DCSIMG
כסף זה לא הכל בחיים? - Bah, Humbug!

Bah, Humbug!

Wear sunscreen...

שטויות

  • Join me

בלוגים שאני קורא

כסף זה לא הכל בחיים?

המפקד שלי בצבא נהג תמיד להגיד לי שיש שלושה דברים שמחזיקים אדם במקום העבודה, והם - כסף, עניין וכבוד.
אני לאו דווקא מסכים שמדובר רק בשלושה, אבל.. עם הטיעונים האלו בין היתר הוא שכנע אותי לחתום קבע בשכר בסיס שהיה נמוך משכר המינימום במשק.
האמת? יש בזה ממש.. הויתור על שנה של משכורת אומנם הרחיק אותי בשנה מיעדים כלכליים מסויימים, אבל מאידך - שרתתי עוד שנה בתפקיד מאתגר ביותר ביחידה מובחרת, דבר שבדיעבד בנה אותי ונתן לי את הבסיס לעבודה שאני עושה בשנים האחרונות.

ולמה אני משתף אתכם בזה?
עם השנים (מי ישמע), ממחפש עבודה הפכתי למחפש עובדים. פרסמתי מודעות דרושים כאן בבלוג, בפורומים באינטרנט ובכל מקום שבו יכולתי לפנות לקהל איכותי בחינם (הודעות בעיתונים ובאתרים בתשלום מפרסמים רק הHR שלנו..). ראיינתי עשרות (ואולי מאות) מועמדים בשנה האחרונה, ופשוט התייאשתי.

אם נוריד את האחוז הלא קטן של מי שרשמו בקורות החיים נושאים בהם הם נגעו בשלט רחוק למספר רגעים, ואת אלו שהדומיין לא עניין אותם או לא התאימו מסיבות כאלו ואחרות (כשאתם באים לראיון במקום בטחוני, כדאי שתחליטו קודם על גמילה מעשבים ושאר כימיכלים) - נשאר עם האחוז (הקטן יחסית) של מי שאנחנו הסכמנו להעסיק - והם הסכימו לבוא לשיחת שכר.

אלא שכאן הכל נפל. בשיחת השכר. לא הייתי באף שיחת שכר שכזו (בכל זאת.. מדובר על שיחה עם נציגת הHR שמשתמשת בנוסחאות מאוד ברורות של ותק, תארים, ילדים, נשים, שעות השתלמות וכו'..) אבל אם לא הייתי יודע, הייתי מנחש שמדובר בחור שחור - שכן מאותו רגע, כל המועמדים הפסיקו לחזור לטלפונים.. הרגשתי ממש כמו אחרי דייט ממוצע.

איך אנחנו מוכרים את הארגון?
אז נכון. אני מודע לנושא המשכורות. בתור גוף סמי-ממשלתי, אנחנו מאוד מוגבלים ביכולות שלנו. אם אין לך תואר, לא נוכל לקלוט אותך (אלא אם אתה סטודנט). אם אין לך תואר בהנדסה, לא תוכל לקבל דירוג מחקר. את כל זה אני מסביר בראיון לכל מי שמגיע. אבל.. לארגון יש גם הרבה צדדים חיוביים:

  1. הדומיין. קשה למצוא עבודה בדומיין מרתק יותר. (חלל, טילים.. מה שאתה מפתח היום - פותח את מהדורת החדשות מחר..)
  2. אצלנו אתה יכול לדעת שלא תפגע בחיי החברה שלך. (שעות עבודה גמישות.. וכו' וכו' וכו').
  3. אופק קידום. (פרויקטים נפתחים כל הזמן.. גם בזמנים קשים.. בדיוק כמו רופאים, לצערי - יש לנו תמיד עבודה).
  4. יציבות במקום העבודה. (כשהשוק נכנס למיתון ומפטר, לנו יש יכולת סיבולת לא רעה).
  5. הזדמנות לעבוד איתי :)! (אין מה להוסיף).

מסתבר שכל אלו לא מצליחים לגרום למועמדים להסכים לרדת בדרישות השכר.. במיוחד כשהשוק כ"כ רווי עכשיו.

הפוסט הזה הוא בעצם קריאה לעזרה.. יש לכם רעיון? מה אנחנו כארגון יכולים לעשות בשביל לעניין אתכם לבוא אלינו..
אתם מוזמנים להגיב כאן. אני מבטיח שכל הצעה תזכה להתייחסות.

תוכן התגובה

ekampf כתב/ה:

לדעתי משכורת זה רק סימפטום מתוך בעייה כוללת יותר של יחס וכבוד לעובד.

אנחנו מדברים פה על ארגון שמתייחס לעובד כאל תעודה מהלכת ולא שם דגש על יכולות, פוטנציאל והישגים.

אם אפילו ארגונים גדולים כמו כמו (שהם לא רק גדולים אלא גם גרמניים מרובעים) יודעים להתגמש ולדאוג לכוח אדם שלהם אז גם הצבא/ארגונים ממשלתיים יכולים (SAP הימרו עליאז חייב לתת להם קרדיט :) )

אז שבמקום לנסות למכור אידיאולוגיות, ציונות, תרומה למדינה  ושאר תירוצים שיתחילו לדאוג לתנאים, משכורות ויחס נורמלי לעובדים.

עם התקציב הבלתי מוגבל שלהם, הם יכולים...

# March 17, 2008 11:35 PM

Asher Foa כתב/ה:

מסכים עם כל מילה של ערן.

(לא שזה עוזר לך במיוחד).

סתם לידע כללי, עבודה בדומיין מרתק (אני ואתה נמצאים באותו דומיין) לא חייבת לבוא על חשבון כל הדברים האחרים.

אני מאמין שגם את זה אתה יודע.....

# March 17, 2008 11:47 PM

Doron Ben-David כתב/ה:

ערן/אשר, התגובות שלכם לא הוגנות - כי את הארגון אני (וגם 3 דרגות ניהול מעלי) לא יכול לשנות. וכנראה שגם המנכ"ל לא יכול לשנות יותר מדי.. בכל זאת, מדובר בארגון שכפוף לרגולציות של ממשלת ישראל, ומדרגות השכר שלו הן בהתאמה.

למהנדסים עם ותר בתואר של 15 שנים אני יכול להציע משכורת שמתחרה בכל חברת היי-טק, כאמור - עם תנאים נלווים שיש להם ערך מוסף.. הבעיה שלי היא למשוך קהל צעיר יותר, של תכניתנים.. ראשי צוותים זוטרים וכו'.

וכאן בדיוק פניתי לעזרה מקוראי הבלוג.. התגובות שלכן הן בכדי סדין אדום, שכן הן בדיוק נוגעות בבעיה שהעלתי בפוסט שלי, אבל לא מספקות פתרון.

בנוסף, מעבר לעשיה הבטחונית ולארגון הבעייתי - אתם מוזמנים להתייחס לפוסט הזה כשאלת תם(בל) אמיתית - מה שווה מבחינתכם כסף? ערן, מה SAP יכולה להציע לך כדי שתסכים לוותר על העלאת שכר בשיחה השנתית? כנ"ל אשר.

ואשר, לדידי - עבודה בדומיין מרתק זה מושג מעט סובייקטיבי.. אם כי מההיכרות שלי עם מספר לא קטן של חברות - העובדים האורגניים תמיד מקבלים פחות מעובדי קבלן שמקבילים להם במעמד (ותק, תפקיד, השכלה וכו'). מצד שני, הם גם לא נהנים משי לפסח בשווי 1,000 ש"ח, השתלמות בחו"ל וכו'.. כך שבסוף - זה משתווה. (זה בהנחה שאתה מזכיר קבלנים כאופציה להשאר בדומיין בתנאי שכר מפתים יותר).

למען הגילוי הנאות אזכיר שאני יועץ עצמאי...

# March 18, 2008 12:02 AM

Asher Foa כתב/ה:

לא מסכים עם המשפט הראשון שלך.....

לשאלה שלך, אני מוכן להתיחס פנים מול פנים....

נפגש בטק-אד ?

# March 18, 2008 12:43 AM

Doron Ben-David כתב/ה:

רק תן MJD ווקטור מיקום.. ;)

# March 18, 2008 1:09 AM

אביב כתב/ה:

בהתחשב במצב הכלכלה של ארה"ב, וששוק ההיי-טק הישראלי נכנס אוטוטו למיתון, המצב שתיארת הולך כנראה בקרוב מאוד להשתנות.

בכל מקרה, אם אתה צריך עזרה בנושא, אתה יודע איפה למצוא אותי :)

# March 18, 2008 4:05 AM

ekampf כתב/ה:

SAP יכולה להציע לי נסיעות לחו"ל. או relocation.... :)

אני יודע ש-SAP מתייחסת אלי בהוגנות ונותנת לי תמורה נאה והוגנת תמורת העבודה שלי.

ברגע שארגון מראש ויתר על הוגנות ביחסי עבודה ובוחר לשווק את עצמו עם תירוצים ו/או פניות למצפון ולרגשי הפטריוטיות שלי (שניהם לא ממש קיימים) אז אין על מה לדבר בכלל - המאמצים הפטאטיים של השב"כ לשווק את עצמו ברשת הם דוגמא מצויינת.

ולגבי המשפט הראשון - כל ארגון אפשר לכופף. אני עשיתי את זה בצבא, אני מכיר אנשים באלביט שמקבלים משכורות נאות וקידום למרות שאין להם תואר...

(נראה לי שגוף סמי-ממשלתי רק אומר שהוא יותר נשלט על ידי קומבינות מארגון רגיל ;) )

# March 18, 2008 4:16 AM

Doron Ben-David כתב/ה:

:) אביב.. אתה יותר ממוזמן לכוס קפה ומאפה בבית הקפה הקרוב למקום מגוריך... תרגיש חופשי לבצע תיאומים :)...

ערן, גם הגופים הבטחוניים יכולים להציע לך relocation.. לכל ארגון שכזה יש היום חברות בנות, חברות אחיות, חברות off-shoring וכו'.. לא חסרות הזדמנויות לשבת כנציג פרויקט במדינה זרה.

אני מוכרח להגיד שיש לי המון ביקורת כלפי התעשיה הזו (שוב.. זו סיבת הכתיבה של הפוסט הזה) - אבל.. צריכים לקחת דברים בפרופורציה.. הארגון לא ויתר על הוגנות. לך יש את הבחירה אם לבוא לעבוד שם או לא. בפועל, היום התעשיות הבטחוניות הן המעסיקות הגדולות ביותר בארץ, ומספקות משכורות לאחוז לא קטן מהאוכלוסיה (ואם כן נרשה לעצמנו לרגע.. אז גם אפשרות לממש את החזון הציוני, תרומה למדינה וכו'.. אלו בהחלט תגמולים נוספים (לפחות בשבילי) - אבל שים לב שלא הזכרתי אותם ברשימת הדברים שציינתי כאן. כי לא עם זה "מוכרים" מקום עבודה.. זו אמורה להיות סיבה של העובד לרצות לבוא לשם. לא משהו שהגוף צריך להשתמש בו בשלבי השיווק.

לגבי כיפוף ארגונים - כמו בכל ארגון, ניתן לשחות בתוך הסבך הבירוקרטי ולמצוא פתרונות יצירתיים. מעטים מצליחים. אצלי זה בא לידי ביטוי בעבודה כיועץ עצמאי, חיצוני לארגון...

ערן, גם אתה מוזמן לכוס קפה ומאפה בבית הקפה הקרוב למקום מגוריך :)..

# March 18, 2008 8:41 AM

ekampf כתב/ה:

כן אבל ארגון בטחוני לא ישכור אותי מלכתחילה (כי מה זה כמעט עשר שנות ניסיון אם לא סיימת תואר רשמי כלשהו) ובטח שלא ישלח אותי לחו"ל (לשלוח את הבחור שאפילו תואר אין לו לחו"ל שיעשה לנו בושות?!)

ברור שיש פתרונות יצירתיים. כשהשתחררתי ניסיתי לשכנע את יחלמ לקחת אותי כקבלן שיספק להם פורטל תוכן וובי. הם אפילו שקלו את זה ברצינות אבל אחרי כשלון פנימי וכישלון מול החברה  החיצונית שהם לקחו (ספיה) הם החליטו ללכת על הכי גדול שאפשר ולקחו את IBM. מעניין אם כבר יש להם משהו עובד 4 שנים אחרי...

חבל, כמעט הרווחתי אחלה כסף על ASP.NET Portal Starter Kit שעבר כמה קיסטומים קטנים :)

בוא ניפגש לקפה בטקאד :)

# March 18, 2008 8:53 AM

Doron Ben-David כתב/ה:

:) קבענו..

# March 18, 2008 9:44 AM

ברוך גרינפלד כתב/ה:

רגע, אני לא מוזמן לכוס קפה ???

דורון, החברה בישראל הפכה להיות חברה מאוד חומרית, והכסף הוא בעיני הרבה אנשים חזות הכל.

בכל מקרה, אני לא תולה את הבעייתיות בעבודה שם בכסף, אלא בגישה של חלק מהעובדים לעבודה, יותר נכון - ב"עייפות" של חלק מהעובדים (אני מנסה לא להעליב ולא לקרוא לזה עצלנות).

אם אני מבקש כבל רשת מהאחראי, והוא, במקום לשלוח את היד לקופסא הקרובה אליו ולהביא לי, מציין בפני את העובדה שהוא בדרך לארוחת צהרים ושאבוא עוד שעה, זה קצת בעייתי ועלול לגרום לנרווים שלי לעלות בצורה מסוכנת (מקרה שהיה אגב).

ואל תגיד לי שוב שנפלתי לפרוייקט הכי גרוע :) (מבחינה אנושית).

פנסיה מוקדמת - זה המוטו שצריך להוביל שם...

# March 20, 2008 2:52 PM

ל כתב/ה:

הגעתי לפוסט הזה דרך גוגל, אני אפילו לא בטוח מה ה"ארגון". שמדברים עליו.

בסבב חיפושי העבודה אחרי שהתחררתי מהצבא שני מאפיינים בלטו בתע"א, ביחס לחברות ההיי-טק האזרחיות:

1. אפילו שהייתי מועמד ואפילו שהגעתי עם המלצות חמות של מישהו מבפנים, היחס היה די מביך. (לא קרה באלביט, אגב).

2. שכר, אפילו כשסופרים 20 שעות נוספות, ומתחילים לחשבן פנימה את השווי מתנות לפסח ומענקי ביגוד והסעות וכל מיני מענקים אם לא ניצלת חופשות בימים אי זוגיים... הגיעה לסכום נמוך ב 30-40 אחוז ממה שהוצע לי במקומות אחרים. ארבעים אחוז! ואפילו התנאים הסוציאליים היו נמוכים מבתעשיות האזרחיות.

זה דבר אחד להישאר עוד קצת בצבא כדי להרויח משהו - אבל להתחיל קריירה בנחיתית של 40% ?

מילא אם היו מראים לי שתוך 10 שנים השכר בתעשיה הבטחונית משיג את התעשיות האזרחיות. אבל לא הראו (כנראה שהוא לא).

אז אם יש סקטור שלם שעבורו השכר שלך נמוך משמעותית מהשוק... אני מציע לוותר.

אני מציע גם לפרסם את נתוני השכר, שממילא הם ידועים לכל ולא סודיים, בתחילת התהליך. תחסוך את הראיונות המיותרים

# March 31, 2008 9:27 AM

Dotmad כתב/ה:

דורון, כאדם שמכיר את הגוף הנ"ל מבפנים, לשנינו ברור שזו לא חזות הכל:

1) קיים המסלול של עובדי קבלן, המרוויחים יותר מעובדי התעשייה (למרות שאינם זכאים לכל הצ'ופרים השונים)

2) הדרישות לסיווג בטחוני בשילוב של הבירוקרטיה של הכ"א (וזו המחלקת כ"א הגרועה ביותר בה איתרע מזלי להיתקל במהלך הקריירה שלי) גורמים לכך שעוברים חודשים עד שמועמד מקבל תשובה חיובית.

בזמן הזה הוא כבר יקבל תשובות ממספר מקומות אחרים. כדי שתבין: חבר שלי מתכנת ג'אווה, ולדעתו שבוע זה זמן סביר מהראיון הראשוני עד להצעת העבודה.

3) לא חסרים סיפורים מעובדים "בפנים" על הקשיים הבירוקרטיים שאינם קשורים לכסף. לצערי לא מעט מהסיפורים הנ"ל מוצדקים. קיימות מחלקות בארגון שאינן מבינות שתפקידן הוא לתת שירות, והיחס שלהן הוא בהתאם.

# April 12, 2008 5:19 PM

Doron Ben-David כתב/ה:

עדי, ל, ברוך, ערן, אביב ואשר - תודה רבה לכם. אני מלקט את התגובות שלכם כאן למכתב שאותו אני מתכוון להעביר לראש הHR של החטיבה שלי, ואולי אפילו של כל הארגון. אני כמובן אעדכן בהמשך.

אני מאוד מעריך את התגובות שלכם (במיוחד ל', שנתקל בפוסט במקרה ומצא לנכון לשתף אותי בתחושות שלו), ואלו בהחלט רגשות שלצערי לא זרים לי.

אני מאוד מקווה שאני אוכל לפתח פוסט בעתיד תחת הכותרת "השתנה מסלול הקליטה ושימור כח האדם בארגון", ואולי אף אזכה לפגוש את חלקכם בתור עמיתים למקום העבודה :).

# April 12, 2008 5:35 PM

ע כתב/ה:

אתה מוזמן גם להזכיר את נושא הקיצוץ בשעות הנוספות, עוד משהו שעובדים בתעשייה "נהנים" ממנו (במיוחד עובדים בפרוייקטים חשובים ולחוצים בזמנים)

# April 17, 2008 2:29 PM

Bah, Humbug! כתב/ה:

אני מזהיר מראש.. הפוסט הזה הולך לעסוק בי, דורון . הפוסט הזה הולך לעסוק באלטר-אגו שלי, הבלוג הזה. הפוסט

# May 18, 2008 11:07 AM
שלח תגובה

(שדה חובה)  

(שדה חובה)  

(אופציונלי)

(שדה חובה) 

Please add 8 and 1 and type the answer here:


Enter the numbers above: