DCSIMG
תגובה לסקירה של Windows Live ב-Ynet - מחשבות בנושא טכנולוגיה ושיווק

מחשבות בנושא טכנולוגיה ושיווק

על הבלוג

    תגובה לסקירה של Windows Live ב-Ynet

    clip_image002כל מי שעובד בחברה גדולה ומצליחה חייב לדעת לקבל ביקורת מעיתונאים. זה כמובן המצב גם אצלנו. כל News שלנו נבחן (בצדק) בשבע עיניים ולעיתים קרובות אנחנו זוכים לביקורת מצידם של העיתונאים (כולל בלוגרים כמובן).

    לדוגמא, יובל דרור מבקר אותנו לעיתים קרובות (פוסט לדוגמא), שוקי גלילי ב-Ynet ויש כמובן עוד דוגמאות רבות נוספות. אני יכול להסכים או לא להסכים איתם, אבל כמעט תמיד מדובר בביקורת רצינית, כתובה היטב ומנומקת, שיכולה להיות בסיס לויכוח רלוונטי ומעניין.

    אחרי השקת Windows Live בשבוע שעבר, התפרסם האייטם הזה ע"י אדר שלו ב-Ynet. אני לא מכיר את אדר באופן אישי וכמובן שאין לי שום דבר אישי נגדה.

    אבל הפוסט הזה הרגיז אותי. לא בגלל שיש בו ביקורת על Windows Live, אלה בגלל שהוא שטחי למדי ולא מספק לקוראים מידע שיאפשר להם לגבש דעה מבוססת על Windows Live. לא נעשה כל מאמץ להציג לקוראים חידושים משמעותיים. במקום זאת הגיעה הכתבת למסקנות מרחיקות לכת שמקורן לא ברור.

    היינו יכולים לשלוח תגובה אשר תשולב בסוף הכתבה, אבל בעידן שבו יש לנו קשר ישיר אתכם הלקוחות באמצעות הבלוגים, במקום להסתפק בתגובה קצרה, החלטתי לכתוב אצלי בבלוג תגובה מלאה ומנומקת. גם אם מדובר בחשיפה מצומצמת בהיקפה, ולא ברמת החשיפה שיש ל-ynet, עדיין, היא מאפשרת לי להשמיע את דעתי בצורה פומבית ולכן בחרתי לעשות זאת בבלוג.

    אז הנה מספר פסקאות לדוגמא מתוך הכתבה המקורית כאשר בהמשך לכל פסקה התגובה שלי לדברים.

    פרט לעובדה שכולן כרוכות בחבילה אחת, קשה להבין מה הקשר בין התוכנות, ומדוע מתנוססת התווית Live על כולן. עושה רושם שברדמונד עושים שימוש נדיב מאוד במילים Windows Live, ללא צידוק הגיוני. אסוציאטיבית, Live אמור להתקשר עם שירותי Web שפועלים מהדפדפן, ללא התקנת תוכנה.

    אדר חושבת ש"אין הגיון" לקרוא להכל Windows Live. באסוציאציה שלה, Live מתחבר לרשת ואין קשר בין הדברים.

    אדר שלו, הקשר הוא Windows, מערכת ההפעלה שהופכת למערכת המפעילה סדרה גדולה של שירותי אינטרנט. השילוב בין המילים Windows ל-Live משדר מסר שאנחנו הופכים את Windows למערכת שמחוברת לאינטרנט באופן מקיף. וזה אכן מה שעשינו בהשקה.

    בפועל, אין ברשימה הזו יותר משירות אחד כזה. אפשר לומר שמיקרוסופט משיקה את כל השירותים האלה יחד כדי להדגיש את יכולת הפעולה ההדדית ביניהם - אפשר לשלוח תמונות מה-Photo Gallery ישר ל-Live Mail, אפשר להתחבר ל-Messenger עם אותו ID שמשמש ב-Live Hotmail - אבל זה לא חידוש גדול בכלל. השירותים המקוונים שברשימה נגישים מהפורטל בהתאמה אישית, בכתובת home.live.com.

    האפשרות לשליחת תמונות מ-Photo Gallery ל-Live Mail שמוזכרת בכתבה היא אחת מהאפשרויות הפחות משמעותיות בתוכנה שמטרתה לארגן ולשתף תמונות דרך האינטרנט. לדוגמא – שיתוף תמונות ב-Flicker ו-Spaces הופך את פעולת שיתוף התמונות להרבה יותר פשוטה וקלה למשתמש הפשוט.

    שימו לב - אם תפעילו את התוכנה בגירסה העברית ותבקשו להירשם לחשבון דואר אלקטרוני בחינם, יציעו לכם כתובת מייל עם הסיומת Live.com, אבל תפתחו חשבון Windows Live Hotmail דרך האתר של מיקרוסופט ישראל, תיתקעו עם הסיומת הארוכה יותר windowslive.com, שישראל חולקת עם מדינות כמו אינדונזיה, טורקיה ווייטנאם.

    זה לא נכון. גם מתוך Windows Live Mail, אם לוחצים על הקישור "קבל חשבון דואר ללא תשלום", מגיעים לאתר בעברית אשר פותח חשבון ב-windowslive.com@. שפת האתר וסוג ה-Domain לא נקבע ע"י התוכנה אלה ע"י הגדרות השפה ב-Internet Explorer. כלומר, אם המשתמש נכנס לאתר mail.live.com, מופיע אוטומאטית אתר בשפה שמוגדרת ב-IE, ולפי השפה נקבעת כתובת ה-domain. יש אחידות מלאה בין האתר לתוכנה.

    Windows Live Photo Gallery היא סייר קבצים לתמונות, שמאפשר גם ביצוע תיקונים בסיסיים, כגון הבהרה או חידוד של תמונה. ניתן לתייג את התמונות ולהעלות אותן לשירותים כמו Flickr או MSN Soapbox שבכלל נקרא עכשיו MSN Video (למה לא Windows Live Soapbox?), ליצור שומר מסך, למיין את התמונות לפי פרמטרים שונים ועוד. העיצוב אסתטי, והתצוגה המקדימה ב-mouse over יעילה למדי

    החידוש העיקרי ב-Photo Gallery הוא לא האפשרות לבצע תיקונים בסיסיים בתמונה. החידוש העיקרי הוא שיתוף תמונות בלחיצת כפתור, מבלי הצורך לפתוח דפדפן ומבלי הצורך להכניס פרטי משתמש חדשים לאתרים חיצוניים. לכל משתמש יש אתר spaces שנפתח אוטומטית עבורו עם אותם פרטי זיהוי (שנקראים Windows Live ID). היום רוב האנשים שיש להם מצלמה דיגיטלית לא משתפים תמונות בגלל שזה לא מספיק פשוט. Photo Gallery הופכת את שיתוף התמונות למשהו הרבה יותר קל גם אם מדובר בשיתוף תמונות באתר כמו Flickr.

    חבילת השירותים Windows Live יכולה לערער את עצביו של המשתמש המתחיל והמנוסה כאחד, כאשר ינסה להבין מי נגד מי. בדף ההורדה בחרה החברה להדגיש כמה פעמים את העובדה שמדובר במוצר חינם - אבל אנשים לא מורידים תוכנות כך סתם, כי זה לא עולה להם כסף, אלא כי התוכנה המבוקשת ממלאת איזושהי פונקציה חיונית עבורם. בטח לא מדובר בכלים האטרקטיביים והיעילים שמציעה Google Pack, בהם להיטים כמו OpenOffice ו-Firefox.

    ההיפך הוא הנכון. אין דבר ידידותי יותר מאתר אחד שמאפשר הורדה נוחה וידידותית של כל השירותים והתוכנות או חלקם, לפי בחירת המשתמש ובמספר צעדים פשוטים. כאמור החידושים של Windows Live ברובם המכריע כלל לא הוצגו באייטם של Ynet, אך מאידך ניתנה תמונה לא מייצגת לגבי הפופולאריות של Open Office ו-Firefox, המוגדרים כ-"להיטים". אנא אדר, ספקי לנו תמונה על רמת הלהיטים. מה נתח השוק שלהם? האם הם פונים לקהלים מסויימים של גולשים כבדים או לכלל האוכלוסייה?

    מיקרוסופט תצטרך לעבוד קשה מאוד כדי לשכנע את הלקוחות שלה שיש במוצרים שלה ערך מוסף. לכל השירותים ב-Windows Live כבר יש תחליף מובנה במערכת ההפעלה או כשירות אונליין - בלי הורדות ובלי התקנות.

    יש הרבה שירותי רשת מצוינים. אבל מצד שני יש גם ערך ביישומים אשר מנצלים את העוצמה של המחשב האישי לעשות דברים שלא ניתן לעשות באמצעות שירותי אינטרנט בלבד. אלה החידושים העיקריים ביישומי Windows Live. לדוגמא – ב-Windows Live Mail ניתן לשלוח תמונות בכמות לא מוגבלת וברזולוציה גבוהה דרך האימייל כאשר התוכנה מתחברת אוטומאטית לשירות Spaces, יוצרת אתר עם התמונות ברזולוציה המקורית ושולחת email קטן לנמען עם קישור למצגת של התמונות ולאפשרות הורדה של התמונות. האתר המשותף נשלח רק לנמען המקורי. בצורה הזאת, בזכות התוכנה + השירות  יכול המשתמש לעשות משהו שלא ניתן לעשות בשום צורה אחרת – לשלוח תמונות בקלות.

    לסיכום, אין לי בעיה עם ביקורת. ביקורת מייצרת דחף חזק לשיפור. עם רוב הביקורות שאני קורא על מיקרוסופט אני יכול להסכים או לא להסכים אבל מי שכותב אותם עושה עבודה רצינית לפני כן. במקרה הזה, נראה שהכתבת לא עשתה עבודה מקיפה מספיק ולא סיפקה לקוראיה תמונת מצב מקיפה.

    בכל מקרה, הפוסט הזה הוא דעתי האישית ולא בהכרח מהווה עמדה של מיקרוסופט.

    האם יקרה משהו בעקבות הפוסט הזה? סביר להניח שלא למעט העובדה שבאמצעותו עשיתי ניסוי קטן במשמעות של בלוגים ככלי תקשורת בלתי אמצעי.

    תוכן התגובה

    ekampf כתב/ה:

    YNET ידועים בכתבות פרובוקטיביות ושטחיות מכותבים אנונימיים בעלי אינטרסים לא ידועים (אין באתר אף פרופיל של אדר כדי שנוכל לדעת מי הכותב)

    מצד שני אולי זו בעייה של marketing בארץ?

    לא הייתי בהכרזה בארץ ואני לא יודע איזה מסרים בדיוק הועברו שם אבל אילו כשהסתכלתי על התוכן פה בבלוגים היתה יותר התעסקות בתוכנות עצמם ובפיצ'רים הקטנים ופחות במסר של "Get a free upgrade to your windows experience"

    # November 12, 2007 7:16 PM

    שניר דוד כתב/ה:

    אני אומנם מסכים עם הכתבה הזו בYNET אבל אני גם מסכים איתך. אדר שלו לא נימק כמעט כלום מהטענות שהוא הביא ועושה רושם שזה לא כתבה עיתונאית, בשלב כלשהוא הרגשתי שאני קורא טוקבק יותר מדי ארוך באיזה בלוג.

    # November 12, 2007 7:30 PM

    Moshe L כתב/ה:

    YNET ו-NRG כבר זמן רב אינם "אתרי חדשות" אלא מדורי רכילות.

    כמו שמדור NRG יהדות הוא רכילות על הדתיים, כך מדור NRG הרשת הוא רכילות על ומסביב למחשבים, וכך גם YNET כפי שהיטבת לתאר.

    גם בחדשות המצב לא שונה משמעותית.

    אני כבר שנה מתרחק מהזבל הזה, וכ-4 שנים מתרחק מבטאון השמאל הקיצוני, הזבלון "וואלה".

    ברשת הפנימית שלי (וכך גם במחשבים הניידים המסופחים אליה), כל האתרים הללו חסומים. לא רוצה לפרנס אותם.

    # November 12, 2007 7:33 PM

    Tamir Khason כתב/ה:

    אני לא מכיר אנשים שקוראים מדור מחשבים של YNET כדי "לחדש" משהו. רב התכנים הם העתקות ותרגומים של אתרי טכנולוגיה בעולם (לרוב אף ללא קרדיט). סקרים של מוצרי חומרה חדשים שנכתנו באתרים ישראלים שונים ללא תשלום עבור לינק בלבד. חבל, חבל מאוד שזה ככה, אך אין מנוס אלה חיבים עם זה להודות שלאתרי תוכן ישראלים פשוט אין כסף להתפרסם ואין קשרים מתאימים עם משרדי פרסום בכדי להרווח.

    בקשר לכתבה, אכן שיטחית ולא ממצע, אבל אותי מעניין למה הם משתמשים בצילומי מסך שלך, ליאור, ללא קרדיט?

    # November 12, 2007 9:33 PM

    Amit Cohen-Berezin כתב/ה:

    כל מילה שלך בסלע, כבר אמרתי?

    # November 12, 2007 9:38 PM

    יוסי כתב/ה:

    חבל מאד שגם המקומות הכביכול "רשמיים" נסחפים לטרנד של 'קיטורי מיקרוסופט בע"מ'!

    # November 12, 2007 10:05 PM

    Or כתב/ה:

    לא קראתי את הכתבה אבל את הפוסט שלך כן ואני מסכים עם כל מילה

    אגב, תיקנו את הבעיות בphoto gallery? לא הייתי יכול להיכנס לתוכנה בלי שהיא תתקע ותקרוס בגירסאת הבטא והיא לא גרמה למעבד להגיע ל100% וגם התוכנה בכלל לא לקחה זיכרון חוץ מלקרוס ופעם ב100 שנה לפעול היא לא עשתה כלום

    # November 12, 2007 10:09 PM

    Or כתב/ה:

    שכחתי לציין שהיא פעלה ללא יותר מ5 דקות

    # November 12, 2007 10:10 PM

    נועם כתב/ה:

    אני מרגיש כיאלו אני כתבתי את הפוסט...אתה ממש צודק

    ynet הם רכלנים ומפרסמים רק את הצד הרע כי הם חושבים שזה מביא רייטינג...

    יש השמצות נכונות למחצה שלה ויש כאלה שממוצאות מהאוויר ורואים שהיא לא שולטת בתחום הזה בכלל...

    # November 12, 2007 10:29 PM

    נדב כתב/ה:

    YNET נטה לקטול גם את מכירות VISTA בחו"ל, והצביע על הכשלון האדיר של החברה באסטרטגיה שלה בתחום זה. הרבעון החאחרון הוא סתימת פיות אחת גדולה לכל המקטרים. הנטייה הזו היא בדיוק עליה מדבר ליאור. אבל בשטח, מיקורוספט שולטת. IE שולט ב 70 אחוז במינימום ושירותי LIVE עוד יפתיעו. אז...שלא יעבדו עליכם!

    # November 12, 2007 11:47 PM

    גדי שמשון כתב/ה:

    כל המגיבים שכאן למעלה שמסבירים מה יש בעצם בערוץ המחשבים בוויינט, כמה זה רע ושבעצם הם לא קוראים אותו בכלל - לכו תמצאו לעצמכם חיים. או לפחות תכתבו דברים שאתם מוכנים לבדוק אותם ושתהיה לכם דעה מנומקת עליהם, לא סתם להצטרף לטרנד בפוסט ולומר שכל העולם שטחי. חוץ מכם, אני מניח. רבאק, זה בדיוק טוקבקים של "אחד שיודע" מהדיון על החצאית של רוני סופרסטאר.

    הרשימה הספציפית הזו מעט בעייתית אולי, אבל לשדה המוקשים הזה אני לא נכנס. רק אציין שאדר שלו היא בחורה.

    # November 13, 2007 7:14 AM

    ליאור צורף כתב/ה:

    תמיר,

    מדובר בתמונה שנשלחה ע"י יחסי הציבור שלנו. אני לא בקיא בכללים לגבי קרדיט בתמונה מסוג זה, יכול להיות שאתה צודק.

    אור,

    אכן בשלב ה-Beta היה באג ב-Photo Gallery שגרם ל-blue screen (בעיקר אם היו במחשב סרטים עם קודקים שהתוכנה לא הכירה). זה תוקן בגרסה הסופיית, אתה מוזמן לנסות.

    גדי וכל השאר,

    גם אני לא חושב שזה נכון לעשות הכללה ולצאת כנגד ynet או כנגד מדור המחשבים בפרט. יש ב-ynet כתבות מצוינות (לדוגמא, אני מאוד התרשמתי מהכתבה "המתרגמים בע"מ" שחשפה לראשונה בצורה מרתקת לטעמי את מאחורי הקלעים של מתרגמי הסרטים באינטרנט).

    ועדיין גדי, מה שאתה קורא לו "מעט בעייתי" אכן בעייתי. לגבי המידה, זאת כבר שאלה של השקפת עולם לגבי אמות המידה שצריך לנקוט עיתונאי.

    ליאור

    # November 13, 2007 8:56 AM

    טמיר כתב/ה:

    אני מכיר את אדר שלו, ויצא לי לעבוד איתה לפני כמה שנים.

    אין מה להתרגש ממה שהיא כותבת כי היא ידועה בתור אחת שלא אוהבת את מיקרוסופט בלשון המעטה.

    # November 13, 2007 9:50 AM

    Tamir Khason כתב/ה:

    גדי, מאומנם?

    # November 13, 2007 1:42 PM

    עידוק כתב/ה:

    "המתרגמים בע"מ" לא חשפה לראשונה שום דבר – היא פורסמה שלושה חודשים אחרי כתבה זהה במעריב, אם אנחנו כבר בקטע של לדייק בעובדות.

    # November 13, 2007 1:42 PM

    ליאור צורף כתב/ה:

    אהלן עידו,

    אם זה המצב, אני מקבל את התיקון שלך וחוזר בי בנושא הזה. כנראה שלא ראיתי את הכתבה במעריב וקראתי לראשונה את האייטם ב-ynet.

    ליאור

    # November 13, 2007 1:46 PM

    איציק א כתב/ה:

    מה שמוכיח כמה שווה העיתונות המודפסת :)

    # November 13, 2007 8:25 PM

    מחשבות בנושא טכנולוגיה ושיווק כתב/ה:

    כבר יצא לי בעבר לבקר את העמדה העיתונאית של אדר שלו מ-ynet אחרי ההשקה של Windows Live. הפעם כתבה שלו טור

    # March 1, 2009 10:58 AM
    שלח תגובה

    (שדה חובה)  

    (שדה חובה)  

    (אופציונלי)

    (שדה חובה) 

    Please add 7 and 3 and type the answer here:


    Enter the numbers above: