החוק החדש למניעת דואר זבל, איך מלבינים רשימת תפוצה

8 באוקטובר 2008

תגיות: ,
2 תגובות

המחוקק הגדיר במדויק מהם הדרכים להכשיר רשימת תפוצה, ובזה אדון איל"ז (אם יהיה לי זמן) בהזדמנות אחרת. אבל הבעיה היא שהמחוקק ניסה ללכת עם ולהרגיש בלי, והגדיר את מנגנון האתחול של התהליך בצורה שמראה על חוסר הבנה טכנולוגי מוחלט של נושא דואר הזבל. להלן נוסח הסעיף כלשונו:

פנייה חד–פעמית מטעם מפרסם לנמען שהוא בית עסק, באחת הדרכים האמורות בסעיף קטן זה, המהווה הצעה להסכים לקבל דברי פרסומת מטעמו, לא תיחשב הפרה של הוראות סעיף זה.

יופי נחמה, הזבלן המצוי אינו אידיוט, יש לו עוכרי דין טובים (כי יש לו הרבה כסף) ושימו לה לפניה הבאה אותה קיבלתי מאחד הזבלנים המצויים (בדואר זבל כמובן).

בעל עסק/אתר/מוצר .נצל עוד היום  את הזמן הנותר עד ה-1.12.2008 , התאריך שבו יכנס לתוקפו החוק האוסר שליחת מיילים עיסקיים .אנו מציעים דיוור בתפוצה אדירה של כשלושה מיליון מיילים בישראל,פרטיים ועיסקיים …כמות זו מקבילה בכמותה לדיוור במדיה ארצית שעלותו עשרות אלפי שקלים (עלות הדיוור היא 1,000 ש"ח לכל מיליון מיילים (בחשבון פשוט אגורה אחת לכל 10 גולשים .ניתן לבצע פיילוט נסיוני של 500,000 מיילים בסכום של 720 ש"ח :למעוניינים ניתן לצור קשר במייל שכתובתו !מסיבות מובנות אני לא מפרסם כאן את הדואר האלקטרוני! !!! הפרסום במיילים עובד וזו עובדה !!! זוהי מדיית הפרסום בקנה מידה ארצי הזולה ביותר הקיימת כיום עד שלא תנסה לא תאמין כמה פניות ניתן לקבל מפרסום במדיה זו :להסרת כתובת המייל שלך מרשימתנו,אנא שלח מייל עם המילה "הסר" לכתובת ! מסיבות מובנות אני לא מפרסם כאן את הדואר האלקטרוני! ואנו נסיר את כתובתך בתוך 7 ימים.

למי שלא קלט עדיין את ה Catch 22 להלן פירוש רש"י. כלל מספר אחד בנושא טיפול בדואר זבל הוא אל תענה, ברגע שאתה עונה הזבלן מקבל אישור שהדואל חוקי והתוצאה המיידית היא הגדלת כמות הדואר זבל שאתה מקבל, שכן מעתה והלאה זו כתובת דואר טובה שעברה טיוב. מצד שני, אם אתה לא עונה לכתובת ההסרה, אתה אישרת במשתמע את הסכמתך לקבלת דואר מהזבלן. נכון שהחוק התכוון לאישור מפורש שלך ולא במשתמע, אבל משום מה נשאר בחוק מסלול חוקי שמאפשר לעשות את זה (ואני לא אפרט את כל המסלול כאן, אבל הוא מתחיל בדיוק במה שעשה הזבלן המצוי בזה ששלח לי את ההצעה לרדת מרשימת התפוצה שלו).

שימו לב שתהליך ההתחלה הזה מאפשר לזבלן המצוי (והפעם חוקית) להשתמש ברשימת התפוצה המטויבת (והלא מטויבת) שלו לצורך המשך הצפתך בדואר זבל, רק שעליו לעשות את זה כל פעם מדואל חדש (והוא עושה את זה ממילא) ולכתוב בהתחלת המסר שזו פניה ראשונה וזכותך להסיר את עצמך ממנה. זה מדהים ממש איך המחוקק לא ראה את החור הענק בחוק הזה, דבר שנובע או מחוסר הבנה מוחלט של התהליך הטכנולוגי, או מהשפעה של לוביסטים אינטרסנטים, שעל פי מבחן התוצאה הם כנראה משרדי פרסום, ספקי שרות אינטרנט ואולי גם זבלנים.

שימו לב כמה קשיים החוק הזה עושה לארגונים חוקיים שמנהלים רשימות תפוצה חוקיות, וכמה הוא מקל את החיים למפיצי דואר זבל (שכלל לא מופיעים בחוק) ומאפשר להם לעשות את כל מה שעשו קודם, אבל הפעם תחת הגנה מוחלטת של החוק.

ועכשיו לשאלה שאותה מסוגלים לשאול רק תמימים לחלוטין. למה לא לשלוח בקשה להסרה ולתבוע את הזבלן אם וכאשר ימשיך לשלוח אליך דואלים ? תשובה ראשונה, זה לא ישנה כלום, כי תמשיך לקבל דואר זבל כפי שקיבלת תמיד, כי כל משלוח חדש עבור מפרסם אחר פותח מחדש את התהליך. מאחר ואין בחוק שום קישור לרשימה עצמה, שהיא המטבע העובר לסוחר ולמפיץ, שהוא הגוף המבצע, הכל כשר (אבל כמובן מסריח). תשובה שניה, שהיא יותר גרועה אפילו מהראשונה. נניח שאתה מקבל פעם שניה מסר מאותו מקור למרות שביקשת שיסירו אותך, מה תעשה ? תלך לעורך דין (שעולה כסף) ? תגיש תלונה למשטרה (ששם אף אחד לא יבין על מה אתה מדבר וסתם תבזבז את זמנך) ? ואז תלך לבתי המשפט ותמתין בתור ? תשלם לעו"ד על כל ישיבה ? ועוד כמה עשרות שנים (13 שנה לקח לסגור את העניין הברור והפשוט של הסיליקון בחלב של תנובה) יהיה לך את הסיפוק שאתה דון קישוט ?

ושוב חשוב להדגיש שהכותב אינו משפטן, וכל מה שנאמר כאן הינו על אחריות הקורא בלבד, הפירוש של הכותב לחוק אינו מחייב אף אחד, גם אל את הכותב עצמו.  

לכל הבלוגים שלי בנושא דואר זבל

לפרק הקודם בסדרה

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות

  1. רון צפריר14 באוקטובר 2008 ב 11:38

    בחוק האוסר הפצת דואר זבל מצויין איסור שליחה של הודעות פרסומת באמצעות דיוור ישיר, דרך דואר אלקטרוני. האם הפצת עצומות, מאמרים ורשימות שלא לצרכי מסחר ועסק אסורים גם הם לפי החוק. מה לגבי דיווח על עדכון אתר אינטרנט העוסק בנושאים חברתיים/פוליטיים?

    הגב
  2. GadiM18 באוקטובר 2008 ב 6:19

    הי רון,
    ההגדרה של דבר פרסומת (מקוצר) היא מסר שמטרתו … … או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת. (קרא את הדיון שלי בהגדרת דבר פרסומת שלושה פוסטים אחורה).
    השאלה היא האם במאמר או בעצומה או באתר האינטרנט העוסק בנושאים חברתיים/פוליטיים ולא מסחריים יש עידוד להוצאת כספים בדרך אחרת ?
    למשל, אם אתה מציע באתר, במאמר, בעצומה ובכל דבר שעל פניו איננו מסחרי, לתרום כסף לעמותה, או למטרה הטובה האחרת, או לקנות חולצת T עם לוגו חברתי שכל ההכנסות קודש לעמותה הלא מסחרית. האם אתה מעודד הוצאת כספים בדרך אחרת ? אני חושש שבהגדרה היבשה של החוק אתה מעודד ולכן זה מוגדר כדבר פרסומת.
    ואל תכעס עלי, אני לא חוקקתי את החוק, אני רק קראתי אותו ((-:)

    הגב