישה קניות של חברות וטכנולוגיות בארץ. עם כל הקשיים של הכלכלה העולמית, הם מריצים במרכז שלהם ארבע עשר מיזמים שונים מתוכן 12 חדשים לחלוטין. זה שיש להם כבר כמה Exits זה בהחלט הישג יזמי בכל קנה מידה.

המרכז עוסק בשלושה תחומי מיקוד, טלקום, אבטחת מידע ותחום חדש של טכנולוגיה ושרותי אונליין. בניגוד ליזמות רגילה, ששם שלב ה Exit הוא למצוא מי שיקנה את החברה. במונחים של מרכז המו"פ של מיקרוסופט, Exit זה כאשר אחד ממחלקות הפיתוח המסחרית של מיקרוסופט, "קונה" את המוצר של מרכז הפיתוח, כדי לשלב אותו במוצר שלה, או כדי לייצר ממנו מוצר חדש (והיא גם "משלמת" עליו). כמה Exits כאלה פורסמו היום (האחרים או מסווגים או שלא הבשילו עדיין). דרך אגב, המונח המקובל "חממה" מכונה במיקרוסופטית "מעבדות חדשנות".

את היום פתח משה ליכטמן עם ה"מבט על" ואחריו יורם יעקובי שנושא בתואר CTO של מרכז המו"פ וגם אחראי על קשרי אקדמיה, חממות, השקעות וקשר עם התעשיה (המון תפקידים וכולם חשובים). שהרחיב בעוד כמה נושאים. כמה נקודות שתפסו את תשומת הלב שלי מהאיחוד של כל מה שהם אמרו.

קשר עם האקדמיה מאד חשוב לכל מה שקשור למחקרי בסיס. בתדרוך דובר הרבה על שיתוף הפעולה הקרוב עם הטכניון ועם הקבוצה של פרופסור משה טננהולץ בתחום תורת המשחקים. תורת המשחקים ביחד עם מדעי החברה, למי שלא רואה את הקשר, זה תחום מחקר שיש לו השלכות מעשיות רבות על התנהגות אנשים שקונים מוצרים דרך האינטרנט (ותנחשו למה זה מעניין את מיקרוסופט). אבל מסתבר שיש למרכז שיתופי פעולה ותיקים עם הרבה אוניברסיטאות (בר אילן, תל אביב, בן גוריון, המרכז הבין תחומי, ובטח שכחתי משהו). יש גם תכנית מילגות לסטונטים מצטיינים (כרגע 24 סטודנטים) שמתחילה כבר מהשנה הראשונה של הלימודים (זה חריג). יש גם שותפות בצורה של העברה של קורסים אקדמיים מלאים ולא רק סמינרים. בקיצור כל המאפינים של השקעה לטווח רחוק. למרבה ההפתעה וההישג, יש לפעילות הזו מימון ממיקרוסופט העולמית, שזה לא דבר מובן מאליו. ועוד לא אמרנו כלום על המוקדמות של ה Imagine cup.

כמי שעוסק הרבה בשרברבות של תהליכים (MSF בשבילכם) משך את תשומת ליבי משהו שנקרא Out of the box week. פעם ברבעון עוצרים את הכל לשבוע ואומרים לאנשים תעשו מה שאתם רוצים, זה לא חייב להיות רלוונטי למיקרוסופט וגם לא חייב להיות קשור לתחום שבו אתם עוסקים ביום-יום. התנאי היחידי זה שבסוף השהוע יש לכם משהו עובד. לא דמו, לא שקפים, לא סרט וידאו, דגם אב עובד. לא מפתיע שאנשים שנותנים להם שבוע להשתולל ובתנאי שיצא מזה משהו, יכולים להביא דברים מדהימים, בפרק זמן קצר. מעבר ל "חופשה מהעבודה" ומהכף להיות עצמאי, זה מציב סטנדרט מאד גבוה לצפיות לביצועים גם בחיי היום יום. מעניין שזה התחיל "סתם ככה" וצבר תאוצה, ובאיזה שהוא שלב מחלקות אחרות ביקשו לצרף לזה אנשים שלהם, ואחר כך מצרפים סטודנטים (מתכנית ההצטינות של מיקרוסופט)  ועכשיו גם ילדים מחוננים… כולם נלחמים כדי לבוא ולהתערבב ולהיות חלק מתהליך היצירה. כשאתה מביא אנשים מרקעים שונים למקום אחד, ושי תקשורת ויש חזון, נוצרים קליקים מאד מעניינים, שלחלקם הגדול, יכול להיות המשך, כפרויקט מן המניין, בגן העדן היזמי, חממתי הזה.

מושג אחר שהועלה ושכדאי לזכור, זה אסטרטגיה של מיקרוסופט בשם Three Screens and one cloud. כל מוצר יתמוך בכל שלושת המסכים דהינו TV, נייד ו PC (ו Xbox ) שכולם מקושרים דרך הענן. מי שרוצה פרטם נוספים שיקשיב לרי אוזי בקטע השלישי.

משהו שהוזכר בקושי דקה אבל היה מאד מעניין מבחינה טכנית. הסתתר תחת שם הקוד Head Light. מבחינה טכנית זה עוד תכונה שתהיה בגירסא הבאה של ה Deep Zoom Composer שיוצא ביולי. קצת הסבר. אחד מהיכולות של ה Silverlight היא אפשרות לבצע Zoom בעומק אינסופי. ניתן לראות המון דוגמאות באתר הרשמי של Silverlight. דוגמא יפה זה למשל אתר הזכרון של HardRock. זה כבר קיים עוד מ SilverLight 1. החידוש הוא שימוש נבון בטכניקה הזו, שנותן לך כלים המאפשרים לך לנצל שטח קטן של מודעה, כדי לספק המון מידע ללקוח הפוטנציאלי. זה גן עדן למפרסמים ולכל מי שרוצה לדחוס המון מידע בצורה נגישה, בשטח קטן. הטכנולוגיה כאמור זמינה חינם, לכל משתמש שמותקן אצלו SilverLight (בקיצור כולם) ולכל ספק מידע, שיוריד את הגירסא הבאה של Deep Zoom Composer, שכוללת בנוסף ל Deep Zoom הרגיל, את הטכנולוגיה החדשה הזו.

מחלקת האבטחה הציגה את האנטי וירוס החדש של מיקרוסופט, Microsoft Security Essentials. היזם שהקים את המי-זנק (מיקרוסופט-הזנק) הזה, התבסס על העובדה שקרוב לחמישים אחוז מכלל המשתמשים הביתיים, בסופו של דבר אינם מוגנים על ידי אף תכנת אנטי וירוס. יש לזה הרבה סיבות וכולם מובילים לכשלי שוק של חברות האנטי וירוס הקיימות. החל בתמחור גבוה מדי וכלה בבנדלינג שמן מדי. אבל השורה התחתונה היא שחמישים אחוז מהמחשבים הביתיים חשופים לזדונות (Malware). הנזק שנגרם למיקרוסופט מהזדונות הללו הינו גבוה עד כדי כך, שכדאי למיקרוסופט לתת, למי שרוצה, פתרון חינמי לבעיה הספציפית הזו (ורק לה). זה יותר זול מאשר לטפל בנזקים שהחור הזה בהגנה גורם לה. יש להניח שהיזם, לא היה מקבל מימון לפרויקט שלו, מחברות ההון סיכון (מיקרוסופט מו"פ במקרה הזה), אם למשל 90 אחוז נהמחשבים הביתיים, היו מוגנים באמצעות אנטי וירוס זה או אחר. כך שמי שחושב שמיקרוסופט נכנסה לשוק הזה כדי לדחוף החוצה את חברות האנטי וירוס פשוט מבלבל בין ביצה לתרנגולת. מיקרוסופט נכנסת כאן לשוק בתול. ה MSE הוא מוצר אנטי וירוס מודרני מתקדם, עם response Center ועם טיפול דינמי בחתימות של מזיקים (DSS) שמתעדכן עננית (דרך הענן) וצורך מעט מאד משאבי מערכת. הקטע של מעט משאבי מחשב ושלן קטן וזריז הודגש בהדגמה. שימו לב ל User Experiance index של 2.2 וגם לדוגמא של מסך התגובה והכל כמובן על Windows 7.

DanceMSDev 463 DanceMSDev 464

אריאל כץ (משמאל) הוא מנהל קבוצת הפיתוח של MSE והוא ושי קריב (מימין) הציגו את המוצר. אני לא יודע אם זה פרט חשוב או לא, אבל הדיפנדר מגן נגד רוגלות בלבד ולא נגד זדונות.

DanceMSDev 452

הנושא השני שהועלה עסק במערכת המשלבת בתוך ה Messenger שלך שרותי SMS שקופים. אתה מצטט עם הסחבק שלך (תרגום מאולתר ל Buddy) ואם הוא כרגע לא על יד המחשב, אלא בדרכים, הטלפון הנייד שלו יקבל את ה Chat בצורה של SMS והוא ישיב לך מהטלפון כאילו זה SMS רגיל. יש משהו דומה ב ICQ בארץ, אבל הוא מוגבל. יש גם לקומברס מכונת SMS שהם מציעים למפעילים. אבל היתרון של המוצר המיקרוסופטי שהוא אינו מוגבל לאזור טריטוריאל (יעבוד גם אם אתה בחו"ל), אינו דורש שום התקנה בטלפון, ועובד עם כל טלפון נייד שיודע לעשות SMS. התכנה שעושה את העבודה נמצאת אצל המפעיל (במונחי ארצנו הקטנה סלקום, פרטנר, פלאפון) והיא יודעת לאתר מתי אתה מצטט עם המסנגר, דרך מערכת מספרים וירטואלית. הלקוח האמיתי לשרות, הזה שמדליק כל ילד בגיל ההתבגרות, זה כמובן המפעילים הסלולריים הגדולים. שכל תוספת של אחוז בתעבורת ה SMS-ים שלהם, זה תוספת כספית נכבדה למאזן.

DanceMSDev 475 DanceMSDev 476 הוא

מי שהציג את הנושא היה אבנר מור שנושא בתואר מנהל קבוצת מוצרי הטלקום. זה מוצר ממוקד ומדויק והוא כבר מותקן אי שם בעולם ובטח נשמע איפה בדיוק כשתגיע ההכרזה הרשמית עם המפעיל. מאחר והזכרון שלי אסוציאטיבי, השימוש בשם Bob בהכרזה על מוצר חדש, העלה בי זכרונות ישנים. אני במקומו הייתי (ולו נגד עין הרע) מחליף את השם Bob במשהו פחות טעון (אולי Ted ?).

כמה דקות באנגלית היו במפגש כאשר David cross ניסה להסביר על ה Threat management gateway, שזה כלי שנועד לארגונים ומאפשר לתת הגנה על המשתמשים, ולא משנה באיזה פלטפורמה הם משתמשים (כולל מק ולינוקס) ובאיזה דפדפן הם משתמשים (כולל שועלים ואחרים). ה TMG הוא צאצא של שרת ה ISA שמקורו בחיפה, אבל הרבה יותר משוכלל ומתוחכם ומיועד לניהול אבטחה בארגונים. יחסית לשאר הנושאים, הנושא לא משך התענינות רבה מצד העתונות.

המשתתפים קיבלו עותק של WSE ביתא (שרק בשביל זה היה שווה לבוא). התכנה כבר הותקנה ועובדת על מחשב הפיתוח שלי (חלונות 7) ואספר לכם עליה חוויות, אם וכאשר יהיו לי.

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות

  1. Maya Shoval24 ביוני 2009 ב 15:03

    פוסט מצוין, כמו תמיד.

    הגב