מיגרציה אל Skype for Business Online (מאמר #1)

אפריל 9, 2017

אין תגובות

שירות Skype for Business Online הינו חלק משירות נרחב של Office365, השירות מציע מגוון אפשרויות לתקשורת וקולבורציה בין משתמשים בתוך הארגון, משתמשים מחוץ לארגון ובין ארגונים שונים.
השירות מציע יכולות ואפשרויות שונות, בין היתר:

  • מידע ונוכחות לגבי אנשי קשר
  • העברת מסרים מול משתמשים
  • שיחות מבוססות PC2PC
  • שיתוף מידע שכולל שיתוף מצגות, אפליקציות ועוד
  • חיוג למספרי ועידה מכל מכשיר וללא אפליקציה
  • חיוג מתוך משתמש בענן באמצעות טלפוניה מקומית
  • חיוב באמצעות מרכזיה מבוססת ענן
  • אינטגרציה מול Exchange ומול SharePoint

השינוי המשמעותי של שירות Skype for Business Online הגיע עם יכולות הטלפוניה השונות החל משירות שיחות ועידה בשמע עם מספר ייעודי, דרך יכולות חיבור טלפוניה מקומית אל משתמשים בענן ועד ליכולות של מרכזיה בענן.
מידי רבעון מתווספים לשירות יכולות שונות ולאזורים נוספים בעולם, כגון: Auto Attendant, Call Queues, Multi Region Meeting ונוספים המאפשרים לנו לבצע פריסה מקומית וגלובאלית של הארגון ושל המשתמשים השונים בשירות Skype for Business Online.
כאשר אנו משווים את היכולות של טלפוניה בענן בשירות Skype for Business Online מול הסביבה המקומית של Lync 2013 או של Skype for Business עדיין ישנם הבדלים שונים אך ניתן לומר שהפער בין אותם הבדלים הולך וקטן עם הזמן ויתרה מכך השירות בענן יכלול אפשרויות שלא יהיו זמינות לשירות המקומי (כודגמת שירות Exchange Online).

אם נתמקד בשינוי המשמעותי של Skype for Business Online השינוי הגיע עם Cloud PBX שמכיל תחתיו המון אפשרויות לעבודה עם טלפוניה בענן או טלפוניה מקומית, אז קצת הקדמה על מה שיש לנו בענן היום עם Skype for Business עם שלל היכולות והאפשרויות העומדות בפנינו:

  • Cloud PBX עם PSTN Calling – שירות Skype for Business Online מלא אשר מגיעה בחבילה אחת עם כל האפשרויות של Skype for Business וחיבור למרכזיה בענן (כן Microsoft הפכה להיות ספקית טלפוניה). האפשרויות הזמינות חבילה זאת היא Skype for Business עם אפשרויות PC2PC וכן יכולות מרכזיה עם חיוג מקומי ובינלאומי.
    השירות קיים במספר מדינות מצמצמות בעולם, כגון" ארה"ב, צרפת, UK וספרד. מה איתנו? אין עדיין תאריך יעד.
    היכולות של PSTN Calling מביא יתרון עצום כי אינו מצריך שרתים או מרכזיה מקומית.
    בתרחיש כזה המשתמשים בענן, המרכזיה בענן ואין לנו קשר לסביבה המקומית ברמת Skype for Business.
  • PSTN Conferencing – רכיב בתוך שירות Skype for Business Online שהייעוד העיקרי שלו הוא לספק מספר ייעודי לחיוג מכל טלפון, אפשרות זאת מספקת לכל משתמש ליצור פגישת Skype ובכל פגישה לאפשר למשתמש ארגוני או חיצוני להצטרף לשיחה באמצעות מספר ייעודי ומזהה דינמי. הרכיב מאפשר הוצאת שיחות מתוך הפגישה לחיוג אל מספרים בזק השונים (ביצוע Dial-Out להזמנת משתתפים נוספים).
    השירות זמין ברוב מדינות העולם וגם בישראל.
  • PSTN Consumption – רכיב בתוך שירות Skype for Business Online שתפקידו העיקרי הוא לבצע הוצאת שיחות חיצוניות מתוך השירות אל יעדים שונים בעולם ובד"כ מגיע עם רכיב PSTN Conferencing או עם שירות PSTN Calling.
  • Cloud PBX עם מרכזיה מקומית – כיום רוב הארגונים שעובדים עם Skype for Business On-Premises ועם חיבור למרכזיה המתינו עד לאפשרות של Cloud PBX עם מרכזיה מקומית וכאן היכולת הזאת מגיע בתי אפשרויות:
    • סביבה מקומית עם שרתים קיימים – ארגונים שכבר עובדים עם סביבה מקומית באופן מלא כולל מרכזיה אינם צריכים להקים שרתים נוספים והדרישות ליצירת תצורה היברידית הם פשוטות יחסית ואינם מצריכות שינויים משמעותיים, בתרחישים כאלה כל שניתן לעשות הוא ליצור תצורה היברידית, ליצור הגדרות ברמת Voice, להעביר משתמשים אל הענן ולהתחיל לעבוד עם השירות, יתרון באפשרות זאת הוא היישום המהיר יחסי והאפשרות של עבודה מול מרכזיה בלבד.
      בתרחיש כזה המשתמשים בענן, המרכזיה מקומית ורק כאשר מבצעים שיחות PSTN ישנו שימוש במרכזיה.
    • סביבת מקומית עם Cloud Connector Edition – בדומה לסביבה המקומית כאן אנו מקבלים תצורה היברידית עם יישום של מספר שרתים וירטואליים שיפאשר מצד אחד חיבור למכרזיה ומצד שני חיבור אל הענן וע"י כך יאפשר לבצע שיחות מקומית ובינלאומיות על סמך המרכזיה המקומית.
      היתרון בתרחיש הנ"ל הוא לארגונים שבהם אין שרתי SfB מקומיים ורוצים ליישם תצורה היברידית במינימום עלויות.
      בתרחיש כזה המשתמשים בענן, המרכזיה מקומית ורק כאשר מבצעים שיחות PSTN ישנו שימוש במרכזיה.

clip_image001

כאשר עולים לענן עם Skype for Business עולות מספר שאלות קשות (לפחות כך נראות בהתחלה) אך במהרה ניתן להבין כי האפשרויות השונות שאנו מקבלים מצצמים את הבעיות והאתגרים במעבר אל הענן.
אם נביט על שאלות שנשאלתי ע"י בתחום, כדוגמת:

  • מהי איכות השיחה בתרחיש עם מרכזיה מקומית ומשתמשים בענן? איכות השיחה נשמרת ואין בעיות אך חשוב לשים דגש על חישוב רוחבי פס מראש
  • האם אפשר לעבוד כאשר חלק מהמשתמשים מקומיים וחלק בענן? ניתן לעבוד בתצורה היברידית כאשר המשתמשים מחולקים בצורה הטרוגנית בין הסביבות
  • האם משתמש אשר מוציא שיחת PSTN עובר דרך הענן? תלוי בתרחישים לרוב לא עובד מהענן ועובר מקומי בלבד (נעשה ע"י Voice Policy)
  • מי הופך להיות ACP ביצירת פגישות בתצורה היברידית? השירות בענן מספק ACP ולכן אין צורך להשתמש עם ACP בשירות המקומי
  • האם אפשר לבצע תצורה היברידית עם שרתים שאינם בגרסת Skype for Business? כן ניתן אך ישנם משמעויות שונות בתצורה כזאת

כאשר אנו מתמקדים ביכולות השונות שקיימות בשירות Skype for Business Online אנו יכולים לעבוד עם היכולות הבסיסיות באות:

  • PC2PC המספק יכולות בסיסיות של העברת מסרים, שיחות A/V, שיתוף עם כלל האפליקציות, פדרציה מול ארגונים אחרים, פדרציה מול Skype
  • PSTN Conferencing המספק יכולות של שיחות ועידה בשמע עם מספר ייעודי המאפשר להתקשר לשיחה מכל טלפון
  • Cloud PBX עם סביבה מקומית או CCE המספק הוצאת שיחות (Enterprise Voice) באמצעות מרכזיה מקומית
  • PSTN Consumption המספק יכולות הוצאת שיחה מתוך שיחות ועידה או הפעלת Toll-free

כאשר אנו מתכננים מיגרציה לשירות Skype for Business Online מתוך הסביבה הקיימת אנו צריכים לבדוק ולוודא מספר דגשים חשובים:

  • יכולות קיימות בסביבה המקומית מול יכולות בסביבת הענן
  • רישוי מול Skype for Business Online
  • תאימות אפליקציות והתקנים שעובדים עמם כיום
  • תקשורת ורוחבי פס מול Skype for Business Online
  • דרכי הטמעת ויישום למשתמשי קצה

במידה ויש לך תשובה על כל אחד מהדגשים הנ”ל ובצורה מפורטת ניתן להתחיל בתכנון וביישום המיגרציה לשירות Skype for Business Online, דגשים אלה חשובים מאד בכדי ליישם מיגרציה ושימוש מוצלח בשירות הענן.

המאמר פורסם לראשונה בבלוג שלי אלי שלמה מיגרציה לשירות Skype for Business Online (מאמר1)

הוסף תגובה
facebook linkedin twitter email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *