DCSIMG
חוקיות תוכנה ו"מי חסם לי את האקספלורר?" - שחר.נט

שחר.נט

בלוגים שאני קורא

ספרים מומלצים

חוקיות תוכנה ו"מי חסם לי את האקספלורר?"

מיקרוסופט הפיצה לכל משתמשי Windows, עדכון חדש במסגרת מנגנון העדכונים האוטומטיים, שמכיל את תוכנת אימות חוקיות מערכת ההפעלה, או בשמה הלועזי - Windows Genuine Advantage Notifications.

התוכנה תתוקן / תורד, בהתאם למדיניות העדכונים האוטומטיים.
מדובר בתוכנה, שבודקת האם עותק ה Windows שלך חוקי או לא חוקי, ואם העותק חוקי, לא תשמעו יותר מהתוכנה הזאת, ובנוסף, תזכו להוריד תוכנות שונות של מיקרוסופט כמו Windows Defender Beta, Windows MEdia Player 10 וכו'.
אם ה Windows לא חוקי, העדכון אמור "לנדנד" לכם בהודעות שיופיעו כל הזמן ליד השעון, הודעה בעת הפעלת המחשב, והודעה נוספת כל חמש-עשר דקות.
העדכון, דרך אגב, ניתן להסרה בקלות, מה שכמובן ימנע את הורדת תוכנות שהשימוש בהם מותנה בעותק חוקי, וכמו כן, כנראה גם הורדת עדכונים נוספים.
לפני שבכלל מתעסקים בסוגייה "האם מדובר בפעילות כשרה, או חדירה גסה לזכויות הפרט", אני אציין רק את תוצאות הבדיקה הקטנה והלא מחייבת שלי בנוגע ליעילות התוכנה.
התקנתי את העדכון על מספר מערכות (חלקן וירטואליות), כולן עם SP2, והתוצאה הייתה שמערכות חוקיות, ובאמת, לאחר הורדת העדכון (שאפילו לא דורש restart!), לא שמעתי יותר מהעדכון הזה.

רק דבר משעשע... ניסיון שעשיתי ב"להיות עם ולהרגיש בלי", היה התקנת Windows Defender. כחלק מהגדרות התוכנה, הגדרתי שעל כל שינוי בקבצי התצורה ובתצורת המחשב היא תשאל אותי.
ובאמת, לאחר התקנת העדכון, לא אישרתי באחד הנסיונות את השינוי שהעדכון מבצע, העדכון, הותקן, אבל, השינוי, לא התבצע (משמע- אין אפשרות לדעת אם המחשב חוקי או לא, למרות שהעדכון הותקן).

לעומת זאת, אני אציין שגם מערכות לא חוקיות, שמשתמשות ב Cracks ו Serials למיניהן, לעיתים הוא מזהה כחוקיות. משמע, היכולת להצביע במדוייק על חוקיותה או אי חוקיותה של המערכת, עדיין לא קיימת וממומשת בצורה טובה (עובדה, שמספר סריאלים וקראקים מהאינטרנט הצליחו להערים עליה).

כבר שמעתי מספר אנשים אשר טוענים שהמהלך שמיקרוסופט עשתה לא היה כשר, היה לא הוגן, מפר את זכויות הפרט ועוד מספר טענות משונות.
לדעתי, אין לאף אחד זכות להגיד את הדבר הזה, מסיבה אחת פשוטה - מי שגנב את מערכת-ההפעלה, והעדכון איתר שמדובר ב"גונבה", מדובר בהליך הגיוני ביותר שחברה תתגונן מפני הפסדים כתוצאה מגניבת המוצר שלה.
מיקרוסופט גם מנעה כל אפשרות לטענה, כשעוד לפני התקנת העדכון הזה, מוצג בפניך הסכם שימוש מיוחד, שמתאר בדיוק את משמעות התוכנה אותה אתה נדרש להתקין, כך שאי אפשר להגיד "לא ידעתי", מעבר לזה, שמי שגנב ואותר, לא זכאי לבוא בטענות.
ההסכם החדש מדבר ספיציפית לגבי העדכון הזה, ומדיניות הפרטיות של מיקרוסופט.
רק הערה קטנה, העדכון מוצג כעדכון שאמור לסייע לך לוודא אם "נפלת קורבן לתוכנה לא חוקית", אני לא בקיא במצב בשאר העולם, אבל בישראל, אני מאמין שרוב האנשים לא תמימים והורידו את התוכנות הללו במזיד, ואף חיפשו כלים כדי לעקוף את המנגנונים המקוריים שנועדו למניעת העתקות - Serial & Prodouct Activation.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
במקביל, היום התפרסמו בחלק גדול מאתרי החדשות  ידיעה על אתר שמפיץ סקריפט שאמור לפעול לקידום הפיירפוקס ב 3 רמות:

  1. הצגת הודעה למשתמש על סיבות לשימוש בפיירפוקס.
  2. הצגת הודעה על כל המסך המכילה סיבות "למה להשתמש בפיירפוקס".
  3. מניעת כניסה לאתרים שונים למשתמשי Internet Explorer.

לדעתי, מדובר במהלך שגוי לקידום הדפדפן.
הסיבה העיקרית, היא שמדובר בניסיון "להכריח" משתמשים להשתמש בפיירפוקס בשביל לגשת לתכנים מסויימים, מהלך לא הגון בכלל, בהתחשב בזה שמיקרוסופט לא כופה את האינטרנט אקספלורר ולא מציבה אותו כתנאי לגישה לתכנים שונים.
הסיבה המשנית, אבל החשובה גם כן, זה שלבעלי אתרים לא כדאי לשים את הסקריפטים הללו, במיוחד את "הרמה השלישית", מאחר, ורוב הסיכויים שהם פשוט יאבדו גולשים.

בכל אופן, אני לא חושב שמדובר על איזשהו איום, במיוחד, שהבדיקה מתבצעת בצורה שדי קל לעקוף אותה ולהיכנס לאתר גם אם אתה משתמש ב IE ונחסמת לחלוטין.

מדובר סתם בהטרדה, שפוגעת הן במשתמשים ובגולשים שפשוט מעדיפים להשתמש בIE ונאלצים ליפול קורבן לשיווק לא כ"כ הוגן של הדפדפן, וגם, בבעלי האתרים שרק יפסידו גולשים.

והסיבה? לא טעיתם, כסף.
גוגל מציע לך להירשם, כך שכל מי שיוריד פיירפוקס דרך הקישור שקיבלת, אתה תרוויח סכום מסויים של כסף.

שחר.

עדכון:
בתגובה לשחר שמש הבהרתי מספר דברים חשובים שנראה שלא היו ברורים מהפוסט.

תוכן התגובה

תומר כתב/ה:

אל תשכח דבר אחד - יש לא מעט אתרים שמאפשרים גישה רק לדפדפן מסויים. אני לא מצדיק את האתרים הללו, וגם לא אתרים שמחייבים שימוש בפיירפוקס, אבל אל תשכח גם את הצד שמנגד, שלמרות מספרם ההולך ופוחת, קיימים עדיין אתרים שמחייבים שימוש באינטרנט אקספלורר רק כי המפתח לא מעוניין לפתח לפי הסטנדרט, לשלב באתר אלמנטים קניניים-סגורים שלא יכולים לרוץ על פלטפורמות מתחרות ו/או פתוחות, ובכך לפגוע בקהל משתמשים הולך וגדל שלא יכולים לגשת לאתר.
# April 26, 2006 10:30 PM

שחר גבירץ כתב/ה:

תומר,
אני כמעטמ לא מכיר אתר שבאופן מוחלט לא ירוץ על פיירפוקס, ואם יש כאלה, הם מאד מאד ישנים.
בכל-אופן, אני לא רואה קשר לעניין הזה, במיוחד שהעניין של האתרים שלא עובדים בפיירפוקס נעשה בד"כ מתום-לב.

שחר.
# April 27, 2006 6:18 AM

Shachar Shemesh כתב/ה:

בוא נראה אם הפעם התגובה כן תתפרסם.

שחר, אתה תמים.

בוא נתחיל מההתחלה - מי שהוריד/התקין גרסה לא חוקית של חלונות, אין לו מה להלין על שום דבר שקורה לו על המחשב, כולל אובדן חומר ונזקי חומרה. אין שום קשר חוזי בינו לבין מיקרוסופט, ועל כן אין לו למי לבוא בטענות. כל מה שאני אומר להלן מתייחס אך ורק למי שכן יש לו מערכת חוקית.

נתחיל מהמקרים הקלים:
- מי שיש לו מערכת חוקית ש-WGA מזהה בטעות כלא חוקית. זה יכול להיות בגלל שמישהו העתיק מהמחשב שלו את ה-CD Key עוד כשהמחשב היה בחנות. זה יכול להיות בגלל שהוא מחק את החלונות ממחשב אחר והתקין אותו על מחשב חדש. זה גם יכול להיות בגלל אלף ואחת סיבות אחרות. מה שמשותף לכולם זה שמיקרוסופט מכרה לו תוכנה, ואז נטרלה את התוכנה ללא שום סיבה. זה לא חוקי.

- עצם הצגת הבקשה להסכם לרשיון חדש היא לא חוקית
אני קניתי מערכת הפעלה ממיקרוסופט. המערכת הוצגה כמערכת שמכילה עדכונים. בזמן ההתקנה (ואני מניח פה, לצורך הדיון, שזה חוקי) התבקשתי להסכים לרשיון המשתמש. מכל בחינה חוקית, זה הרשיון ואין בלתו. כל רכיב אחר שמיקרוסופט, במסגרת ההסכם המקורי שלנו, מספקת לי חייב להגיע תחת אותו הרשיון, או שמיקרוסופט משנה פה את תנאי העסקה לאחר שבוצעה, פעולה שהיא לא חוקית.

- הרשיון הוא "חוזה אחיד", אם הוא תקף בכלל
חוזה אחיד הוא חוזה שנוסח ע"י צד אחד ללא שלצד השני תהיה יכולת להשפיע עליו. כל החוזים שאת חותם עם הבנקים, חברות הביטוח, ספקי האינטרנט וכו' הם חוזים אחידים. תהית למה המפקח על הבנקים יכול להגיד לבנקים שהסעיף שבו הם מפילים את האחריות לפעולות שבוצעו באינטרנט עליך? בגלל שזה חוזה אחיד.

בחוזים אחידים ניתן לבטל מה שנקרא "סעיף מקפח". אין הגדרות סגורות ומדוייקות לגבי מהו סעיף מקפח, אבל קשה לי לראות סעיף שמתיר למיקרוסופט לשנות את תנאי העסקה על פי ראות עיניה, או סעיף שמאפשר לה גישה למחשב שלי ללא תנאי, כסעיפים שיעמדו במבחן בית משפט. על כן, גם אם החוזה עצמו תקף, לא בטוח שהסעיפים האלו בו גם תקפים.

אל תבין אותי לא נכון. בתור אחד ממקימי עמותת "המקור", זה האינטרס שלי שמיקרוסופט תקבל כמה שיותר כסף על כל עותק של חלונות שקיים בשוק. ה-BSA עוזר לי לקדם את לינוקס כמו ש-IBM, RedHat, Oracle ו-Novel ביחד לא הצליחו. דבר לא יעזור להחדרת לינוקס לשוק הביתי כמו זה שלא ניתן יהיה להתקין יותר חלונות פרוץ. אני עדיין חושב שכדאי לשמור על אופי עבודה חוקי.

לסיום, בעניין פיירפוקס. אני חושב שדברים נופחו קצת מחוץ לפרופורציות. חמומי מוח היו תמיד, ולטעון שהאידיוטים מהאתר עם הסקריפטים מייצגים, למשל, אותי הגיוני כמו לטעון שכל מי שחוסם פיירפוקס מייצג אותך. המסקנה היחידה פה זה שעיתונים אוהבים סנסציה.

שחר
# April 27, 2006 8:04 AM

שחר גבירץ כתב/ה:

שלום,
תגובה שלא התפרסמה? אני לא נוהג לצנזר תגובות.
נכון, מי שאין לו מערכת הפעלה חוקית, לא יכול להתלונן על כלום.
אני מסכים, וכתבתי את זה בפירוש.

בנוגע למקרא שהעדכון איתר בטעות מישהו כבעל גרסא לא חוקית, דבר ראשון, בכל זמן הקיום של הכלי הזה, לא דווח על מקרה כזה.
העדכון מזהה כתוכנה לא חוקית, רשיונות OEM שידוע שדלפו ומשמשים לדברים לא כשרים, לעיתים, החברה עצמה שרכשה את הרישיון אמרה את זה (לפי מה שהבנתי).

בהסכם הרישיון של Windows, לא מצויין שמיקרוסופט חייבת לספק למשתמשים לא חוקיים את העדכון.
ההסכם שמופיע כשמורידים את עדכון הבדיקה, אומר רק דבר אחד "אני מסכים שיתבצע אימות חוקיות במחשב שלי", דבר שלא עומד בסתירה להסכם המקורי.

כל מה שדנת בנושא ההסכם המקורי, לא רלוונטי, היות ולא חל שינוי שלו.

בעניין הפיירפוקס, אני באמת מקווה שזה המצב, ושלא נראה בלוגים כמו שלך שמשתמשים בחסימה הזאת.

רפואה שלמה.
שחר.

# April 27, 2006 1:56 PM

Shachar Shemesh כתב/ה:

לא האשמתי אותך בצינזור, אבל תגובה שכתבתי לפוסט קודם שלך (על פיירפוקס) לא פורסמה.

לא הבנתי את התגובה שלך כל כך. מצד אחד אתה אומר שלא היה מקרה כזה, ומצד שני את מסכים איתי שרשיונות OEM דולפים מהחנות. זה אומר במפורש שמשתמש חוקי קיבל קוד משתמש שעכשיו נחשב "לא חוקי". במילים אחרות - יש משתמש חוקי שהמערכת טוענת שהוא לא.

הבעיה שלי היא לא עם שינוי הרישוי למשתמשים הלא חוקיים. הבעיה שלי היא עם שינוי הרישוי למשתמשים החוקיים. "אני מסכים שיבוצע אימות חוקיות במחשב שלי" זה לא משהו שהסכמתי לו בהתחלה, ואין שום סיבה בעולם שאני אסכים לו עכשיו כתנאי להמשך קבלת עדכונים. לזו בדיוק כוונתי ב"מיקרוסופט משנה את תנאי העסקה אחרי שכבר בוצעה".

כמעט כל עדכון שיורד מ-Windows Update מבקש ממני להסכים להסכם משתמש. אם לא חל בו שום שינוי, למה מבקשים ממני להסכים? באמת לא שמעת על הצעקה שקמה בעקבות הדרישה ב-SP2 של XP להסכים לסריקה של המחשב? לא שמעת על המילכוד שזה שם בתי חולים בארצות הברית שמחוייבים, מחד, להיות מאוד מעודכנים, ומחוייבים מאידך לא לאפשר לצדדים שלישיים גישה למחשבים שעליהם יש פרטי חולים (שתי ההתחיבויות על פי חוק)? שינוי רישוי זה משהו שמיקרוסופט עושה על בסיס קבוע, ולא, אני לא חושב שהוא חוקי.

קצת קשה לי לדבר בשם אחרים כרגע, אבל אני יכול להבטיח לך שהבלוג *שלי* לא יגביל גישה על פי דפדפנים. אני מאמין בהגדלת חופש הבחירה למשתמשים, לא להיפך.

שחר
# April 27, 2006 5:21 PM

שחר גבירץ כתב/ה:

בקשר לתגובה, עקרונית, היות ואתה משתמש לא רשום, התגובה שלך אמורה לעבור אישור שלי.
אני מאשר את כל התגובות, אבל יכול להיות שבמקרה פיספסתי את שלך, אני אחפש אותה ואם אמצא כזאת, אפרסם אותה.

אני אומר שעד עכשיו לא שמעתי ולא דווח על מקרה שהתוכנה איתרה משתמש חוקי, והודיע לו שהוא אינו חוקי.
בנוסף, אני אומר שקרה מקרה שקודים של OEM דלפו מהחנות.

איך זה ייתכן? פשוט מאד.
WGAN משלב בבדיקה מספר פרמטרים, ולא כל קוד OEM שדלף אוטומטית נחסם, וזה גם לא הפרמטר היחידי (כי אפילו אם יש לך קוד OEM, את האקטיביציה אתה צריך לבצע, ומנגנון האקטיביציה יודע לא לאשר קוד שכבר נגמר הרישיון שמתוקפו הוא ניתן).
אני משער שאחד מהם, קודים של OEM שהיו קיימים, וכבר לא תקפים יותר החל מתאריך מסויים, המנגנון יבדוק אם הם הוכנסו אחרי התהליך הזה או לא.

בכל אופן, את המנגנון הזה ניתן להסיר.
אם חלה טעות, כתוב בפירוש למי לפנות.
המנגנון לא ימנע ממך עדכונים קריטיים (אותם מיקרוסופט מספקת בלי קשר), אלא ימנע רק עדכונים של תוכנות שמיקרוסופט לא התחייבה לספק, וגם שם - עדכונים לא קריטיים.
ככה, שאיך שלא הופכים את זה, מיקרוסופט יצאו טוב בעסק הזה.

רוב העדכונים דווקא לא דורשים הסכמה מחדש להסכם המשתמש.
הסכמה מחדש ניתנת בד"כ אם מעורבים דברים נוספים בעדכון, למשל, אם בשביל העדכון, צריך גרסא חדשה של איזושהי תוכנה, או תוכנה חדשה לחלוטין שתותקן.

בכל אופן, אני מאמין שאם זה לא היה חוקי, מיקרוסופט הייתה בסבך תביעות ענק. אני מאמין שמספיק עורכי-דין עברו על ההסכמים הללו.

עניין הבתי-חולים בעייתי במקצת, אבל הסריקה היא מערכתית, היא לא שולחת נתונים על קבצים וכדומה לאף אחד, ככה שלא מתבצע בפועל דבר העלול לפגוע בחובת הסודיות של בתי-החולים.
בכל אופן, בעניין הזה אני לא ממש מתמצא, ככה שיכול להיות שבאמת יש הגבלות.
אני מאמין שאם באמת הייתה בעייה, היה נמצא איזשהו פתרון לשביעות רצון כל הצדדים, כפי שכבר קרה בעבר.

שחר.
# April 27, 2006 5:32 PM

herenot כתב/ה:

"אני מאמין שאם באמת הייתה בעייה, היה נמצא איזשהו פתרון לשביעות רצון כל הצדדים, כפי שכבר קרה בעבר."

"אני מאמין"

וזו הבעיה, שחר. אתה מאמין. ברור לי שאתה מאמין. זה ברור ממה שאתה כותב.

בבלוג של שחר שמש אתה משווה בין תרומה למוסדות חינוכיים של מיקרוסופט לתרומה של עמותת המקור.

אתה מאמין שאפשר להשוות בין מעשים של חברה מסחרית, בעלת משאבים בלתי מוגבלים, בעלת שיטות פעולה מפוקפקות ובעלי אינטרסים כלכליים מובהקים  לעמותה וולנטארית?

כדי לחשוב ככה אדם באמת צריך להיות אדם מאמין.  

ההמלצה שלי שכדאי שתחשוב טוב במה אתה בוחר להאמין בעולם הטכנולוגיה.  

I hope you stop drinking the poison cool aid.
# April 27, 2006 5:56 PM

שחר גבירץ כתב/ה:

שלום,
כשאני אומר ש"אני מאמין", לאו דווקא מדובר באמונה אבסטרקטית, אני לא כ"כ תמים שאני לא יודע שלחברה יש אינטרסים.
פשוט, אינטרס של החברה שיהיו לה לקוחות, ולקוח כמו בי"ח, זה לקוח שרוצים לשמר, לכן, אני מאמין שהיות ומיקרוסופט מכירים את השוק, ויודעים מה האינטרסים שלהם, הם יגיעו להסדר.
ואני אומר את זה על סמך דברים שכבר קרו בעבר.

לא, אני לא מאמין שאפשר להשוות בין תרומה לחינוך של חברה מסחרית לשל עמותה התנדבותית.
אבל, כשחברה מסחרית, שמה שבד"כ מניע אותה זה אינטרסים, פועלת גם לתחום החינוך (אפילו אם זה אינטרס שלה), הדבר ראוי לשבח, כי "מתוך שלא לשמה בא לשמה".
הצגת את הפעילות של מיקרוסופט כשלילית בתחום הזה, ואני תיקנתי אותך.
אמנם, אי אפשר להשוות בין מיקרוסופט ל"המקור" מבחינת אמצעים, אבל לפי מה שראיתי, המקור לא מבצע דברים מהותיים אפילו יחסית לאמצעים שכן יש לו.

שחר.
# April 27, 2006 6:11 PM

herenot כתב/ה:

"הצגת את הפעילות של מיקרוסופט כשלילית בתחום הזה, ואני תיקנתי אותך."

לא "תיקנת" אותי כלל. לא העלתי את הנושא הזה כלל (חינוך?). כל מה שאמרתי, בבדיחות הדעת (ובבדיחות יש יותר מגרעין של אמת במקרה הזה):

"herenot: לאיזה רמה ירדו מיקרוסופט, לא להאמין... משתמשים בילדים לעשות FUD.."

מצטער אם אני מעליב אותך. אבל אתה אכן כותב FUD  מתוך פלאטפורמה שממומנת ע"י מייקרוסופט. אתה גם משתמש בטאקטיקות FUD - שהם חצאי אמיתות ואי דיוקים, הסתמכויות רק על מקורות מידע שתואמות את האג'נדה שאתה מנסה לקדם, שינוי נושא כשאין לך מה להוסיף (מאיפה הבאת את ההשוואה בין מיקרוסופט למקור פתאום?).

אני כבר לא יענה לך בבלוג של שחר. הדיון הזה מוצע שם. יש גבול לכמות הטרולינג שאני מוכן להתפתה אליה..
# April 27, 2006 6:36 PM

שחר גבירץ כתב/ה:

הגבתי לך לאחר ההערה שלך, מהערות ההמשך, אכן משתמע איזשהו זלזול בתרומה של מיקרוסופט לחינוך.

ההשוואה בין מיקרוסופט למקור, נבעה מזה שהמקור הוא הגוף שמתעסק בקידום הקוד הפתוח בארץ, והשוויתי בינהם לא בכסף, לא ביכולת, אלא רק בשורה התחתונה.
כמה בסופו של דבר הם תורמים לתושבי מדינת ישראל ולחינוך הטכנולוגי שלהם.
נכון, למיקרוסופט יש הרבה יותר אמצעים.
אבל, למיטב זכרוני, בשביל לפתח תוכניות לימוד ולהציע אותן בכנסת או בוועדות החינוך, לא צריך כסף.

חצאי אמיתות ואי דיוקים? תקרא שוב את הפוסט המקורי. הדיון ש"התלבש" עליו, לא קשור כמעט לנושא המקורי.
תראה את ההערות של שחר ואת התגובות שלי אליהן, תבדוק, ותראה שהכל נכון.
מה שאני לא בטוח בו, או שאני לא מתמצה, כתבתי.
הנתונים שהבאתי לגבי אופן הפעולה של ה WGAN הן השערות בלבד, היות ואנשים מחוץ למיקרוסופט לא יודעים בדיוק איך פועלת התוכנה.
אבל גם ההשערות הללו בעלות בסיס הגיוני ועובדתי.


תקרא את הפוסט המקורי, כמה שחיפשתי, לא מצאתי בו בדיות.
אני חושב שהדיון בעניין הזה מיצה את עצמו גם פה.

שחר.
# April 27, 2006 6:53 PM

יובלס כתב/ה:

שחר, מסכים איתך מאוד (בנוגע ל-WGAN וגם בנוגע לפיירפוקס). במקרה של הפצת פיירפוקס, כל בעל אתר אשר ישתמש ב-2 הדרגות האחרונות (כלומר הפרעה בגלישה) ירה לעצמו ברגל, ללא ספק. בכל אופן, אני לא מאמין שהמון בעלי אתרים יעשו את זה. לא כל אחד רוצה להוריד מהאתר שלו 85% מהגולשים.
# April 28, 2006 1:08 PM

שחר גבירץ כתב/ה:

שלום,
בהחלט, ואל תשכח, שזה יותר מ85% מהגולשים, כי מדובר גם על דפדפנים מבוססי IE (מקסתון ודומיו).

שחר.
# April 28, 2006 2:22 PM

תומר כתב/ה:

85 האחוזים שציינתם כוללים דפדפנים דוגמת מקסטון ודומיו, שכן אלו משתמשים במחרוזת ההזדהות של אינטרנט אקספלורר. אין לי מושג על כמה אחוזים מדובר.

ובקשר לכמות - תלוי את מי שואלים. הגיוני מאד שבאתרים טכניים אחוז משתמשי אינטרנט אקספלורר קטן יותר מבאתרים אחרים.
# April 29, 2006 10:25 PM

Elvis כתב/ה:

<a href="http://www2935.fuggaquesto.com/ragazzoclusone/"> ragazzoclusone </a>  http://www1855.fuggaquesto.com/osloristorante/  <a href="http://www1336.personeratte.com/samsungplasma/"> samsungplasma </a>  <a href="http://www717.tantanoia.com/jonnydepp/"> jonnydepp </a>  http://www2700.chespandi.com/agriturismomaneggio/  <a href="http://www2610.chespandi.com/ilbuonoilbruttoilcattivo/"> ilbuonoilbruttoilcattivo </a>  <a href="http://www315.fuggaquesto.com/campingliguriabungalows/"> campingliguriabungalows </a>  http://www1410.chespandi.com/teatrodellecelebrazioni/  <a href="http://www1967.tantanoia.com/alvieromartiniit/"> alvieromartiniit </a>  <a href="http://www2721.papaleammanto.com/siglatelegiornale/"> siglatelegiornale </a>  http://www1365.fuggaquesto.com/richardginori/  <a href="http://www2658.soncontenti.com/quantomipiaciit/"> quantomipiaciit </a>  <a href="http://www397.tantanoia.com/pallacanestroregolegioco/"> pallacanestroregolegioco </a>  http://www1256.personeratte.com/appleipod/  <a href="http://www623.muoverci.com/copiadvdcss/"> copiadvdcss </a>  <a href="http://www2107.tantanoia.com/gdrregolagiocoruolo/"> gdrregolagiocoruolo </a>  http://www1938.soncontenti.com/weddingintuscany/  <a href="http://www2351.papaleammanto.com/bandabardo/"> bandabardo </a>  <a href="http://www2220.chespandi.com/centrobenesserechieti/"> centrobenesserechieti </a>  http://www1886.personeratte.com/finanziamentogonzaga/  <a href="http://www139.dilettoso.com/vacanzatrentinomontagna/"> vacanzatrentinomontagna </a>  <a href="http://www2884.ribellante.com/tecnologiaadinfrarossotecnologiafilo/"> tecnologiaadinfrarossotecnologiafilo </a>  http://www2019.dilettoso.com/oopssexy/  <a href="http://www1224.ribellante.com/radissonhotel/"> radissonhotel </a>  d9b3a4e89d4e46bed904984ed685dcac
# June 26, 2006 7:49 PM

Rodney כתב/ה:

<a href="http://7.disperatestrida.com/squashpalle/"> squashpalle </a>  http://192.masapienza.com/telefoninogeneticamentemodificato/  <a href="http://118.masapienza.com/fotofrancescanero/"> fotofrancescanero </a>  <a href="http://178.disperatestrida.com/aucklandhotel/"> aucklandhotel </a>  http://182.mioautore.com/assicurazionesanvincenzo/  <a href="http://97.primadipartilla.com/ischiaappartamento/"> ischiaappartamento </a>  <a href="http://36.prestamolto.com/lettoredvdcombo/"> lettoredvdcombo </a>  http://145.medegna.com/librousatocaccia/  <a href="http://185.volontieri.com/rallygame/"> rallygame </a>  <a href="http://180.medegna.com/autonoleggiohyeres/"> autonoleggiohyeres </a>  http://85.volontieri.com/consultazionebioritmo/  <a href="http://67.volontieri.com/crostatadimele/"> crostatadimele </a>  <a href="http://144.disperatestrida.com/visualbasicmanuale/"> visualbasicmanuale </a>  http://145.prestamolto.com/animagemellanapoli/  <a href="http://41.mioautore.com/lolitateen/"> lolitateen </a>  <a href="http://53.grandiserto.com/bombonieracomunione/"> bombonieracomunione </a>  http://22.pocoqueta.com/vareseincontri/  <a href="http://154.disperatestrida.com/campingaquitaine/"> campingaquitaine </a>  <a href="http://117.masapienza.com/venditadvdvenezia/"> venditadvdvenezia </a>  http://2.grandiserto.com/stripshow/  <a href="http://111.volontieri.com/ragazzacastiglionelago/"> ragazzacastiglionelago </a>  <a href="http://75.medegna.com/pietratrani/"> pietratrani </a>  http://174.primadipartilla.com/hotel4stellegenova/  <a href="http://163.volontieri.com/formazionemanageriale/"> formazionemanageriale </a>  f4dd026ac39b9e2fa576404ae93f215c
# June 27, 2006 8:09 PM

Jaxon כתב/ה:

<a href="http://11.apigliarle.com/heroinaddiction/"> heroinaddiction </a>  http://91.fattaviva.com/giocops2completoscaricare/  <a href="http://66.escherzoso.com/injuryclaimexpert/"> injuryclaimexpert </a>  <a href="http://100.alvestito.com/ripmp3/"> ripmp3 </a>  http://65.unconto.com/cazzoenormi/  <a href="http://66.alvestito.com/grottagiusti/"> grottagiusti </a>  <a href="http://1.fattaviva.com/pennemontblanc/"> pennemontblanc </a>  http://28.fattaviva.com/donnaalmare/  <a href="http://10.fattaviva.com/caraibicuba/"> caraibicuba </a>  <a href="http://88.escherzoso.com/conoscereitarocchi/"> conoscereitarocchi </a>  http://30.fattaviva.com/caseroma/  <a href="http://34.eradaprevedere.com/torneivolley/"> torneivolley </a>  <a href="http://36.alvestito.com/tmpgenc/"> tmpgenc </a>  http://2.apigliarle.com/lotterianazionalemonza/  <a href="http://5.escherzoso.com/franchisingfiera/"> franchisingfiera </a>  <a href="http://79.escherzoso.com/botero/"> botero </a>  http://37.apigliarle.com/esteticabenessere/  <a href="http://54.unconto.com/downloadmessenger75/"> downloadmessenger75 </a>  <a href="http://30.unconto.com/adolfoceli/"> adolfoceli </a>  http://67.apigliarle.com/autoscout24/  <a href="http://92.alvestito.com/lastminute2x1/"> lastminute2x1 </a>  <a href="http://22.apigliarle.com/lavororoncadelle/"> lavororoncadelle </a>  http://5.apigliarle.com/metamorfosikafka/  <a href="http://1.alvestito.com/floridahome/"> floridahome </a>  6f8e3966d1ea6ffe9f4bba04b3fdf42b
# June 29, 2006 2:02 AM

Reed כתב/ה:

<a href="http://12.rinvigorito.com/gangbangporn/"> gangbangporn </a>  http://9.unnegoziante.com/womenmasturbatingincars/  <a href="http://14.maligiorni.com/mercatinodellusatonautico/"> mercatinodellusatonautico </a>  <a href="http://10.cinqueanni.com/screensaveranimatopaesaggio/"> screensaveranimatopaesaggio </a>  http://9.unnegoziante.com/arredogiardinomobili/  <a href="http://12.cheproprio.com/highschoolvoyeur/"> highschoolvoyeur </a>  <a href="http://11.cheproprio.com/hustlermower/"> hustlermower </a>  http://20.unnegoziante.com/fotocopiatricecanon/  <a href="http://9.miascuola.com/dietagravidanza/"> dietagravidanza </a>  <a href="http://20.rimettesse.com/adultlinks/"> adultlinks </a>  http://16.cinqueanni.com/volibassocostobarcellona/  <a href="http://4.maligiorni.com/patchclamp/"> patchclamp </a>  <a href="http://1.rimettesse.com/kissinghotties/"> kissinghotties </a>  http://16.cheproprio.com/bigassboobs/  <a href="http://20.unnegoziante.com/pompeisaunaclubchiasso/"> pompeisaunaclubchiasso </a>  <a href="http://7.cinqueanni.com/pathwaygene/"> pathwaygene </a>  http://18.miascuola.com/stripwifey/  <a href="http://11.cinqueanni.com/lavorohannover/"> lavorohannover </a>  <a href="http://6.miascuola.com/agriturismoberlino/"> agriturismoberlino </a>  http://7.miascuola.com/hotstripper/  <a href="http://3.unnegoziante.com/femdomsm/"> femdomsm </a>  <a href="http://16.rimettesse.com/magneticstrip/"> magneticstrip </a>  http://8.rinvigorito.com/thehun07/  <a href="http://18.unnegoziante.com/ragazzotrezzanonaviglio/"> ragazzotrezzanonaviglio </a>  a405c0653202c1e16900d53c80218a4d
# July 2, 2006 9:46 PM

Aubrey כתב/ה:

 <a href="http://www.ponochka.ru">">http://www.ponochka.ru"> http://www.ponochka.ru </a>  Free sms <a href="http://www.ponochka.com/eng">">http://www.ponochka.com/eng"> http://www.ponochka.com/eng </a>  <a href="http://3.pettegolezzi.org/prestitosangimignano/"> prestitosangimignano </a>  http://12.pettegolezzi.org/joblisting/  <a href="http://5.confortare.org/primineimotorediricerca/"> primineimotorediricerca </a>  <a href="http://13.pettegolezzi.org/dobbiaco/"> dobbiaco </a>  http://7.spizzicare.org/assicurazionecopenaghen/  <a href="http://14.cordialita.org/nomepersonaindiano/"> nomepersonaindiano </a>  <a href="http://11.cordialita.org/teomammucari/"> teomammucari </a>  http://1.eimpegnando.org/fotografiastupide/  <a href="http://10.pettegolezzi.org/saggiobreveetagiolittiana/"> saggiobreveetagiolittiana </a>  <a href="http://5.eimpegnando.org/ottimizzareadsl/"> ottimizzareadsl </a>  http://6.spizzicare.org/dominisupportophp/  <a href="http://12.confortare.org/fieracucinecomponibili2004/"> fieracucinecomponibili2004 </a>  <a href="http://7.confortare.org/distancelearningonline/"> distancelearningonline </a>  http://9.confortare.org/calcolareascendente/  <a href="http://15.pettegolezzi.org/lavoroforli/"> lavoroforli </a>  <a href="http://12.cordialita.org/grancasait/"> grancasait </a>  http://19.pettegolezzi.org/ufficiofinaleemilia/  <a href="http://20.spizzicare.org/fotopaesaggiofriulani/"> fotopaesaggiofriulani </a>  <a href="http://16.cordialita.org/uniteddvdvideo/"> uniteddvdvideo </a>  http://20.eimpegnando.org/voliperbulgaria/  <a href="http://10.confortare.org/westhighlandwhiteterrier/"> westhighlandwhiteterrier </a>  <a href="http://2.eimpegnando.org/casaaffittoacicastello/"> casaaffittoacicastello </a>  http://20.cordialita.org/ylenia/  <a href="http://16.spizzicare.org/suggestlinksenogrande/"> suggestlinksenogrande </a>  05980283d7fb0e8cc54b17a2b2a0ab96
# July 6, 2006 11:33 PM
שלח תגובה

(שדה חובה)  

(שדה חובה)  

(אופציונלי)

(שדה חובה) 

Please add 3 and 2 and type the answer here:


Enter the numbers above: